Gå til innhold

FL 1 2004 Td4 og VCU


Landmann

Anbefalte innlegg

Som nybleven eier av FL1 med BMW’dieselen til prisen av vrakpant - så har jeg omsider fått bilen PKK-godkjent for to nye år. Frontlysplast er på stell, fjærer er byttet, rustne bærearmer er pælmet, lys er fikset, dørlukkinger likeså - og mye mer :P (garasjemekkereksamen bestått…)

 

Kjerra går godt, så null stress der.

 

Nå er jeg spent på vinteren; om dette er en brøytebil i særklasse eller ikke. Jeg er spent på den så omtalte VCU’en; funker den slik at bakhjulene begynner å jobbe når de skal - eller er det permanent 4x4? Og dersom permanent fir’trekk så har jeg skjønt at det er slett ikke av det gode.

 

Jeg har lest meg storøyd på OWUT (one wheel up test) flere steder på nettet - og alle er skråsikre… Men er denne testen bare tøvprat fra ukyndige; hvem kan gi meg sikkert svar?

 

Hør på dette (kilde: https://www.bellengineering.co.uk/fault-symptoms ):

 

Myth 2 - It has been reported on some internet sites that it is possible to test the VCU by jacking up one back wheel of your Freelander without the handbrake applied, and that you should be able to turn the rear wheel - with the reasoning that if you cannot turn the wheel, your VCU has seized - this is a complete myth! You would hardly be able to do this by hand as you would need a 2 foot breaker bar and have to stand on it. The wheel will move very slowly, however this still does not indicate whether the VCU is any good or not, as all wheels will turn regardless of the condition of the VCU[…] cool
 

For som de skriver tidligere: 

[…]In all our years of experience we have never come across a seized VCU […] Men væsken blir tykkere og tykkere med årene og bruk…

 

Så folkens: Er denne bakhjulet-opp-testen bare toill’prat? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update og oppdatering (og litt forvirret jf det siterte utsagnet fra bellengineering)…

 

Nysgjerrig som rakker’n jekket jeg høyre bakhjul opp med girkassen i nøytral. Kjørte en staur mellom felg og bremsetrommel - og med relativt lett trykk på stauren ség bakhjulet fram og i kjøreretning.
 

Så - überraschung - :blink: grep jeg fatt i dekket med høyrehånda kl 14, la på god kroppstyngde - og jaggu ta meg f…n ség hjulet fram og ned og i kjøreretning. Bellengineering påstod dette ikke gikk  excl altså med go’hånda!

 

Funfact: 2004 modell, landevegskjørt, km.stand 227.000 - og kjerra var på tur til skroten med mange 2’er-feil (hvilket skulle indikere manglende vedlikehold/ettersyn fra tidligere eiere).

 

Finnes det noen forum’ister, som kan bidra med innspill evt. korreksjoner i fht VCU’n og tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis en VCU som er i orden. Det skal gå å dreie dreie hjulet langsomt, men så fort du prøver å ta i litt, så stivner den.  

En VCU som ikke er i orden er stiv hele tiden. Da blir det stor påkjenning på IRD, særlig hvis dekkene ikke er like store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En annen enkel test (om du kommer deg under bilen) ta en eller annen fastnøkkel e.l. på ca 30 cm inn i krysset foran VCUen, bilen i fri, og da kan du dreie akslingen om du bruker litt makt. Den skal gå tregt, men sitter den ikke fast, er den sannsynligvis ok. Ellers enig med jonaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...