Gå til innhold

Discovery 3. ulyd i forstilling.


Sebbmcain

Anbefalte innlegg

Heisann har kjøpt meg en discovery 3 som har gått ca 213000km.

Føles ut som noe er løst i forstillinga når jeg kjører over diverse humpler.

Ikke følt eller sett noe særilg form for slitasje på nedre/øvre bærearmer.

 

Men når jeg drar i forhjula så hører jeg en klunke lyd som kommer fra rattstanga.

Er det flere som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problem. Vet ikke hva det er, men mistenker enten nederste rattstamme/ledd eller indre styreledd.

 

Jeg har jekket opp bilen foran, hatt hjelper til å dreie rattet og holde fast rattet, og prøvd å høre akkurat hvor lyden kommer fra, men jeg synes det er veldig vanskelig. Jeg skal jekke opp på bare en side i dag for å isolere det ene hjulet og "låse" styringen, kanskje jeg kan kjenne om det er styreleddet. Evt. bytter jeg bare indre og ytre styreledd på begge sider og så evt. rattstammen.

 

Jeg hadde noe tilsvarende for et år siden, da var det foringene til krengningshemmeren, men det er ikke noe slark i de nye jeg monterte.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Elchund skrev:

Jeg har akkurat samme problem. Vet ikke hva det er, men mistenker enten nederste rattstamme/ledd eller indre styreledd.

 

Jeg har jekket opp bilen foran, hatt hjelper til å dreie rattet og holde fast rattet, og prøvd å høre akkurat hvor lyden kommer fra, men jeg synes det er veldig vanskelig. Jeg skal jekke opp på bare en side i dag for å isolere det ene hjulet og "låse" styringen, kanskje jeg kan kjenne om det er styreleddet. Evt. bytter jeg bare indre og ytre styreledd på begge sider og så evt. rattstammen.

 

Jeg hadde noe tilsvarende for et år siden, da var det foringene til krengningshemmeren, men det er ikke noe slark i de nye jeg monterte.

 

Mvh

Tron

skjønner, for jeg er helt enig med deg, det er veldig vannskelig å isolere kilden. Var ikke dum ide` å holde igjen ratte mens jeg prøver å dreie på det.

Det skal jeg ta å gjøre. Har du en bra plass hvor man kan få tak i nederste ledd på rattstammen ?

Ser for meg at leddet på den nederste kan være gåen siden det komme sånn klunke lyder samt at rattet lever en del ved kjøring.

En god kombo med styreleddene sikkert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Sebbmcain skrev:

Har du en bra plass hvor man kan få tak i nederste ledd på rattstammen

Nei, det sitter kronglete til. Hvis du tar av venstre fremhjul og det lille plastdekselet der styreleddet kommer ut av tannstangen så ser du leddet godt, og kan evt. prøve å rugge litt på det med et brekkjern e.l. Jeg innbiller meg at det ikke er så vanskelig å ta ut nedre rattstamme om du er så langt. Sikkert lettere å sjekke delen når den er montert ut.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elchund skrev:

Nei, det sitter kronglete til. Hvis du tar av venstre fremhjul og det lille plastdekselet der styreleddet kommer ut av tannstangen så ser du leddet godt, og kan evt. prøve å rugge litt på det med et brekkjern e.l. Jeg innbiller meg at det ikke er så vanskelig å ta ut nedre rattstamme om du er så langt. Sikkert lettere å sjekke delen når den er montert ut.

 

Mvh

Tron

Takk skal du Tron, skal prøve å demontere det. så får jeg se hvordan det går. :)

Mvh Sebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en ny runde med feilsøking i går, og det ser ut som jeg har litt slark i rattstammen. Jeg løsnet mansjettene til tannstangen og så/lyttet/kjente etter slark uten å finne noe. Til slutt ble to sønner engasjert til å holde fast rattet og rugge på et hjul, mens far lå på gulvet og kikket opp på rattstammen med lommelykt :PDa var det mulig å se slarken i rattstammen. Virker som det er over krysset.

 

Mvh Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Elchund skrev:

Jeg hadde en ny runde med feilsøking i går, og det ser ut som jeg har litt slark i rattstammen. Jeg løsnet mansjettene til tannstangen og så/lyttet/kjente etter slark uten å finne noe. Til slutt ble to sønner engasjert til å holde fast rattet og rugge på et hjul, mens far lå på gulvet og kikket opp på rattstammen med lommelykt :PDa var det mulig å se slarken i rattstammen. Virker som det er over krysset.

 

Mvh Tron

Aha, fikke sjekket ut en del til i går jeg også, og har konstatert med det samme egentlig at det er nedre leddet på rattstammen, virker som om det rett å slett ruster fast og sliter seg i leddet.

Må bare bestille nytt :D

 

Mvh Sebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...