Gå til innhold

2007 D3: Ny orginal tilhengerkontakt montert, men fortsatt like få fungerende lys??


Bilstad

Anbefalte innlegg

Hei, feil på tilhengerkomtakten er det eneste som står i veien for 2 nye år som EU-godkjent for min 2007 discovery 3 2.7 tdv6

 

Tilhengerkontakten var helt vrak med flere knekte pinner (13-pin), denne ble derfor erstattet med en brukt 13-pin kontakt fra 2016 som forøvrig så meget bra ut. Ny hele veien fra kontakt til underkant venstre baklykt hvor dette er skjøtet originalt. 

 

Jeg var overbevist om at dette skulle gi meg alle lys, men situasjonen var helt uendret. Kun venstre blinklys og tåkelys som fungerer. Dette er de samme lysene som med det forrige stikket. Noen tanker om dette? Kan det være at bilen min opprinnelig ble levert med 7 pin e.l? Eller finnes det en modul e.l som kan lage slike mangler?

 

Alternativt kan jeg vel koble opp noe eget som skjøtes inn på baklykt, men det ser jeg for meg vil lage fremtidige el-feil, ønsker helst unngå "hjemmemekk"

 

Noen som har innspill til feilsøking eller erfaring med lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alt ok motsatt? Pærer og kontakt ok på henger?

 

 

Forøvrig;

Jeg fikk en «påstått» 2’r feil på hengerkontakt sist runde - kjøpte ei lysgrind for å teste. Der var det jo lys, ikke kontakten min det var feil på - men lysramma til teststasjonen. 
 

Forøvrig 2;

Er det ikke noe kødd med disse bila om hengerlysa er LED? Må det ikke inn med en motstand for å få lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for tilbakemeldinger!

 

Sjekka sikringer idag og jaggu var 3 stk 15 ah sikringer døde, men igjen ingen forskjell, snodig !

 

Henger har ikke LED, og jeg får flere lys når jeg huker den på BMW'n så det er noe rart med D3'n.

 

Synes forøvrig ellers det ser ryddig og pent ut ved sikringene, skal legge ut bildet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd enda en henger, denne gangen med 13 pin kontakt så da slapp jeg omformer også, dog med samme resultat.

 

-Sikringer er fortsatt hele etter bytte

 

-Lest ut og slettet koder, B1D09 er konstant og stemmer for øvrig at høyre blink ikke fungerer, men det gjør heller ikke kjørelys, bremselys og ryggelys ut en at disse gir feilkoder. Kun venstre blink og tåkelys som fungerer og resultatet har vært det samme hele veien.

 

Se bilde av sikringer: Telt fra toppen ble nr. 1, 4 og 5 byttet. Alle var gåene, de forblir nå hele, men ingen forskjell.

 

Har også lagt ved bilder av ledningsnettet, ser det slikt ut originalt? Relativt mye teip og 2 stk som ikke er i bruk der.

 

Forslag til videre feilsøking? 

20220920_174318.jpg

20220920_174309.jpg

20220920_200231.jpg

20220920_174659.jpg

20220920_195915.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relé, kontakter og annet tjafs som kan være gåent/kobla feil? De to kontaktene i bilde to der - går de riktig?

 

Om det ikke er noen åpenbare plasser ting kan være feilkobla fra sikringer er det vel bare frem med voltmeter/prøve og ta ledning for ledning.

 

Har helt ærlig ikke tukla baki der så ser ikke helt for meg opplegget… 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu var 3/4 sikringer foran vrak også, og nå fungere alle lys minus høyre blink :D 

 

"Bipet" meg mellom alle sikringer ved baklykt, hanskerommet og motorrommet alle er oppe å går nå.

 

Jeg har ikke sjekket "Satellite fusebox", dvs. rommet under armlene, men av det jeg ser på linken under her er ikke sikringene relevante heller.

 

https://fuse-box.info/land-rover/land-rover-discovery-3-lr3-2004-2009-fuses-and-relays#Satellite_Fuse_Box

 

Av det jeg kan se på skjemaene finnes det ikke egne sikringer for blinklysene. Kanskje den permanente feilkoden på høyre blink skyldes noe slurv fra når jeg byttet til D4 lamper. Da fikler man jo med motstandene til blinklyset?

 

Hadde kanskje håpet å få den mellom uten høyre blink også jeg da, tror nesten aldri jeg har hatt en bil hvor alle lys har fungert på hengerkontakten :D 

 

Uansett, takk for alle innspill så langt, selv om det var enkle feil sparer dere meg for mye leting :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...