Gå til innhold

Død radio, men det er ikke forsterkeren


ando

Anbefalte innlegg

 

Dette skrev jeg for en stund siden:

"Radioen og kasettspilleren har ikke gitt lyd på noen år - og jeg tror det er forsterkeren som er i stykker."

 

Nå har jeg fått prøvd en annen forsterker, men det er like dødt.... 

Mulig den forsterkeren også er i stykker........ Men:

Hvor er alle sikringene vedrørende radio anlegget? Er det kun sik 16 + 17 under rattet - eller er det flere å sjekke?

Hvor går ledningsbunten fra forsterkeren? Via midtkonsollen - eller kan jeg finne dem igjen nede ved den venstre leggen i fotbrønnen på førersiden?

Radioen tror jeg er ok - da den viser frekvenser + scanner +++.

Hvordan får jeg ut radioen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D2 dette? Synes å huske noe om FL 7 i boksen i motorrommet, de store "klossene" er "fusible links", mener jeg byttet nr 7. Kanskje sjekke sikring 20 under rattet også. Ellers tror jeg disse forsterkerne dør noen ganger, dårlige loddinger.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Elchund skrev:

D2 dette? Synes å huske noe om FL 7 i boksen i motorrommet, de store "klossene" er "fusible links", mener jeg byttet nr 7. Kanskje sjekke sikring 20 under rattet også. Ellers tror jeg disse forsterkerne dør noen ganger, dårlige loddinger.

 

Mvh

Tron

Sjekket FL7 og sikring 20 - som så ok ut.

Byttet disse med andre tilsvarende sikringer i sikringsboksene, uten at det ble noen endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper problemet er radio/kassettspiller enheten. Utrolig at jeg husker hvordan man skriver "kassettspiller". Det er mer enn 20 år siden jeg hadde en slik. Kanskje bytte til noe mer hensiktsmessig? FM nettet er slukket og kassetter, vel, det finnes bedre medier. Du kan jo spare på originalen for nostalgiens skyld.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruksjonsboken beskriver hvordan radioen skal taes ut. Du må ha verktøy, kan lages selv av feks metallsagblad. Se om du finner noe på youtube.

 

Når du har ordnet verktøy er mitt tips å finne noen med radio som virker og byttlåne for å se om radioen da virker. Vær obs på at ny kode må legges inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Instruksjonsboken beskriver hvordan radioen skal taes ut. Du må ha verktøy, kan lages selv av feks metallsagblad. Se om du finner noe på youtube.

 

Når du har ordnet verktøy er mitt tips å finne noen med radio som virker og byttlåne for å se om radioen da virker. Vær obs på at ny kode må legges inn. 

Flott. Ja, det skal prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, lafterolf skrev:

Instruksjonsboken beskriver hvordan radioen skal taes ut. Du må ha verktøy, kan lages selv av feks metallsagblad. Se om du finner noe på youtube.

 

Når du har ordnet verktøy er mitt tips å finne noen med radio som virker og byttlåne for å se om radioen da virker. Vær obs på at ny kode må legges inn. 

Fant noe tynt metall som passet - og fikk ut radioen.

Bak radioen var det en 10 A sikring - som var hel.

Løsnet på 3 ledning plugger bak på radioen: grønn + gul + blå - og satte dem inn igjen: DA kom det full musikk fra anlegget!!!!!!!

Skuffelsen var stor når all lyd ble borte igjen etter ca 20 min!

Teori: radio og forsterker er ok, men det er en overledning rett bak radioen - som har beveget seg i gunstig retning - når jeg tok ut radioen.....

Nå skal jeg følge ledningene fra radioen - nedover bak dashen - og ned i midt konsollen - der ledning bunten antagelig går mot forsterkeren ...

Konsollen ser ut som om er festet i 2 skruer rett foran girspaken + 2 skruer nede i oppbevarings boksen.

Jeg har fått løsnet mye, men girspak handtaket stopper meg i å få av alt som nå er løst...

Tror jeg starter en ny tråd på dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det automatgir så skal den bare dras rett opp. Sitter godt og pass på å stå/dra slik at du ikke kjører albu etc gjennom taket når den løsner :D

 

Håndbrekket er også litt i veien. Enten kan man fjerne litt plast fra delen rundt, evt så må kabelen løsnes (den kan være litt kjip å få på igjen hvis man ikke ønsker å slakke på den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, lafterolf skrev:

Er ikke automatspaken bak lavgirspaken? 

Forstår det slik at det er radioedelen som skal bakover og kolliderer med lavgirspaken.

Forvirrende med to tråder på samme tema, for det er alltid en tråd som ikke har info nok.

Jeg prøver å få av midtkonsollen som går helt forbi langs stolen,...

Kanskje er det lettere å ta av radiodelen? Hvordan får jeg av den?

Ja, jeg gjør det kanskje vanskelig med 2 tråder, men nå er jeg snart i mål.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Er ikke automatspaken bak lavgirspaken? 

Forstår det slik at det er radioedelen som skal bakover og kolliderer med lavgirspaken.

Forvirrende med to tråder på samme tema, for det er alltid en tråd som ikke har info nok.

Radiodelen: jeg var og kikket nå: mener du den svarte plast rammen rundt alt av betjeningsknotter? Mulig å ta den av på en enkel måte? Jeg så 2 avlange spor under den delen....kanskje ved å stikke inn noe tilsvarende på samme måten som jeg fikk ut radioen på?

2 timer siden, motom skrev:

Er det automatgir så skal den bare dras rett opp. Sitter godt og pass på å stå/dra slik at du ikke kjører albu etc gjennom taket når den løsner :D

 

Håndbrekket er også litt i veien. Enten kan man fjerne litt plast fra delen rundt, evt så må kabelen løsnes (den kan være litt kjip å få på igjen hvis man ikke ønsker å slakke på den)

Må jeg løsne på noe ved basis av girspaken - før jeg drar den opp? Er det bare knotten jeg holder i som skal løsne da - eller følger også spaken med? (den som går gjennom konsollen).

Jeg holdt knappen inne + dro GANSKE hardt oppover, men uten å få den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...