Gå til innhold

Diff problemer P38, overhale front diff


SteinE

Anbefalte innlegg

Arbeids-logg:

P38 'Gudrun' har ulyder fra diverse steder i drivverk.  Jeg ble varslet av forrige eier at front-diff , av en enda tidligere eier,  nok var kjørt en stund uten olje. Det var en del oljelekasje fra drivakslene ute på endene , begge sider.

Høst2021: Jeg byttet kuleledd på ene siden, og fikk justert opp begge drivaksler og satt på nye pakninger.  Fikk skilter på bilen, og har benyttet den litegrann.  De nye pakningene har holdt tett :D

 

Jeg har ikke hatt nerver til å kjøre på langtur med Gudrun.  Bl.a . måler jeg 75-80 grader på utgangen av frontdiff etter kun kort kjøretur. Jeg tror dette er litt mye;  Bakre diff ligger på 35-40.  Pluss en god del ulyder.  Har forsøkt å koble av drivaksel foran, og det ble noe mindre lyd.  Men like varmt.

 

Så... da blir det  å prøve meg på å overhale differensialen foran...(uten særlig forhånds-kunnskap)

Overhalingssett og shims kjøpt inn fra Aschroft Transmission

Ascroft.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du med "Differential side adjuster tool" og "Marking Blue" (Engineers Blue). ?  Begge er hendige å ha når du skal justere klaringer / hvor tenner treffer..  19-1443 - Indikatorklokke fra Biltema (med magnetfot) kan også være hendig å ha. Kvaliteten på denne er litt "Biltema" - men fungerer hvis du tar deg tid.  Spennende jobb - litt utfordrende - men veldig tilfredsstillende å få til ;-) .  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diff tatt ut og byttet lager. Ikke alle lager, riktignok

 

Stikkaksler (mener jeg det heter)  tatt ut, det var behagelig at hub'ene ikke satt fryktelig fast.  Ikke så lenge siden  de var ute, og jeg kunne bare ta de ut med lett kakk med gummihammer.  Veldig ulikt forrige gang.  

hub1.jpg

hub2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2022 den 12.14, Atle G skrev:

Fikk du med "Differential side adjuster tool" og "Marking Blue" (Engineers Blue). ?  Begge er hendige å ha når du skal justere klaringer / hvor tenner treffer..  19-1443 - Indikatorklokke fra Biltema (med magnetfot) kan også være hendig å ha. Kvaliteten på denne er litt "Biltema" - men fungerer hvis du tar deg tid.  Spennende jobb - litt utfordrende - men veldig tilfredsstillende å få til ;-) .  

Ja, jeg tok med verktøyet og merke-tingen.

Byttet lager på crownwheel begge sider, og yttre pinion.  La på 0.1 shim på pinion lageret, det var litt tight opprinnelig.

For å få av lagerene på crownwheel brukte jeg plateavdrager fra Biltema.  Lagrene var tydelig dårlige.

Jeg har ikke presse, derfor kjølte jeg ned hele crownwheel'er, og varmet lagrene.  Da var nesten bare å slippe dem på;  litt hjelp måtte til

 

 lager1.jpglager2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å justere meg inn fulgte jeg denne planen på crownwheel

1. Stamme ene side slik at det ble null backlash.  Brukte det der verktøyet "Differential side adjuster tool". Lettvint , men strengt tatt ikke nødvendig.

2.Følge etter på andre siden til 0.076-0.177 ish backlash.  Måleklokke+magnetfot.

 

Dro til med moment på lagerfestene, resjekket.  Sjekket også sideveis variasjon, mener det kalles runout.  

Re-sjekket, også med merke-blått.  Det var  litt vanskelig å tolke avtrykket, men jeg kom til at det var akkurat slik det skulle være. Fint avtrykk over hele tanna, begge veier

Når alt var målt noen ganger, monterte jeg pinion - pakning. 

 

Byttet ikke indre  lager/skål på pinion. Så ok ut, og da ble høyden den samme.  Satset på at den opprinnelige høyden var OK.  Det fine mønsteret jeg fikk tyder også på det.

Jeg var litt skeptisk om dette var mulig å få til, men det gikk greit.  Prøvetur(er) avstedkom  uten 'den lyden'  ved pådrag/slipp foran.  Men det kom frem andre lyder som sikkert tidligere var overdøvet av diffen foran.  Så det er mer å ta av.

 

Minst en tabbe og andre ting til annen diff:

- Glemte å slå inn låsepinnene på lagerjusterings-ringen. Jeg kom heldigvis på det  tidsnok før stikkaksler var på plass;  en ekstra runde diff ut, slå inn, diff inn måtte til.  Strevsomt under bil, på ryggen for en gammel kropp

- Hadde vært kjekt med presse

- Burde nok skiftet alle lager når det først var ute.  

 

Bildene er av lav oppløsning. Håper de da ikke blir borte over tid på Forum

 

Stein

    

diff1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2022 den 8.57, gautes skrev:

Takk, bra oversikt. Tolket det til at jeg hadde øverste bilder.  Jeg rotet med eller fikk ikke helt til merkefargen. Fikk liksom ikke godt avtrykk. Men med et sterkt ønske om at det var bra , og litt ivrig etter å bli ferdig, så jeg bra mønster i skogen av blått på tennene.

Utført noen prøveturer turer med bilen og jeg tror det er bra. Ihvertfall bedre.  Ingen varmeutvikling på pinion'en nå, samt ingen 'lyder' som  tidligere.

 

Startet å  se på diff nummer to;  en firepin som jeg tidligere bare tok ut og byttet med en annen i bakaksel på en annen P38.  Diffen har dårlige lager. 

Men jeg lurer på noe; På CrownWheel mangler deler av en tann..  Hva tror Forum på om den er verd et forsøke å redde?? Se bildet..

 

 

 

IMG_3022.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...