Gå til innhold

E85 bensin


Johnny Hansen

Anbefalte innlegg

Tipper du ikke engang klarer å få start på den med E85

2,25 literen har vel en statisk kompresjon på 7:1 eller 8:1.

 

Fordelene med E85 er oktantall på mellom 100 og 120 avhengig av fabrikat. Racefuel til 60kr/l kan være opptil 125 oktan.

Det er også mindre energi pr liter, så mengden drivstoff må økes 10-30%

Etanol kjøler ganske mye når det fordamper, så motorene går kaldere. Tenning må justeres voldsomt.

Typisk på f.eks Honda Vtec NA med rundt 11:1 - 12:1 statisk komp kan man hente 3-7 hk. Dette er da på en motor med allerede 180hk

Det er først på turbomotorer man kan effektivt bruke E85. Opp og forbi 15:1 i effektiv komp.

Jeg har kjørt Saab Biopower og det er stor forskjell om man kjører på 98 bensin og E85.

 

Så kommer spørsmålet om alle drivstoffslanger og o-ringer som er i tilknytning til drivstoff på bilen er byttet ut til noe som tåler Etanol.

 

Kort oppsumert: Har du montert turbo på en seriebil? Kjør på med E85!

Hvis ikke, glem det.:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...