Gå til innhold

Finns det en norsk manual til Nanocom?


ando

Anbefalte innlegg

Har noen en norsk bruksanvisning til Nanocom Evolution?

Td5 Disco2.

Er det bare å koble til Nanocom til kontakten under rattet + sette på tenningen - og la tenningen stå på så lenge jeg bruker Nanocom'en?

Så går jeg til det emnet jeg ønsker - og sletter feilkoder mm?

Er det noen feller jeg bør ligge unna i valgmulighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2022 den 13.39, ando skrev:

Har noen en norsk bruksanvisning til Nanocom Evolution?

Td5 Disco2.

Er det bare å koble til Nanocom til kontakten under rattet + sette på tenningen - og la tenningen stå på så lenge jeg bruker Nanocom'en?

Så går jeg til det emnet jeg ønsker - og sletter feilkoder mm?

Er det noen feller jeg bør ligge unna i valgmulighetene?

Ikke mye feller å gå i - ikke mye du kan gjøre galt...  hvis du ikke endre konfigurasjon på dyser eller annet slikt (men der er ikke områder du vanligvis går inn på). Begynn med å slette  feil på motor og bremsesystem - så kjører du en tur og sjekker hvilke feil som har dukket opp igjen...  da begynner arbeidet ;-) . Sjekk også sylinder balanse for å få en føling av status på motoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Atle G skrev:

Ikke mye feller å gå i - ikke mye du kan gjøre galt...  hvis du ikke endre konfigurasjon på dyser eller annet slikt (men der er ikke områder du vanligvis går inn på). Begynn med å slette  feil på motor og bremsesystem - så kjører du en tur og sjekker hvilke feil som har dukket opp igjen...  da begynner arbeidet ;-) . Sjekk også sylinder balanse for å få en føling av status på motoren. 

 

Under Discovery II/TD5/TD5 Engine/Faults var det 6 feil - som jeg slettet - og som ikke har dukket opp igjen (selv etter 20 km kjøring).

Men hvor finner jeg Faults for bremsesystem?

 

Jeg har fått feilmelding under Discovery II/TD5/SLABS: 16-07 Front left sensor output too low intermittent. 016 times.

Jeg har slettet feilmeldingen, men den kommer tilbake + gule ikoner i dashen på feil ved TC+ABS+...

Da må jeg sikkert rette på ABS sensor.... MEN: vil Nanocom fortelle om "output too low" kan skyldes at sensoren er ok, men signalet fra sensor taper seg på veien til der signalet blir avlest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ando skrev:

 

Under Discovery II/TD5/TD5 Engine/Faults var det 6 feil - som jeg slettet - og som ikke har dukket opp igjen (selv etter 20 km kjøring).

Men hvor finner jeg Faults for bremsesystem?

 

Jeg har fått feilmelding under Discovery II/TD5/SLABS: 16-07 Front left sensor output too low intermittent. 016 times.

Jeg har slettet feilmeldingen, men den kommer tilbake + gule ikoner i dashen på feil ved TC+ABS+...

Da må jeg sikkert rette på ABS sensor.... MEN: vil Nanocom fortelle om "output too low" kan skyldes at sensoren er ok, men signalet fra sensor taper seg på veien til der signalet blir avlest?

Hvis det er brudd på ledning så har du ikke kontakt med sensoren. Her har du kontakt med sensor men sensoren klarer ikke å lese feilfritt. Første forsøk: Gi sensoren et forsiktig kakk med en gummi eller plast hammer (de hender at det er nok + sjekk at unbrakoskruen er skrudd til). Hvis fortsatt feil så plukk ut sensoren - rengjør rundt før du tar den ut. Mener at der er tynne shims under sensoren (husker jeg rett nå?). Du kan jo først sette det sammen igjen slik som det var etter rengjøring og håpe at det løser problemet - hvis ikke løst så kan du ta vekk en shims. Men hør etter at ikke sensor tar borti ringen inne i huben... Hvis heller ikke dette hjelper - bestill ny sensor og håp at det løser problemet ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke ett diagnosesystem som gir så korrekte svar som du ønsker desverre. Hadde de vært tilgjengelig hadde feilsøking vært enkelt. 

Man spør og får noen svar fra diagnoseboksen, så er det kunnskapen, erfaringen og intuisjonen som avgjør hvilket tiltak man ender på videre i jobben med problemet.  

Men feilkoder hjelper veldig godt til med å finne ut hva som er problemet, men ikke nødvendigvis løsningen..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2022 den 17.07, Atle G skrev:

Hvis det er brudd på ledning så har du ikke kontakt med sensoren. Her har du kontakt med sensor men sensoren klarer ikke å lese feilfritt. Første forsøk: Gi sensoren et forsiktig kakk med en gummi eller plast hammer (de hender at det er nok + sjekk at unbrakoskruen er skrudd til). Hvis fortsatt feil så plukk ut sensoren - rengjør rundt før du tar den ut. Mener at der er tynne shims under sensoren (husker jeg rett nå?). Du kan jo først sette det sammen igjen slik som det var etter rengjøring og håpe at det løser problemet - hvis ikke løst så kan du ta vekk en shims. Men hør etter at ikke sensor tar borti ringen inne i huben... Hvis heller ikke dette hjelper - bestill ny sensor og håp at det løser problemet ;-) 

Yess: det var 1 avstandsskive/shims under sensoren - som jeg tok vekk. 

Så fikk sensoren et kakk + skrudde til skruen hardt. Sensoren subber ikke borti - og ved første kjøretur forsvant alle ABS feilmeldinger!!!!

(Nå er det kun 1 feilmelding igjen: ACE, men den starter jeg opp på en ny tråd.....).

Tusen takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2022 den 23.04, Atle G skrev:

Ikke mye feller å gå i - ikke mye du kan gjøre galt...  hvis du ikke endre konfigurasjon på dyser eller annet slikt (men der er ikke områder du vanligvis går inn på). Begynn med å slette  feil på motor og bremsesystem - så kjører du en tur og sjekker hvilke feil som har dukket opp igjen...  da begynner arbeidet ;-) . Sjekk også sylinder balanse for å få en føling av status på motoren. 

Sylinder balanse: Nå har jeg vært inne på avlesing av sylinder 1 til 5 - som gir varierende tall mellom +14 og - 6.

Hvordan leser jeg de tallene - hva finner jeg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ando skrev:

Sylinder balanse: Nå har jeg vært inne på avlesing av sylinder 1 til 5 - som gir varierende tall mellom +14 og - 6.

Hvordan leser jeg de tallene - hva finner jeg ut?

Du leser av når motoren går på tomgang? Du er på grensen av det som vil bli registrert som feil - ut over + eller - 15 vil trigge feilmeldinger (hvis jeg har forstått det rett).  Jeg har ikke sjekket hva du har skrevet tidligere - men rent preventivt så vill jeg nå begynt å sjekke alle "standard" problemer: Olje i injector harness / ut med dyser for rengjøring + skifte av ringer og pakninger + ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atle G skrev:

Du leser av når motoren går på tomgang? Du er på grensen av det som vil bli registrert som feil - ut over + eller - 15 vil trigge feilmeldinger (hvis jeg har forstått det rett).  Jeg har ikke sjekket hva du har skrevet tidligere - men rent preventivt så vill jeg nå begynt å sjekke alle "standard" problemer: Olje i injector harness / ut med dyser for rengjøring + skifte av ringer og pakninger + ?  

Ja, olje i injector harness tørker jeg av hver 6te uke - og dyser med skiver+ ble byttet for ca 15000 km siden (om det er de ringer og pakninger du tenker på?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, ando skrev:

Ja, olje i injector harness tørker jeg av hver 6te uke - og dyser med skiver+ ble byttet for ca 15000 km siden (om det er de ringer og pakninger du tenker på?).

Så du har problemer med at olje kommer fra injector harness og ut i kontakten foran på toppen?  Hvis det er tilfelle så er anbefalingen å skifte denne. Skiftet du dysene også? Har du da programmert hver dyse til riktig sylinder? Hvis du satt inn igjen de samme dysene - ble de satt inn samme sted som de ble tatt ut? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Atle G skrev:

Så du har problemer med at olje kommer fra injector harness og ut i kontakten foran på toppen?  Hvis det er tilfelle så er anbefalingen å skifte denne. Skiftet du dysene også? Har du da programmert hver dyse til riktig sylinder? Hvis du satt inn igjen de samme dysene - ble de satt inn samme sted som de ble tatt ut? 

 

Kontakten foran på toppen er ganske tørr, men det kommer olje ut av den røde kontakten inn til ECU: så der har jeg fjernet pakningen i selve kontakten - så oljen kan renne ut av kontakten - og i tillegg så renser jeg med elektronikk spray og tørkepapir i kontakten hver 13de uke.

Dysene overlater jeg til et proft verksted: der føler jeg meg ikke kunnskapsrik nok.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vite at det er dette som forstyrres sylinder balansen - så ville jeg ha skiftet hele ledningsbunten fra dyser til ECU... slik du beskriver det så kan dette fort gjøre at bilen stopper opp. Min mening - og ja - jeg har skiftet på vår Td5. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en del om dette i min D2 tråd. Ville byttet injector harness da det samler seg olje oppi kontaktene. Så ville jeg loddet ledningene like før den røde pluggen (bare forleng dem litt). Loddingen vil stoppe oljen.

Hvis det har pågått en stund ville jeg åpnet ecu og sjekket om det er olje der og.

 

Har du trimchip med sokkel så sjekk loddingene på denne også... gamle kaldloddete loddinger blur fortere dårlige....

 

Ikke sikkert dette løser problemet ditt men det er billig å utføre og så slipper du tenke på olje i pluggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, motom skrev:

Jeg skrev en del om dette i min D2 tråd. Ville byttet injector harness da det samler seg olje oppi kontaktene. Så ville jeg loddet ledningene like før den røde pluggen (bare forleng dem litt). Loddingen vil stoppe oljen.

Hvis det har pågått en stund ville jeg åpnet ecu og sjekket om det er olje der og.

 

Har du trimchip med sokkel så sjekk loddingene på denne også... gamle kaldloddete loddinger blur fortere dårlige....

 

Ikke sikkert dette løser problemet ditt men det er billig å utføre og så slipper du tenke på olje i pluggen :)

Der er allerede olje i ledningsnettet helt frem til ECU'en... Etter at jeg skiftet til ny injector harness (år siden...) så stoppet problemet (kanskje der kom en forbedring). Din løsning med lodding er helt korrekt - men skaden har skjedd med olje helt frem til ECU.  Kanskje det går bra med bare å skifte injector harness? Men jeg ville skiftet hele bunten frem til ECU'en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig bare positivt å bytte alt, men det vil komme olje inn i det nye ledningsnettet også.

Injector harness er som slitedel å regne, bør byttes regelmessig ettersom det legger seg olje nedi injector/dyse kontaktene. Tror det er ett av problemområdene, sammen med kappilareffekten som trekker oljen til den røde kontakten. Stopper du dette og bytter injector harness innimellom slipper du bekymre deg for dette fremover :)

Hvis du skal bytte engine harness så er det lurt å gå over alle jordingskablene også

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stopper tilførsel med ny olje ved injector harnesskift.Visstnok er de nye forbedret.

Jeg pleier å fylle kontaktpunktene mellom dyse og injector harness og mellom injector harness og engine harness med en passe dæsj elektrisk silikon.

Det virker som det gir en god sperre mot andre væskers passering i kontakten.

(Funker også veldig bra i kontaktene på smålampene på Defendere som bader avogtil)

Men det som ligger i engine harness (resten av kabelmatta) og til ECU er fortsatt oljekontaminert.

Enten vasker du ren kontakten på ECU jevnlig og fortsetter i lang tid eller så bytter du den delen også. Ingen avansert jobb men litt trangt.

Har du oljekontaminering med feilmeldinger ville jeg ikke nølt med å bytte alt fra dyser til ECU.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gautes skrev:

Du stopper tilførsel med ny olje ved injector harnesskift.Visstnok er de nye forbedret.

Jeg pleier å fylle kontaktpunktene mellom dyse og injector harness og mellom injector harness og engine harness med en passe dæsj elektrisk silikon.

Det virker som det gir en god sperre mot andre væskers passering i kontakten.

(Funker også veldig bra i kontaktene på smålampene på Defendere som bader avogtil)

Men det som ligger i engine harness (resten av kabelmatta) og til ECU er fortsatt oljekontaminert.

Enten vasker du ren kontakten på ECU jevnlig og fortsetter i lang tid eller så bytter du den delen også. Ingen avansert jobb men litt trangt.

Har du oljekontaminering med feilmeldinger ville jeg ikke nølt med å bytte alt fra dyser til ECU.

Enig i alt Gaute skriver .... Og "vissnok" er vel en korrekt beskrivelse. 

 

Endret av Atle G
glemte et ord.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...