Gå til innhold

Fransk varebil


tele109

Anbefalte innlegg

Citroen; vi hadde en serie 2CV-er i mange år. Ikke den beste kollisjonsbilen, men god til å takle uveisomt terreng dog med forhjulsdrift  var det av og til nødvendig å rygge oppover meget bratte kneiker  :den hadde  torsjonsfjærer og genial støtdemperpatent med en fjæret kule inni en sylinder sammenbygget med hjulnavet slik at de to massene motvirket hverandre. Like kald om vinteren som LAndRover, like mye støy men driftssikker  og behagelig om sommeren og når gasswiren røk engang var den enklere å fikse med en passende snor enn tilsvarende på en SII

 

p-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2022 den 10.43, SveinHa skrev:

Både Citroën og de andre deromkring løste stålmarkproblemet og mye annet i begynnelsen av -90 tallet men ryktet henger visstnok i fremdeles.

Var det ikke da 2CVn gikk ut av produksjon?:P

Måtte bare......

 

Har mye minner fra festhjemkjøring i 2CV og i stående stilling.

Mye mulig høyt hårfeste kom derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2CV er jo en ganske så festlig bil på mange måter, super på vinterføre, og selv om rust ikke er noe ukjent på de så er det vel mest kosmetisk og om rusten skulle ta de bærende delene så er jo også det svært så overkommelig på en slik bil.

 

Det var spesielt fra og med Citroën XM der skjedde en stor forandring, både mht rust og ikke minst dieselmotorene fra Indenor som i mange år var helt i en klasse for seg på den tiden, tok vel 5+ år før andre kom opp med noe lignende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andr'e Citroens tekniske nyvinninger ble gjort ende på da Peugeot kjøpte firmaet. Det ga større fortjensete å selge fabrikktomten på quai Citroen i sentrum av Paris enn å fortsette med å bygge biler der. 2CV med  endret fjæringsform ble produsert videre en stund i Argentina, husker ikke om Belgia også lagde noen av de ekte. Plastic versjonen for ørkenbruk var populær langs middelhavskysten mens 4hjulsdriftversjonen med motor både foran og bak vel aldri fikk stor utbredelse. Vår første 2CV hadde faktisk 2 franske "skattehestekrefter" samt automatclutch som grep når turtallet gikk opp (den ble innkjøpt som "barnevogn" fordi  som brukbil kostet den det samme).

 

p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 17.10.2022 den 10.43, SveinHa skrev:

Både Citroën og de andre deromkring løste stålmarkproblemet og mye annet i begynnelsen av -90 tallet men ryktet henger visstnok i fremdeles.

 

Kan si meg enig her. Mine foreldre hadde en 91 BX14TE. Den var fortsatt tilnærmet rustfri da den av andre årsaker ble skrotet langt ut på 2000 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...