Gå til innhold

Discovery 3 - tvangssalg revival?


ebh

Anbefalte innlegg

Etter å ha fulgt med på forumet her i endel år har jeg omsider fått tak i et prosjekt som gir meg mulighet til å bidra med litt innhold :) Det hele startet i sommer da jeg var med i budrunde eller rettere sagt to budrunder før banken aksepterte salgssummen. Bilen en 2008 mod discovery HSE skulle vært eu-godkjent januar i år, men fristen har blitt overskredet og bilen har sannsynligvis blitt tauet og tilslutt havnet hos auksjonen.no

 

Fikk fraktet bilen til Bergen på trailer og kjørte den derfra og hjem med prøveskilter.

IMG_1687.jpg

Først skal jeg få den eu-godkjent for så å ordne opp i andre små skavanker. 

Har demontert alt som skal byttes og sendt en bestilling på nye deler hos advancedfactors.co.uk

IMG_1933-kopi.PNG

IMG_1915.HEIC.jpgIMG_1914.HEIC.jpgIMG_1898.HEIC.jpgIMG_1896.jpgIMG_1852.jpg68371834346__8C77ED7F-2625-46C8-AC29-0DF1A7300709.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 3 uker senere...

Da var delene fra Advanced Factors ankommet og montert på bilen.  Alt i alt greit arbeid bortsett fra drivaksling-lager som var litt knot, spent på hvor lenge den holder :/

Nå venter jeg på ny registerreim, multireim, oljepumpe +filter og oljer. I mellom tiden tenkte jeg det var lurt å fjerne plast deksler for å behandle med fluidfilm, slik ordnet jeg meg arbeid ut året......

 

Har sett på youtube at det er mulig å 3d-printe former for å presse metallplater i forskjellige profiler. Så lagde meg en form som skal brukes på kanalen, resultatet sees på siste bildet. Gikk overraskende greit å forme :)

IMG_2036.jpgIMG_2038.jpgIMG_2040.jpgIMG_2042.jpgIMG_2069.jpgIMG_2070.jpgIMG_2071.jpgIMG_2092.jpgIMG_2099.jpgIMG_2101.jpgIMG_2103.jpgIMG_2105.jpgIMG_2133.jpgIMG_2135.jpgIMG_2149.jpgIMG_2150.jpgIMG_2151.jpgIMG_2183.jpgIMG_2186.jpgIMG_2187.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fjerner fortsatt rust.:mellow:.. Hadde troen på at det skulle være mulig å kjøpe delen som ligger inne i hjulbuen, men den var ikke mulig. Synd at de ikke selger sveisedeler til discovery 3.

Er nå ferdig med sveisingen på venstre side og har startet å kappe bort rust på høyre. Håpte på mindre rust der, men det er verre :lol: 

Klarte også å kappe litt i en kabelbunt når vinkelsliperen fikk utfolde seg i høyre hjulhus.

 

3D-print fungerte over all forventning og klarte å presse inn fasongene uten problemer. Var oppe i over tre tonn på pressen.

68842171254__17CCFC64-DD10-4C87-9EB2-1B5ADA8A10DE.jpg

IMG_2192.jpg

IMG_2195.jpg

IMG_2227.jpg

IMG_2425.jpg

IMG_2434.jpg

IMG_2440.jpg

IMG_2441.jpg

IMG_2443.jpg

IMG_2472.jpg

IMG_2473.jpg

IMG_2474.jpg

IMG_2475.jpg

IMG_2476.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for oppmuntrende ord :) 

 

På 14.11.2022 den 10.54, Atle G skrev:

Imponert - har sjekket alle bilder - likte spesielt tre-pluggen ;-) . 

Hehe, usikker på hvilken treplugg du snakker om.

 

 

På 17.11.2022 den 19.45, Johnrf skrev:

Hei!

Imponerende jobb du har gjort. 
Sliter litt med kanalene selv, men er ingen sveiser. Noe du tar betalt for?

Det er bakerste og øverste del av kanalene og litt ved hjulbuene. 

Dessverre så tar det alt for lang tid, er det mer enn nok å hanskes med rusten på min egen bil. :P 

 

 

I ukene som har gått er jeg blitt ferdig med høyresiden og demontert kompressoren. I tillegg har jeg fjernet endel løs rust under bilen slik at fluid filmen har noe å feste seg i. Fikk også ordnet fiberen jeg kuttet med vinkelkutter og sveist på en løsnet mutter til bakluke wire braketten. 

Det var fiberen opp langs høyre hjulbue inn til bluetooth enheten som ble skadet, 3D printet en hylse i rett dimensjon hvor begge endene av fiberen ble tredd inn slik de ligger sentrert mot hverandre. Testet handsfree og stereo, alt ok.

 

Etter hvert begynner jeg på registerreim og oljepumpe + alt av filtre. 

 

1.jpg

1b.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

IMG_2550.jpg

IMG_2551.jpg

IMG_2557.jpg

IMG_2558.jpg

IMG_2648.jpg

IMG_2649.jpg

IMG_2650.jpg

IMG_2651.jpg

IMG_2652.jpg

IMG_2774.jpg

IMG_2776.jpg

IMG_3604.jpg

IMG_3773.jpg

IMG_3849.jpg

IMG_3851.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Startet nyåret med regreim og oljepumpe. Halvparten av boltene til beskyttelses platen under motoren var enten kappet eller knekt så det gikk endel tid for å komme til tappepluggen. Som forøvrig var helt løs slik at det har lekket olje.. :rolleyes:

 

Regreim hadde litt sprekker i seg, men det er vel gjerne slik de ser ut etter 7 år og 112k km. Bytter også reimen til dieselpumpen..

Laget meg et verktøy for å holde svinghjulet i posisjon. Kostet vel ikke mer enn 200kr fra england, men det ble glemt under siste handlerunden.... 

IMG_2783.jpg

IMG_2784.jpg

IMG_2785.jpg

IMG_2786.jpg

IMG_2825.jpg

IMG_2880.jpg

IMG_2883.jpg

IMG_2888.jpg

IMG_2920.jpg

IMG_2921.jpg

IMG_2930.jpg

IMG_2931.jpg

IMG_2937.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ligger godt bakpå med postingen så her kommer en liten oppdatering:

 

Montert ferdig regreim og reim til høytrykkspumpe.

Byttet simmering på begge kammene, ser ut til at det har vært en liten lekkasje der også. 3D printet verktøy for montering av simmering på veiven.

Gikk over børstene på start motor og dynamo når jeg først hadde de ute. 

Montert ny lufttank for kompressor.

Reparert brytertablå for vindusheis førerdør. Alle vinduene fungerte bortsett fra fører, var et ørlite brudd på kretskortet. Loddet på en liten ledningsslask. 

 

69568345026__5FCF30D0-A5D0-4D97-A8D8-A50635503496.jpg

IMG_2938.jpg

IMG_2946.jpg

IMG_2947.jpg

IMG_2955.jpg

IMG_2956.jpg

IMG_2965.jpg

IMG_2984.jpg

IMG_3016.jpg

IMG_3020.jpg

IMG_3232.jpg

IMG_3251.jpg

IMG_3301.jpg

IMG_3302.jpg

IMG_3304.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bildet lyger, men syntes det ser ut som det er loddetinn over de to punktene.. 

Tp9 og ch2? 

 

Eg loddet over mange av punktene på min, da de var dårlige... 

 

 

IMG_20230303_213140_edit_1681179750944508.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja det ser sånn ut på bildet. 
var veldig forsiktig og nøyaktig så satser på jeg ikke har klart å grise så mye. (Y)

Ser ut til at det er teksten GND som spiller oss et puss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet stabstag foringer foran og bak og kan melde at det var irriterende trangt bak! Foran gikk greit når braketten til diffen ble løsnet. 

Bilen har blitt understellsbehandlet med fluidfilm.

Måtte lage noen braketter til ene hjulbue plasten da disse var knekt av. 

Prøvde å overhale kompressoren, men den var såpass korrodert at det var bortkastet tid og penger. Endte derfor opp med en ny Hitachi enhet.

 

Et av de siste feilene som må rettes før EU var dårlig bremsevirking bak aksel. Trodde først problemet var luft, men etter å luftet som en gal ble det ikke bedre. Pedalen gikk fortsatt i gulvet og det var ikke mulig å pumpe bremsevæske ut til bakaksel. Ville derfor undersøke om det kom væske fram til ABS enheten. Åpnet rør fra hoved bremsesylinder til ABS og hadde greit trykk foran ved betjening av pedal, men i rør som går til bakaksel var det null trykk. Konkluderte da på defekt hovedsylinder. Prøvde også å åpne denne for å se etter evt defekte pakninger, men den så helt fin ut. Var derfor spent når den nye sylinder kom om det ville løse problemet. Heldigvis var den synderen. 

 

Gjorde en kjapp sparkel og lakkjobb av flenge i venstre bakdør. Det letteste ville nok vært en ny dør fra hugger, men de skulle ha 5500 og jeg har allerde brukt alt for mye på deler til denne bilen. :blink:

Resultatet ble greit nok. 

 

Da skal bilen være klar for etterkontroll. Fristen for eu var februar 2022.

IMG_3308.png

IMG_3320.png

IMG_3322.png

IMG_3324.png

IMG_3333.png

IMG_3340.png

IMG_3368.png

IMG_3369.png

IMG_3370.png

IMG_3440.png

IMG_3441.png

IMG_3474.png

IMG_3475.png

IMG_3478.jpg

IMG_3479.png

IMG_3493.png

IMG_3495.png

IMG_3496.png

IMG_3500.png

IMG_3501.png

IMG_3548.png

IMG_3549.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, ebh skrev:

Skiftet stabstag foringer foran og bak og kan melde at det var irriterende trangt bak! Foran gikk greit når braketten til diffen ble løsnet. 

Bilen har blitt understellsbehandlet med fluidfilm.

Måtte lage noen braketter til ene hjulbue plasten da disse var knekt av. 

Prøvde å overhale kompressoren, men den var såpass korrodert at det var bortkastet tid og penger. Endte derfor opp med en ny Hitachi enhet.

 

Et av de siste feilene som må rettes før EU var dårlig bremsevirking bak aksel. Trodde først problemet var luft, men etter å luftet som en gal ble det ikke bedre. Pedalen gikk fortsatt i gulvet og det var ikke mulig å pumpe bremsevæske ut til bakaksel. Ville derfor undersøke om det kom væske fram til ABS enheten. Åpnet rør fra hoved bremsesylinder til ABS og hadde greit trykk foran ved betjening av pedal, men i rør som går til bakaksel var det null trykk. Konkluderte da på defekt hovedsylinder. Prøvde også å åpne denne for å se etter evt defekte pakninger, men den så helt fin ut. Var derfor spent når den nye sylinder kom om det ville løse problemet. Heldigvis var den synderen. 

 

Gjorde en kjapp sparkel og lakkjobb av flenge i venstre bakdør. Det letteste ville nok vært en ny dør fra hugger, men de skulle ha 5500 og jeg har allerde brukt alt for mye på deler til denne bilen. :blink:

Resultatet ble greit nok. 

 

Da skal bilen være klar for etterkontroll. Fristen for eu var februar 2022.

IMG_3308.png

IMG_3320.png

IMG_3322.png

IMG_3324.png

IMG_3333.png

IMG_3340.png

IMG_3368.png

IMG_3369.png

IMG_3370.png

IMG_3440.png

IMG_3441.png

IMG_3474.png

IMG_3475.png

IMG_3478.jpg

IMG_3479.png

IMG_3493.png

IMG_3495.png

IMG_3496.png

IMG_3500.png

IMG_3501.png

IMG_3548.png

IMG_3549.png

Tror eg har dør I samme farge stående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2023 den 18.23, oggioffshore skrev:

Tror eg har dør I samme farge stående. 

Da er jeg interessert. Er det Stornoway Grey? 
 

Bilen er veldig tungstartet nå i minus 10 så må forberede skifte av glødeplugger. 
I tillegg er crossoverpipe sprukket opp, som gir røyk i kupe. Så bilen er ikke særlig brukenes akkurat nå <_<

 

så da blir listen: 

- crossover pipe 

- håndbrekk modul har hengt seg

- glødeplugger 


tenkte gjøre jobben ved å separere ramme og karosseri. Mangler kun motivasjon og deler. 
 

Når jeg først har bilen i to blr jeg vel også se på bremsrør, bytte bolter turbo 

, smøre turbo aktuator og sjekke ledd på rattaksel. Så blir det helt sikkert noe rust fjerning og behandling + evt andre ting jeg finner…..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender en pm på dør 

Sender en pm på dør 

 

 

 

Det gikk ikke sende pm 

 

 

Er offshore, så ring meg i slutten av neste uke. 90934979.

 

Om den er stornway eller bonatti Grey er eg usikker på.. 

Da må eg finne reg nr på delebil og sjekke utfra det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
1 time siden, jon71 skrev:

Hvor lang tid tok det å demontere og løfte av?

Fordelt utover tre ettermiddager brukte jeg sikkert minst 6t. Leser at de drevne gjør det på 2-3…

 

her er litt av grunnen til jeg gjør denne jobben: 

 

Dfffer.png.png

Vis nylige bilder.png.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle demontere alt før bestilling av deler så jeg er sikker på at alt blir bestilt .

 

Turbo er av bilen og EPB modul med tilhørende wire har jeg fått løsnet fra venstre side. Skal bytte hjullager så da får bilen nye bremseskjold også. 

 

Turbo hadde ca 0,1mm slakk i akselretningen, ut ifra hva jeg leser skal det være ok. Noen som vet hva som er akseptabel slakk? 

1.png

1.1.png

2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...