Gå til innhold

End Float


BBernt

Anbefalte innlegg

2005 Defender 110, 290 000 km.

 

Skal for første gang skifte slitedeler i begge akslingene og har liggende OEM deler (ikke Britpart) til det meste. Tenkte å beholde CV leddet, men bytte pokaler, lager og skiver.

Ser i utenlandsk forum at ved skifte av kun lager og ikke pokaler, dropper folk å måle end float og bruker de gamle spacerne.

Jeg lurer derfor på om det trenges å måle end float ved bytte også av pokalene?
 

Hvis ja på dette, blir bilen stående den tiden det tar å bestille inn rett type spacer. Bruker bilen som hverdagsbil og tenkte å få dette gjort fort og greit…..bank i bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det uendelig utenlandske ord jeg ikke forstår. End float sier meg null niks.

 

Men du bytter øvre og nedre kingbolt/ svinglager, og de må shimses. Dvs en haug med syltynne skiver i rett form, og shimsen ligger på øvre lagerbolt. Du vil helt sikkert trenge flere enn du har fra før, så bestill nok.

Til den jobben trenger du en fiskevekt som du hekter på hullet der endeleddet på paralellstaget er festet. Jeg bruker rett i underkant av 2,5kg, og det uten den store simringen montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å forberede meg mest mulig til jobben jeg har utsatt i 2 år siden forrige EU kontroll. Kjøpt noe spesialverktøy til tetteringene osv, men det jeg har gruet til er montering. Tror jeg har kontroll på montering av kingboltene ved hjelp av YouTube. Det jeg egentlug spør om, blir slakk mellom de 2 nye hjullagrene endret hvis jeg bytter pokal? Hvis jeg ikke bytter pokal skal det gå å bruke den gamle spaceren mellom lagrene.

En annen slakk jeg må ta hensyn til, er utenfor medbringeren. Det får jeg vente med til slutt.

Lafterolf: begrepene jeg må bruke er fra orginal workshop manual i mangel på gode norske og forståelige begrep siden jeg er mere teoretiker enn praktiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg. Er hjullager satt opp med distansering mellom indre og ytre lagerbane vil det bli uforandret, med mindre du skal bytte hjullager. 

 

Skal du derimot bytte hjullager kreves det måleur for å kunne velge riktig ring mellom dem. Da vil jeg heller anbefale to stk låsemuttere og låseblikk mellom dem, og forsiktig tiltrekking.

 

Endeslakke på stikkaksel som stikker utenfor medbringer vil uansett ikke gi store problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at 2 låsemuttere etter gammelmåten har noen fordeler, men nå har jeg nå ikke kjøpt inn disse. Slik jeg skjønner deg så må jeg fange opp slakken også etter kun ha skiftet bare lager. Tenkte jeg slapp unna med det og håpet på det samme ved skifte av pokal.

Vel vel. Noen andre erfaringer på forumet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Jfr: «hva har skjedd med forumet»

Denne tråden er et godt eksempel på at forumet er til svært god nytte for brukerne. Har kjørt td5 i 23 år og støtter meg til flere kilder for å holde bilen på veien, men leser forumet hver dag for kunnskap og inspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...