Gå til innhold

offroadhøyde


Bjørn_C

Anbefalte innlegg

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

2 timer siden, Bjørn_C skrev:

Enda godt. Er så frustrert at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. 

Hvis du har en dårlig sensor skal ikke bilen synke ned om sikringen er fjernet.

Synker den likt på begge sider bak, tyder det på ventilblokk. Synker den på en side kan det like gjerne være belg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Timo@ skrev:

se min svar hvordan man kan diagnose

Jeg kopierer det inn her, så er det lettere å følge tråden i det. :)
 

har kjøpt min på amazon, den var uten navn, bare delenummer som stemmer. 

Etter jeg fikk lekkasje, ønket å  bytte o ringer fra den til min gammelt ventilblokk, men innemat er helt anerleders sammen med design. Det betyr at den var mest sanlysnlig ikke OEM. Til slutt fikk overhalt gammelt med o-ringer sett og montert i dag tilbalke. Skal se om det funker. 

 

det er riktig som skrevet at o-ringer kan slippe luft.

Hev bilen til maks, Fjern det nedre dekselet til kompressoren og trekk ut lufttilførselsrøret fra tørketrommelen, senk det ned i et glass vann. Det må ikke være noe bobler. Viser bobler, da o-ringer holder ikke luft. 

 

For å sjekke foran, man kan frakoble luftrør etter ventilblokk etter kompressor som forsyner ventilblokk foran. 
 

prøv å frakoble batteripolen, ikke sikting

og kjør høydekalibrering på sensorer rund 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir det et forsøk til helga om været tillater det. 

 

Men det er 100% at om den siger bak med minuspol ute så er det bak problemet ligger? Forran og bak har ikke noe med hverandre å gjøre? 
 

Den midtre blokka ved kompressor - hva er symptomene om denne har gitt opp? Finner ikke noe dokumentasjon på denne. 

 

Står den med alt «live» så synker den på alle fire hjørner - slipper seg rett og slett ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foran og bak har ingen å gjøre med hverandre. 

synes du kan sjekke ventilblokk i midten på samme måte med vann. 

usiikkert om IID tool kan vise trykk i ventilblokker, men da man kunne sjekke om trykken senkes eller ikke gjennom de. Må undersøkes.

 

det er 2 variasjoner, eller bilen synker selv pga programvære, eller lekkasje interne eller eksterne.

om man frakobler minuspolen og senkes deretter foran eller bak, da det må undersøkes (belger/ventilblokk eller skade på luftrør om noe reparasjoner ble utført før).

siden belger er ny og ventilblokk er ny da det er eller selv regulering av høyde som bilen kjører (mulig pga. uriktig kalibrering av sensorer rund) eller lekkasje i den ventilblokk som jeg opplevd.  

Sjekk om det er noe lekkasje på kobling til lufttank.

 

Fikk du skiftet kompressor eller tank før?

 

 

 

 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilblokk i midt er fordeling blokk til tank samt til fremre og bakre blokk. Der sitter også trykk sensoren. Så all luft går igjennom den når bilen heves eller senkes. På min for en tid tilbake når det stod strøm på så sank den i venstre foran. Over natta så hadde alle andre hjørner synket. Grunnen slik jeg har forstått det har med at bilen prøver til så sant det er mulig å levle bilen. Så er et hjørne lavt så vil de andre følge etter. Siger den fortsatt ned på en eller begge sider bak så er det enten slanger eller ventilblokk bak. Har du sjekket luft slangene? Har du sjekket at høydesensoren gir riktig verdi? Eller om den er defekt? Den kan tilsynelatende funkere mens man kjører for så å tulle når bilen står i ro. Men hvis du har tatt strømmen og bilen fortsatt senker seg så er nok ikke det problemet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten sikring i den på 20A og den lille 5A si siger den ned bak bare. Som en båt i fult plan. 

 

Bytta kompressor i vår og fikk ny software AMG. Men problemet var der før kompressorbytte og belger med dempere. Delekanonen har gått kokvarm selv om både kompressor og dempere/belger var klare for bytte er det litt kjipt at det ikke hjalp noe. 

 

Det merkelige er at etter to runder inne på verksted for lekkasjesøk så finner de nada - samme verksted som bytta kompressor og belger med en viss LR kompetanse. 

 

Men jeg nekter hardt å tro den skal være sånn for den sto vitterlig uka ut før og ikke bare 8 timer. 

 

 

Gjør et nytt forsøk selv på å finne noe i helga om været holder seg passe tørt… oppdateringer kommer garantert. 

 

Takk for innspill så langt

 

 

Skal koble av minuspolen og la den stå et døgn også…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta ventilblokk bak 3 ganger nå på ni månder. To ganger før kompressorbyttet som blei gjort på verksted. Har egentlig gått ut i fra at de har fått den tett da de har LR kompetanse. 

 

Men skal sjekke rundt den også. Er vel bare å ta av et deksel så ligger alt i dagen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg med iidtool se hviletrykket i tanken? Da kan jeg vel anslå om det er der den lekker. 

 

Men da burde den vel heller ikke bare slippe baken nedpå når strømmen tas. 

 

Blir bare kål med all spekulering her. 

 

Sjekker ventilblokk og koblinger mot kompressor i offroad høyde (atter en gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare om man kunne se via iidtool om trykket sank/minket… men da ville vel ikke den bare hevet seg ned bak uten strøm. 

 

Det jeg har merket meg er at etter 8 timer i hvile sp er det minimalt med senking. 24 timer er den nedpå alle hjørner. Når jeg starter opp bilen etter åtte timer - som i morges så indikerer 4x4 skjermen at venstre bak er noe lavere enn resten. Den står med en tilt. 
 

Er det et utgangspunkt? At problemet er relatert til venstre bak; demper/belg, slange eller relevant ventil på ventilblokka? Eller er det bare random - den sia som slipper seg ned først pga ei linje kode?

 

Får seriøst migrene. Gleder meg til gjennomgang i helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gallery pressure i IID tool som viser trykk i tanken, det er ventilblokk etter kompressor egentlig, siden har trykksensor.

men da sikring til kompressor må bort får å ungå kompressor skaper trykk

 

vanskelig å si, men venstre bak kan justeres etter bakke nivå. Om det skjer i garasjen da mulighens indikeres at det slipper luft 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom til ganske greit idee hvordan man kan sjekke belger. 

da behoves det 2 kit som LR butikken har. Sikkert kan finnes ebay eller andre aktorer som selger billigere. 

https://lrbutikken.no/index.php?id_product=2099&rewrite=reparasjonskit-luftslange&controller=product

 

Frakobles begge rør fra ventilblokk bakk og monteres kiten. Luftes til nødvendig trykk og sjekkes neste dag.

Om det er luftbelger som er sak, da senkes en av sider. 

 

Men man må sjekke at kobling er tett og ingen lekkasje gjennom. TESS har liggende, men sjekk trykk som de holder. 

 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med lafterolf:
Når bilen senker seg med sikringen ute, da er det ikke et elektrisk problem. Dvs ventiler og høydesensorer.

Er det noen forskjell på hastigheten den senker seg i, dersom du parkerer den i access i stedet for offroad feks?
Hvis lekkasjene er i belgene, har jeg opplevd på P38 at den kunne forandre seg om jeg endret høyde, da belgen ruller utenpå seg selv og dermed kunne bremse lekkasjen. Har også vært borti lekkasje i selve plastslangen fra kompressor til belg på P38, nye slanger fås kjøpt i løsvekt på TESS.

Hvis du kobler av slangene fra belgene og blender de, vil du kunne eliminere ett og ett punkt. Da kan et slikt kit som LR-butikken selger brukes.
Da får du testet kun belgene i første omgang. Deretter kan du koble på ventilblokken og blende slangene etter blokka, og dermed få testet om det er den som lekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft systemet virker slik at mellom kompressor og ventil blokk og mellom ventilblokkene er det mindre trykk en mellom ventilblokk og tank samt ventilblokker og belger Den delen av systemet holder ca 18 bar slik jeg har forstått det. Det kan være jeg har forstått litt feil mellom ventilblokk og belger men fra senter ventilblokk og til tank er trykket 18 bar i hver fall. Når kompressoren starter så jobber trykket opp til 18 bar før trykksensoren stopper kompressoren. Og slipper ut litt luft slik at det er mindre trykk mellom ventilblokkene og kompressor en i resten av systemet. Så lenge ventilblokka er tett så kan man ta av slangene mot senter blokka uten at noen ting skjer med høyden. Det kan være verdt et forsøk å bytte slanger fra ventilblokk til belgene. Det som kan være er at når ventilblokka og belgene ble byttet så har ikke de gamle slangene tettet ordentlig i koblingene. Noe som resultere i at det lekker luft ut. Det er ikke alle tess butikker som har den slangen du trenger. Har hatt flere samtaler med min far om slanger og han jobber på Tess. Jeg har selv byttet slanger på min bil fra kompressor-ventilblikk-tank-ventilblokk foran og bak. Jeg kjøpte slange på rs-onlinge.com. Uansett hvor du kjøper slange så husk at de må tåle mins 20 bar. Trykket i systemet jobber opp mot 18 bar. Så greit å ha slanger som tåler trykket:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger folkens! Det er gull!!

 

Jeg skal i allefall bytte noen koblinger i helga uansett hva jeg finner. Har litt mistanke på at noen slanger ikke har et beint kutt og ikke er som de burde være - Fikk jaggu tak i en slangeklipper!!

 

Siste idiotspørsmål; 

Voss koblingene monteres på ventilblokk, demper etc for så å bare trykke slangen inn i dem til den sitter?

 

Eller monters de på slangen før koblingen skrus på plass (da graver den stopp-hylsa seg ned i slangen tenker jeg)

 

Jeg er litt redd de koblingene. Er rom for feil på de. 

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den monteres akkurat som er på bilde med voss kobling. På en side plasserer slangen gjennom voss, på annen side plaserer den metall greia.

Vær veldig forsiktig med den stop hylsa, da den ødeleges på enkelt måte. Fikk ødelagt tre stk før montert mine. Synes det finnes spesielt tang for de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...