Gå til innhold

Reimpregnering av kreosotbehandlet treverk - tips?


Anbefalte innlegg

Hei, 
 

Jeg er i ferd med å ominnrede litt på låven, og i den forbindelse har jeg ved hjelp av mye bannskap, kubein og en motortalje revet en silo, noe som har gitt meg i overkant av 1100 løpemeter med 110x28mm bord som tilsynelatende er kreosotimpregnert.

 

Planen er å bruke endel av dette til å bygge ny lastekasse til traktorhengeren, men så var spørsmålet - hva bruker jeg til å impregnere dette med? Det er 30 år siden siloen ble oppført, så mye av kreosoten har nok svettet ut...


Linolje? Annet? Finnes det evt. noe lakk som tåler 'alt'?


(Hengeren vil i praksis bli brukt når vi er ute på vedsjau og skal frakte tømmer ut av skogen. Hadde en ambisjon om at dette ikke skulle råtne de første tiårene, men ville tro mye av effekten av kreosoten er borte nå, uten at jeg bygger dette på annet enn vill synsing.)


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreosoten er nok ikke helt borte. Legg en bit av bordet i vann og se hvor mye den trekker.

 

Linolje er ikke dumt. 

 

I gamle dager, igrunnen nesten som i går, ble vi ungdommer, mest dum, jaget inn i siloen med en bøtte kreosot for å smøre siloen.  blikktaket over siloen sørget for alt for høye temperaturer. 

Kreosoten var tynnere da, sa gamlingen når vi klagde.

Der inne var vi til vi var så svimmel at vi spydde og måtte bæres ut.

 

 

 

 

 

Så jeg anbefaler ikke smøring med kreosot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke under tak ihvertfall.

 

Hadde et par gamle gubber som henta spillolje hos meg og brukte det på gamle sviller.

Funket visst bra men smitter vel litt av på tømmeret.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg tenker både kreosot og spillolje utgår til fordel for linolje...

 

Så var spørsmålet hva man skulle bruke resten av planken til; jeg har en halvtenkt plan om å legge gulv i plan med låvebroen over der siloen var - vips, så har jeg mer plass å boltre meg på i to plan - så var det bare å annektere plassen med et prosjekt før resten av klanen oppdager at det har dukket opp mer plass til lagring av hagemøbler og annet rask...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heromkring er spillolje forøvrig mest benyttet til å få kommunen til å fylle igjen hull i asfalten i en faderlig fart.

 

Man bare ringer ned på rådhuset og ber om å få snakke med teknisk etat, hvorpå det kremtes at det er kjempesvære hull i veien (og da får til svar at det er mye som skal fikses, og vanskelig å prioritere). Da spør man bare om ca. blandingsforhold, for det er jo bare å blande litt spillolje, grus og sand og dumpe oppi, dette kan jeg jo fikse selv, ingen grunn til at kommunen skal plages med slike småting.

 

Vips, tre timer etterpå står en kar i kommunekjeledress borti veien med henger og litt nykokt asfalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...