Gå til innhold

Traktorhenger - dekk og felg


valvolainen

Anbefalte innlegg

Jeg må bytte dekk på hengeren min, men jeg sliter som f. Med og få av boltene. 
det er en foss eik henger fra 70 tallet, og boltsirkelen er ukurant, og felgen er 10". 
lirer på hva som skal til for og bytte nav på denne? Boltene på navet er gjennomgående, så om jeg får tak i dekk kan jeg splitte boltene/mutterene med vinkelsliper.

men om jeg må bytte navet, finnes det noe som passer?

 

 

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. De små skruene i kantene lit seg greit løsne, det var værre med de seks som holder hjulet til navet. Skulle hatt slik momentomformer. Eller en skikkelig muttertrekker. Så langt har jeg lagt på rundt 1000nm med lamannsarm, uten hell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkpusheren klarte ikke oppdrive noe i noenlunde lik dim med mer enn 4lag, så da ble det plan B

 

IMG_3718.jpg
 

Med normal innfestning ble den en tanke høy

 

image.jpg
 

image.jpg

lurer på om jeg heller skal legge bjelken akslingen er sydd sammen med horisontalt istedenfor


image.jpg

 

 

Sparer 6cm i høyden der og har ca 8,5 og gå på før dekket tar i noe. 
 

MEN, sveising, jeg har et pinneapparat, esab 180i, men kan forferdelig lite om dette. Kan noen anbefale pinnestørrelse ( og type? )

Det er kanskje dumt og legge bjelken flatt, siden kreftene på akslingen ikke lenger ligger direkte over festepunktene.

kan jo altids sett en firkantkjelke på draget og heller senke det.

 

edit igjen:

Har disse pinnene liggende:

 

image.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg pøser på med forslag, jeg kunne også skjært ut et spor i bjelken over akselen slik:

 

IMG_3721.jpg

 

Da får jeg jo mye mer anleggsflate til sveising også. Men jeg vet ikke hvor nøyaktig jeg klarer og være, om det er 3mm med luft mellom sveisflatene er kanskje ikke det noe heldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær ned firkantrøret, skjær helt ut til enden. Sveis igjen med flattjern om du har.

Etter å ha sveisa fast i ramma burde du sveise på støtte på siden, for akslingen er litt høy og vaglete.

Om akslingen blir for bred kan du kappe midt på å korte inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke dumt og skjære helt ut til enden. Flattjern har jeg, det blir bra. Kan banke til en 90 grader og feste langs bjelken og oppetter den originale vangen.

 

originalt var den nye akselen innfestet på hengeren med to larver på tvers av bjelken, en til hver sin løse vange på ramma, samt en sideveis støtte. Ingen støtte frem/bakover. Men de kunne nok sveise. Jeg fikk forøvrig tak i denne fordi ramma knakk på hengeren den stod på, så kanskje jeg skal koste på en støtte ekstra.

Som det synes av bildene er jo dette en ekstremt liten henger. Jeg tenkte på og forkorte akselen, men pr nå stikker hjulene 10cm ut på sidene, og jeg må etterhvert tenke på og bygge nytt plan, så da kan heller planet vokse bitelitt tenkte jeg. Bruker den kun til ved og da størrelsen viktigere enn bæreevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var ny aksel på plass. 
image.jpg

 

Sveisingen var vanskelig, ble mye vinkelsliper mellom pinnene. Men tror det sitter godt nok. 
 

image.jpg
 

Akkurat passe klaring. Ble litt forskjell på høyden på høyre og venstre side, men håper jeg har fått vinkelen i forhold til draget rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengeren har ikke så rare nyttelasten, så det holder nok. Påkjenningen vil være på rammen, og hadde du sveisa på en støtte feks bak akslingen vil det forsterke veldig mye. Det var det jeg mente du skulle bruke klossen du skar bort til. Men det holder sikkert godt nok likevel.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, valvolainen skrev:

Da var ny aksel på plass. 
image.jpg

 

Sveisingen var vanskelig, ble mye vinkelsliper mellom pinnene.

Er vel den store forskjellen mellom pinne og MIG. Får du litt rare klædder med mig, er det bare å sveise over, og dra det utover, samtidig som du brenner inn en bredere larve.
Uansett - syns du er flink, og godt jobba. Folk gjør alt for lite sånt heretter.

Her ser du mitt prosjekt. Denne ble bygget om med basis av et Brd. Olsen understell, vinteren 1982. Den fikk i praksis plan og karmer tilsvarende som en Gaupen-traktorhenger. Nå er karmene borte, og det er på tide å lappe sammen noe nytt. Litt vinkelstål, tec7, bolter og trevirke fra obs, så blir den klar for nye 15 års tjeneste.

 

IMG20221019201300.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, valvolainen skrev:

Takk for det.

Stilig! Bruker du galvaniserte bolter når du lapper sammen slikt? Eller brukes rustfritt? Jeg bør etterhvert ha en runde med friskt treverk på min og, men har ikke tid i vinter. Får gjøre nytten litt til.

Galvanisert er fint det, men både det og syrefast blir kostbart. Finner jeg noe rimelig galvet på Biltema, blir det så, ellers så funker elzink også. har aldri klart å skru ut en sånn bolt etter 20-25 år med kjøring av møkk, stein, banking med gravemasking og alt mulig annet rart uansett, så at det setter seg, er bare sånn det er.
Følger på med på Finn, av og til er det folk som selger bolter og skiver / muttre, som de ikke ser verdien av. Da kan man fort klare å sikre seg 10kg for 200kr. Etpar timer sortering, så har jeg brått fyllt på lageret. Sveiseapparat er fine greier, da kan man korte ned bolter man har fått på "tilbud"

( vær obs på at sveising av galvansiering ikke nødvendigvis er KJEMPE-helsebringende...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...