SteinE Skrevet 8. oktober 2022 Del Skrevet 8. oktober 2022 Arbeids-logg: P38 'Gudrun' har ulyder fra diverse steder i drivverk. Jeg ble varslet av forrige eier at front-diff , av en enda tidligere eier, nok var kjørt en stund uten olje. Det var en del oljelekasje fra drivakslene ute på endene , begge sider. Høst2021: Jeg byttet kuleledd på ene siden, og fikk justert opp begge drivaksler og satt på nye pakninger. Fikk skilter på bilen, og har benyttet den litegrann. De nye pakningene har holdt tett . Jeg har ikke hatt nerver til å kjøre på langtur med Gudrun. Bl.a . måler jeg 75-80 grader på utgangen av frontdiff etter kun kort kjøretur. Jeg tror dette er litt mye; Bakre diff ligger på 35-40. Pluss en god del ulyder. Har forsøkt å koble av drivaksel foran, og det ble noe mindre lyd. Men like varmt. Så... da blir det å prøve meg på å overhale differensialen foran...(uten særlig forhånds-kunnskap) Overhalingssett og shims kjøpt inn fra Aschroft Transmission Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ebh Skrevet 8. oktober 2022 Del Skrevet 8. oktober 2022 Spennende Ta godt med bilder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 9. oktober 2022 Del Skrevet 9. oktober 2022 Fikk du med "Differential side adjuster tool" og "Marking Blue" (Engineers Blue). ? Begge er hendige å ha når du skal justere klaringer / hvor tenner treffer.. 19-1443 - Indikatorklokke fra Biltema (med magnetfot) kan også være hendig å ha. Kvaliteten på denne er litt "Biltema" - men fungerer hvis du tar deg tid. Spennende jobb - litt utfordrende - men veldig tilfredsstillende å få til ;-) . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 10. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2022 Diff tatt ut og byttet lager. Ikke alle lager, riktignok Stikkaksler (mener jeg det heter) tatt ut, det var behagelig at hub'ene ikke satt fryktelig fast. Ikke så lenge siden de var ute, og jeg kunne bare ta de ut med lett kakk med gummihammer. Veldig ulikt forrige gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 10. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2022 På 9.10.2022 den 12.14, Atle G skrev: Fikk du med "Differential side adjuster tool" og "Marking Blue" (Engineers Blue). ? Begge er hendige å ha når du skal justere klaringer / hvor tenner treffer.. 19-1443 - Indikatorklokke fra Biltema (med magnetfot) kan også være hendig å ha. Kvaliteten på denne er litt "Biltema" - men fungerer hvis du tar deg tid. Spennende jobb - litt utfordrende - men veldig tilfredsstillende å få til ;-) . Ja, jeg tok med verktøyet og merke-tingen. Byttet lager på crownwheel begge sider, og yttre pinion. La på 0.1 shim på pinion lageret, det var litt tight opprinnelig. For å få av lagerene på crownwheel brukte jeg plateavdrager fra Biltema. Lagrene var tydelig dårlige. Jeg har ikke presse, derfor kjølte jeg ned hele crownwheel'er, og varmet lagrene. Da var nesten bare å slippe dem på; litt hjelp måtte til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 10. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2022 For å justere meg inn fulgte jeg denne planen på crownwheel 1. Stamme ene side slik at det ble null backlash. Brukte det der verktøyet "Differential side adjuster tool". Lettvint , men strengt tatt ikke nødvendig. 2.Følge etter på andre siden til 0.076-0.177 ish backlash. Måleklokke+magnetfot. Dro til med moment på lagerfestene, resjekket. Sjekket også sideveis variasjon, mener det kalles runout. Re-sjekket, også med merke-blått. Det var litt vanskelig å tolke avtrykket, men jeg kom til at det var akkurat slik det skulle være. Fint avtrykk over hele tanna, begge veier Når alt var målt noen ganger, monterte jeg pinion - pakning. Byttet ikke indre lager/skål på pinion. Så ok ut, og da ble høyden den samme. Satset på at den opprinnelige høyden var OK. Det fine mønsteret jeg fikk tyder også på det. Jeg var litt skeptisk om dette var mulig å få til, men det gikk greit. Prøvetur(er) avstedkom uten 'den lyden' ved pådrag/slipp foran. Men det kom frem andre lyder som sikkert tidligere var overdøvet av diffen foran. Så det er mer å ta av. Minst en tabbe og andre ting til annen diff: - Glemte å slå inn låsepinnene på lagerjusterings-ringen. Jeg kom heldigvis på det tidsnok før stikkaksler var på plass; en ekstra runde diff ut, slå inn, diff inn måtte til. Strevsomt under bil, på ryggen for en gammel kropp - Hadde vært kjekt med presse - Burde nok skiftet alle lager når det først var ute. Bildene er av lav oppløsning. Håper de da ikke blir borte over tid på Forum Stein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 10. oktober 2022 Del Skrevet 10. oktober 2022 Høres jo helt profesjonelt ut ;-) og topp beskrivelse. Den største utfordringen er ofte å komme i gang med en jobb som dette - lykke til med neste prosjekt/lyd ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 (endret) http://www.racingjunk.com/news/wp-content/uploads/2015/03/2.gif krevet Mai 29, 2018 http://www.racingjunk.com/news/wp-content/uploads/2015/03/2.gif Endret 11. oktober 2022 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 13. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2022 På 11.10.2022 den 8.57, gautes skrev: http://www.racingjunk.com/news/wp-content/uploads/2015/03/2.gif Takk, bra oversikt. Tolket det til at jeg hadde øverste bilder. Jeg rotet med eller fikk ikke helt til merkefargen. Fikk liksom ikke godt avtrykk. Men med et sterkt ønske om at det var bra , og litt ivrig etter å bli ferdig, så jeg bra mønster i skogen av blått på tennene. Utført noen prøveturer turer med bilen og jeg tror det er bra. Ihvertfall bedre. Ingen varmeutvikling på pinion'en nå, samt ingen 'lyder' som tidligere. Startet å se på diff nummer to; en firepin som jeg tidligere bare tok ut og byttet med en annen i bakaksel på en annen P38. Diffen har dårlige lager. Men jeg lurer på noe; På CrownWheel mangler deler av en tann.. Hva tror Forum på om den er verd et forsøke å redde?? Se bildet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Enkelt svar: Nei .. blir et svakt punkt så ved belastning så vrir du av mer. Der kan også allerede være tretthet i metallet rundt den biten som er knekket av. Har denne diffen brems? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 14. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2022 7 timer siden, Atle G skrev: Har denne diffen brems? Vanlig P38 fire pin diff. Har trodd det er en diff uten annet mikk-makk.. Men vet egentlig ikke; Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 14. oktober 2022 Del Skrevet 14. oktober 2022 Gjem på diffen til neste diff-fix. Kronhjul og pinjong er dog intet å samle på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.