Gå til innhold

Regreim Freelander 2 td4/sd4


Runrun

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ikke denne modellen. Men ettersom det er en Ford-motor, som du bl.a finner i volummodeller som Fords Mondeo MK IV, S-Max og Galaxy så vil du kanskje få raskere svar fra Ford/Ford-fora?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel PSA-motor i denne, ikke Ford. FL1 hadde derimot motor fra Ford om jeg husker rett. :)

 

Strengt tatt er det vel bare å ringe et verksted og få en omtrentlig pris, så vet du hvor landet ligger. Husker ikke hva vi betalte for da vi byttet på vår FL2 - og det begynner jo å bli en stund siden også...

 

FL2 er jo egentlig ganske standard, så jeg vil anta at prisen ligger på omtrent det samme som på andre "vanlige" biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. FL2 2.2 har "vanlig" FWD oppsett med tverrstilt motor. Ganske greit reimbytte på denne. Skal ta min selv snart når ryggen har blitt fin igjen. Et verksted bør kunne ta dette på under 4 timer + deler. Orientereing av kam og veiv gjøres med 8mm bolter, men en må ha et låseverktøy på startkransen når senterbolt løsnes/strammes.

Akkurat nå, Mr Rover 75 skrev:

Hei. FL2 2.2 har "vanlig" FWD oppsett med tverrstilt motor. Ganske greit reimbytte på denne. Skal ta min selv snart når ryggen har blitt fin igjen. Et verksted bør kunne ta dette på under 4 timer + deler. Orientereing av kam og veiv gjøres med 8mm bolter, men en må ha et låseverktøy på startkransen når senterbolt løsnes/strammes.

Guide: 

 

 

Viktig! Videoen viser bruk av tettningsmasse på vannpumpepakning. Skal ikke brukes! Videoen viser heller ikke bruk av låseverktøy på startkransen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Gjenbruker denne tråden av praktiske årsaker.

 

Vår Freelander 2 2009 diesel stoppet i fart (detaljer utover dette har jeg ikke da kona kjørte...). 

Feilsøking avdekket inntakt registerreim som satt forholdsvis stramt og fint, men plastikken rundt selve strammehjulet hadde gått i oppløsning og ble gjenfunnet i småbiter innenfor nederste registerreimdeksel. Bitene har antakelig kvernet mellom registerreim og tannhjul. Motor dreier helt fint, men har hoppet 8 tenner (!).

 

Tipset jeg har fått av en mekaniker er å plukke av toppen og gjøre en vurdering av skadeomfanget. Håpet er da at toppen kan byttes/overhales og resten er OK.

Hva ville dere gjort?

Jeg har skrudd mye forskjellig, men aldri motor helt enkelt fordi jeg ikke har trengt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du beskriver, så høres det ut som der er plastdeler fra dekselet som har forårsaket dette...

Prøv å sett reima tilbake i korrekt posisjon og se om du har kompresjon på alle sylindre når du tørner motoren for hånd. Da kan du være heldig og slippe unna med ny regreim og strammehjul. 

Om du mangler kompresjon på en eller flere sylindre, så har du nok bøyde/knekte ventiler og må av med toppen. 

 

Slitsom jobb, men ikke verdens undergang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke usannsynlig at det er vipperamene som har tatt den største støyten, og er du HELDIG, kan det være at ventilene har tålt det. Pris på en ventilløfter/vippearm fra merkeforhandler i Norge koster mer en et komplett sett med 16 stk. fra UK. så her er det lurt å sjekke litt priser når du har avdekket omfanget. Jeg skiftet heldigvis regreimen på min tidligere FL2 på verksted, og av en eller annen grunn var reimen en tann feil etter noen dager. Motoren hørtes helt blåst ut, men det var bare en vippearm som var knekt. I en prikær feriesistuasjon fikk verkstedet tak i en ny vipperam fra merkeforhandleren på Vestlandet, og de betalt 5.000+ for den lille delen. Pluss en god del timer ulønnet arbeid for å få bilen ferieklar.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Ahok said:

Takk for gode svar! Da prøver jeg å resette reima og måler kompresjon. 
 

Noen gode guider for kompresjonstest? 

 

Du merker fort om det mangler kompresjon på en av sylindrene når du tørner for hånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...