Johnny Hansen Skrevet 15. september 2022 Del Skrevet 15. september 2022 Er det noen som her erfaring med E85 bensin på 2 1/4 liter med blyfri topp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. september 2022 Del Skrevet 15. september 2022 Er ikke problemet bensinslanger etc? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KennethA Skrevet 16. september 2022 Del Skrevet 16. september 2022 Tipper du ikke engang klarer å få start på den med E85 2,25 literen har vel en statisk kompresjon på 7:1 eller 8:1. Fordelene med E85 er oktantall på mellom 100 og 120 avhengig av fabrikat. Racefuel til 60kr/l kan være opptil 125 oktan. Det er også mindre energi pr liter, så mengden drivstoff må økes 10-30% Etanol kjøler ganske mye når det fordamper, så motorene går kaldere. Tenning må justeres voldsomt. Typisk på f.eks Honda Vtec NA med rundt 11:1 - 12:1 statisk komp kan man hente 3-7 hk. Dette er da på en motor med allerede 180hk Det er først på turbomotorer man kan effektivt bruke E85. Opp og forbi 15:1 i effektiv komp. Jeg har kjørt Saab Biopower og det er stor forskjell om man kjører på 98 bensin og E85. Så kommer spørsmålet om alle drivstoffslanger og o-ringer som er i tilknytning til drivstoff på bilen er byttet ut til noe som tåler Etanol. Kort oppsumert: Har du montert turbo på en seriebil? Kjør på med E85! Hvis ikke, glem det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.