Gå til innhold

offroadhøyde


Bjørn_C

Anbefalte innlegg

Hva med å ta det billigste først...

 

Kjøp slike schraeder ventiler og koble fra begge bakre belgene fra ventilblokken og fyll de bakre belgene med luft manuelt (ie ikke med bilens kompressor) og la stå over natten. Synker den ikke da så er belgene og rørene til blokken friskmeldt.

Neste er å koble dem på blokken igjen og så gjøre det samme med røret mellom blokken og kompressor. 

Uten strøm på bilen vil du da få bekreftet om du har lekkasje noe sted.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

det er enkelt å demontere tanken, 4 bolter som holder. Søk youtube

og det er ikke nødvendigvis å frakoble slangen, slangen mellom ventilblokk i midten og tanken har nok lengde.

Har lest at de første som ble produsert har eksos ventil. Det var ikke min tilfelle, muligens før 2008.

 

jeg synes du må elimenere del etter del, da test av belger høres greit og enkelt 

fikk du testet med vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sikringen ute jobber ikke hjernen til luftfjæringen i det hele tatt, så om det er en elektrisk feil (ventiler, sensorer osv) skal den holde seg oppe med sikringen ute.
Dersom det er lekkasje i tanken, skal bilen fortsatt ikke senke seg. Da må bare kompressoren kjøre opp trykket hver eneste morgen.
Jeg er enig med motom: sjekk først at belgene dine holder tett ved å koble de vekk fra resten av systemet. Og da snakker vi om bak-belgene, ettersom det er bak den siger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se hva jeg får til der. Da tror jeg at jeg må vente til nærmere jul når jeg har tilgang til garasje og kompressor. 

 

Hvilken type schrederventil benyttes til sånt @motom? Har du noen ide? Da snakker vi om å ta av slangen av blokka og sette på en sånn ventil på tuppen av slangen? Det finnes ikke noen stoppventil man kan skjøte på slangen?

 

Skal se hva jeg får til bak der.

Belgene med dempere bak er kliss nye forresten, kjøpt og montert på verksted. Da må det i såfall bli garantisak om de lekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Timo@, akkurat slik jeg tenkte på :)

 

@Bjørn_C, sannsynligvis ikke belgene det er noe i veien med men det høres ut som noe lekker. Må nesten få det bekreftet før du bytter flere deler og selv om det er litt kjip jobb så koster det ikke så mye så fremt man gjør det selv.

Ettersom den bare synker bak når du tar strømmen så er det mest sannsynlig at det er lekkasje et sted... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo å teste hver kjede i lenken, så selv om belgene er nye, kan det være lekkasje både i selve belgen eller koblingen inn på belgene. Du burde jo sett lekkasjen der om du dusjet zalo på toppen, men du kan friskmelde belgene om den holder seg oppe med de koblet bort fra resten av systemet.

Deretter kan du blende slangene som normalt skal inn på blokka bak, da får du testet slangene for lekkasje for du har allerede friskmeldt belgene. Og slik fortsetter du deretter før blokka. Til slutt finner du ut når den senker seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2022 den 9.28, Bjørn_C skrev:

Den holder nivået i tolv timer. Sjekka i går kveld og alt var spot on. Nå etter natta var den ned 4 cm. 

 

Virker som at dette er temperatur avhengig. Fukt i systemet? Bytte tørke på en helt ny kompressor høres rart ut. Vil tanken påvirke på denne måten? Er ikke den bare i bruk ved senking og heving over 3 cm?

Hei. Spørsmål. Senker alle 4 hjørnene seg 4 cm eller bare begge bak? Eller gikk den helt ned til bunden? Med sikringen i eller uten? Min senker seg noen ganger flere cm om natten grunnet bilen ikke står beint. Har du sjekket kalibreringen av høydene den er riktig? 
 

Tanken kan fint tas ned og med litt bevegelse så hører du om det er vann eller ikke i den uten å ta løs luft slangen. 

 

Hvis utlufting ventilen står i åpen posisjon så sliter systemet med å fylle opp luft. Da vil du ha en konstant lekkasje. 
 

Luften fra tanken er i bruk hver eneste gang du hever bilen eller når kompressoren går. Da blir ventilen i senter blokka åpnet. Når tanken er full så stopper kompressoren og ventilen i senter blokka stenges. I senter blokka er det bare 1 ventil. Den går til tanken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den siger bak med sikring/strøm ute.  Med strøm så går alle hjørner ned

 

Nå har jeg til og kjøpt ny ventilblokk original som er satt på. Starter litt å tro at verkstedet har solgt meg og montert belger som lekker. 

 

Mest lyst å bare reklamere med en gang nå for sette har vært mye styr. Samtidig vanskelig når jeg ikke kan påvise lekkasje. 

 

La ved bilder forran og bak offroadhøyde 12 timer.  

 

Kanskje lurt å få ett anna verksted til å påvise lekkasjen før jeg buser inn der.  Kan jo velge i noen rundt drammen

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da tok jeg meg bryet og utnytta de siste dagene med mildvær til å dykke ned i vetilblokka igjen. 

 

Jeg fiska først frem den gamle ventilblokka på pur f for å se sjekke den innvending. Åpna den opp og kunne ikke umiddelbart se noe som var off. Dro ut stemplene og hva ser jeg??? Innerst lå det noe sort guffe som var mistenkelig lik LANOLIN!! Sjekka motsatt vei med en Q-tip. Og på den miderste var det også noe som så ut som Lanolin. 

 

Da har jeg vel mest sannsynlig subba luftslanger borti ramma og fått svineriet inni slangene. Nybegynner tabbe som jeg må ha gjort to ganger før!!

 

Da finner jeg ut at jeg sjal sjekke den nye originale blokka. Med en gang jeg får den av ser jeg at slangene ikke er langt nok inn i voss koblinga. Det var ikke 3-5 mm slange bak koblinga med kanskje 0.5mm. Klipte de jo bak så nå hindrer den kula på slangene at de kan gli helt inn. Åpnet ikke denne da jeg fant noe som kunne vært gjort feil. 

 

Klipte de bak på nytt - bak kula - og satt de tilbake. Var dritnøye på å holde slangene rene og fri for lanolin. 

 

Nå 36 timer etter så står bilen like fint med sikringa i:wub: Tror jeg fant fikk det til nå! Blei en dyrkjøpt opplevelse dette, men fikk gjort preventivt vedlikeholde med belgbytte og kompressor. med 225k på klokka ville vel det raset ha kommet uansett. Heller nå enn i nord-sverige på tur. Så bortkasta var det ikke. Mest frustrende var å ikke finne noe tydelig galt. Her skifta jo feilen fra blokka til montering av koblinger. 

 

Kjente at roen senka seg når jeg så bilen nå på formiddagen.  Og jeg har blitt dreven på den bakte blokka. Tar den på 30 minutter nå.

 

LANOLIIIIIIIN der altså!!

 

God helg.  

 

-saken med frustrasjon er herved avsluttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...