gautes Skrevet 21. oktober 2022 Del Skrevet 21. oktober 2022 (endret) 5 timer siden, jacobm skrev: prøvde det, virket et par ganger, så ikke mer prøvde også starthjelp fra annen bil, rett til starter, med jording festet på motor. Nå blir det ny kranksensor med ny avstandsskive, så får vi se om det hjelper Skal det være strøm på pumperele når starteren kværner? Ganske sikker på at det skal det være. Men strømmen kan komme anntetstedsfra i startøyeblikket men må til pumpa på et vis. Endret 21. oktober 2022 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacobm Skrevet 23. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2022 Da får vi måle der. Det kan jo være derfor den starter med en gang på trilling. Hvorfor den starter på nøkkel et par ganger etterpå er et mysterium, men kanskje irring eller dårlig kontakt Får ta av tenningsdelen og se om det kan fikses noe der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacobm Skrevet 26. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2022 strøm til pumpa under kverning. Spenningen faller til 11,2V, rett opp til 13 igjen når jeg slipper nøkkel. Kan dieselpumpa gi denne typen feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Usikker på om pumpa vil levere riktig trykk med 11,2v . Prøv å gi pumpa nok strøm via andre kabler og se. Bruk bilens batteri som strømkilde i første test. Prøv så med eksternt batteri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 Med for lav spenning vil kanskje ecu slite med fintenking og deretter dysene døse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 Tror at du må tilbake til start. Kjøp eller lån en batteritester som måler/tester under belastning (369,- hos Biltema). Et voltmeter forteller knapt nok halve historien om tilstanden til batteriet og et nytt batteri kan være defekt selv om spenning ser ok ut. Der ser ut til å være konsensus om at 10.5 volt er absolutt nedre grense for hva en Td5 trenger for å starte - og når det gule lyset kommer på så er du under dette. Med et godt batteri så skal du kunne trekke starteren lenge før dette skjer. Elektronikk / styringer virker eller virker ikke når spenning faller for langt ned. det samme gjelder selvsagt for releer. Kontakt på batteripoler / jording fra batteri og generator og videre til startmotor er selvsagt kritisk - men lett å sjekke og lett å forbedre (en ekstra kraftig nok kabel fra batteri til motorblokk). Pluss kabel til innslaget på starter og så strøm fra innslag til starter er litt mer utfordrende å sjekke - men (start)kabel fra batteri til innslag og/eller startmotor virker. (pakk inn enden som skal ned i motorrommet i en plasthanske ... så blir det mindre gnister og bannskap ;-) ). Siden motoren starter med en gang når du triller den i gang så tviler jeg på at feilen ligger i motor eller diesel pumpe ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacobm Skrevet 7. november 2022 Forfatter Del Skrevet 7. november 2022 da har jeg prøvestartet igjen. Starter på 5 meter rulling uten å vri på nøkkel. Så starter den helt fint på nøkkel ved stopp/start/stopp/start uten opphold. venter 30 sek etter stopp, starter greit. venter 60 sek etter stopp, kverner litt og starter ved et pump på gasspedal. venter mere enn 60 sek, bare kinner. Kan det være høytrykkspumpa som er sliten? Defekt tilbakeslagsventil? Skal sies at "lufting" av systemet ikke har noen positiv effekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corpusviridans Skrevet 7. november 2022 Del Skrevet 7. november 2022 Hva skjer om du prøver trillstart etter at du har prøvd de forskjellige alternativene med venting og kjøring av starter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 8. november 2022 Del Skrevet 8. november 2022 Det virker som at det er luft i dieselen. 5 meter rullstart er også unomalt langt, og det kan ikke være annet enn luft. Selv med defekt matepumpe starter de greit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacobm Skrevet 16. november 2022 Forfatter Del Skrevet 16. november 2022 har endelig fått tilbake Nanocomen fra service. Viser litt lav spenning på batteriet, men ikke under 11,5 volt når jeg vrir på nøkkel. Får ikke noe utslag på turtall (viser 0). Hvis man kan rullestarte indikerer det visstnok feil på starter. Skiftet børster på den som satt i, ikke noe endring, satte i en helt ny Denso, fortsatt ingen start. Har prøvet 2 nye og en gammel krank sensor (en Bearmach og en original Lucas), samme resultat på alle. Hører gurglelyd fra pumpen når den starter opp. Prøvde derfor lufteprosedyre et par tre ganger, fortsatt ingen start. Har også prøvd med en annen ECU, ingen start Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 16. november 2022 Del Skrevet 16. november 2022 1 time siden, jacobm skrev: har endelig fått tilbake Nanocomen fra service. Viser litt lav spenning på batteriet, men ikke under 11,5 volt når jeg vrir på nøkkel. Får ikke noe utslag på turtall (viser 0). Hvis man kan rullestarte indikerer det visstnok feil på starter. Skiftet børster på den som satt i, ikke noe endring, satte i en helt ny Denso, fortsatt ingen start. Har prøvet 2 nye og en gammel krank sensor (en Bearmach og en original Lucas), samme resultat på alle. Hører gurglelyd fra pumpen når den starter opp. Prøvde derfor lufteprosedyre et par tre ganger, fortsatt ingen start. Har også prøvd med en annen ECU, ingen start Skjønner ikke helt - går Td5 motoren rundt når du vrir på nøkkelen/setter strøm på startmotoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacobm Skrevet 16. november 2022 Forfatter Del Skrevet 16. november 2022 4 timer siden, Atle G skrev: Skjønner ikke helt - går Td5 motoren rundt når du vrir på nøkkelen/setter strøm på startmotoren? Nei. Bare starteren som spinner. skal prøve i morgen å flytte på litt strømledninger siden de tydeligvis kan ødelegge krank signalet. Målte ut sensoren fra kontakten på ecu. Fikk riktig motstand, så kabel og sensor skal være ok. prøvde strøm rett på starter uten å vri nøkkel til start, først startet den, sluknet og så ikke start lenger. heller mot diesel problem/luft. Skal prøve å måle ut pumpa i morgen både spenningsfall jord, spenning på pumpe og hvor mye den drar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 16. november 2022 Del Skrevet 16. november 2022 Hvis bare starteren spinner leser jeg det som at den ikke drar motoren rundt ved startforsøk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 16. november 2022 Del Skrevet 16. november 2022 1 time siden, gautes skrev: Hvis bare starteren spinner leser jeg det som at den ikke drar motoren rundt ved startforsøk. Akkurat Gaute - og da er det enten innslaget på starteren eller tannkransen ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. november 2022 Del Skrevet 16. november 2022 Om starteren ikke trekker motoren burde du ikke trenge fem meter på en rullstart, og startmotoren ville heller ikke få spenningen til å falle til under 12 volt. Her må det være noe annet. Har du trekt opp peilepinnen? Normal mengde olje eller skyhøyt? Når bilen starter, blir det mye røyk? Kan du få noen til å filme startforsøket? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacobm Skrevet 17. november 2022 Forfatter Del Skrevet 17. november 2022 motoren spinner som ved normalt startforsøk med nøkkel. Nå har jeg forsøkt å starte med ledning utenom tenning, samme greia, kinner, men starter ikke. Gurgler i pumpa når jeg vrir på nøkkel. Riktignok lenge siden jeg har hørt bilen starte normalt, men kan ikke huske så kraftig lyd. Ikke mye røyk når den starter, ikke unormalt mye olje . Ladet batteri over natten. 13.2V. faller til 10,5 når jeg prøver å starte (direktestrøm), så noe trekker mye strøm her. Skal bore ut naglene i luka over pumpe og måle spenningsfall jord og spenning på pumpa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacobm Skrevet 17. november 2022 Forfatter Del Skrevet 17. november 2022 11,4 volt på pumpa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. november 2022 Del Skrevet 17. november 2022 19 timer siden, lafterolf skrev: Om starteren ikke trekker motoren burde du ikke trenge fem meter på en rullstart, og startmotoren ville heller ikke få spenningen til å falle til under 12 volt. Her må det være noe annet. Har du trekt opp peilepinnen? Normal mengde olje eller skyhøyt? Når bilen starter, blir det mye røyk? Kan du få noen til å filme startforsøket? Du burde sjekke dette. Er motoren tung å trekke vil selfølgelig spenningen synke. Så derfor, finn ut om motoren er lett å dra rundt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacobm Skrevet 21. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2022 HAr endelig somlet meg til å prøve med startgass. Drar igang etter et par host, og går som en klokke. Starter ikke uten gass. Er det da pumpa som er sliten, eller er det et strømproblem? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacobm Skrevet 22. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2022 (endret) Da ser det ut til at det problemet var løst. Symptom: Bare kinner på starter. Viser ikke turtall på Nanocom. Starter på trilling og startgass. Virker på nøkkelstart i en kort periode etter å ha vært trillet/gasset. Gurglelyd og hørbar pumpe Løsning: Ny pumpe. Stille som julenatten (nesten) Har også byttet start- og pumperele, starter og jordet direkte fra batteri til ECU-jording. Endret 22. desember 2022 av jacobm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. desember 2022 Del Skrevet 22. desember 2022 Skrev du ikke at pumpe var byttet i starten på tråden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacobm Skrevet 22. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2022 nei, pumpe var det eneste som ikke var byttet, men jeg prøvde å rense den som sto i. Det hjalp ikke :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.