Gå til innhold

Startproblemer Td5


jacobm

Anbefalte innlegg

5 timer siden, jacobm skrev:

prøvde det, virket et par ganger, så ikke mer

prøvde også starthjelp fra annen bil, rett til starter, med jording festet på motor.

Nå blir det ny kranksensor med ny avstandsskive, så får vi se om det hjelper

 

Skal det være strøm på pumperele når starteren kværner?

Ganske sikker på at det skal det være. Men strømmen kan komme anntetstedsfra i startøyeblikket men må til pumpa på et vis.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi måle der.

Det kan jo være derfor den starter med en gang på trilling.

Hvorfor den starter på nøkkel et par ganger etterpå er et mysterium, men kanskje irring eller dårlig kontakt

Får ta av tenningsdelen og se om det kan fikses noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om pumpa vil levere riktig trykk med 11,2v .

Prøv å gi pumpa nok strøm via andre kabler og se.

Bruk bilens batteri som strømkilde i første test.

Prøv så med eksternt batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at du må tilbake til start. Kjøp eller lån en batteritester som måler/tester under belastning (369,- hos Biltema). Et voltmeter forteller knapt nok halve historien om tilstanden til batteriet og et nytt batteri kan være defekt selv om spenning ser ok ut.  Der ser ut til å være konsensus om at 10.5 volt er absolutt nedre grense for hva en Td5 trenger for å starte - og når det gule lyset kommer på så er du under dette. Med et godt batteri så skal du kunne trekke starteren lenge før dette skjer. Elektronikk / styringer virker eller virker ikke når spenning faller for langt ned. det samme gjelder selvsagt for releer. Kontakt på batteripoler / jording fra batteri og generator og videre til startmotor er selvsagt kritisk - men lett å sjekke og lett å forbedre (en ekstra kraftig nok kabel fra batteri til motorblokk). Pluss kabel til innslaget på starter og så strøm fra innslag til starter er litt mer utfordrende å sjekke - men (start)kabel fra batteri til innslag og/eller startmotor virker. (pakk inn enden som skal ned i motorrommet i en plasthanske ... så blir det mindre gnister og bannskap ;-) ). Siden motoren starter med en gang når du triller den i gang så tviler jeg på at feilen ligger i motor eller diesel pumpe ...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

da har jeg prøvestartet igjen.

Starter på 5 meter rulling uten å vri på nøkkel.

Så starter den helt fint på nøkkel ved stopp/start/stopp/start uten opphold.

venter 30 sek etter stopp, starter greit.

venter 60 sek etter stopp, kverner litt og starter ved et pump på gasspedal.

venter mere enn 60 sek, bare kinner.

Kan det være høytrykkspumpa som er sliten?

Defekt tilbakeslagsventil?

Skal sies at "lufting" av systemet ikke har noen positiv effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

har endelig fått tilbake Nanocomen fra service.

Viser litt lav spenning på batteriet, men ikke under 11,5 volt når jeg vrir på nøkkel.

 

Får ikke noe utslag på turtall (viser 0).

Hvis man kan rullestarte indikerer det visstnok feil på starter. Skiftet børster på den som satt i, ikke noe endring, satte i en helt ny Denso, fortsatt ingen start.

Har prøvet 2 nye og en gammel krank sensor (en Bearmach og en original Lucas), samme resultat på alle.

 

Hører gurglelyd fra pumpen når den starter opp.

Prøvde derfor lufteprosedyre et par tre ganger, fortsatt ingen start.

 

Har også prøvd med en annen ECU, ingen start

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jacobm skrev:

har endelig fått tilbake Nanocomen fra service.

Viser litt lav spenning på batteriet, men ikke under 11,5 volt når jeg vrir på nøkkel.

 

Får ikke noe utslag på turtall (viser 0).

Hvis man kan rullestarte indikerer det visstnok feil på starter. Skiftet børster på den som satt i, ikke noe endring, satte i en helt ny Denso, fortsatt ingen start.

Har prøvet 2 nye og en gammel krank sensor (en Bearmach og en original Lucas), samme resultat på alle.

 

Hører gurglelyd fra pumpen når den starter opp.

Prøvde derfor lufteprosedyre et par tre ganger, fortsatt ingen start.

 

Har også prøvd med en annen ECU, ingen start

Skjønner ikke helt - går Td5 motoren rundt når du vrir på nøkkelen/setter strøm på startmotoren?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Atle G skrev:

Skjønner ikke helt - går Td5 motoren rundt når du vrir på nøkkelen/setter strøm på startmotoren?

 

Nei. Bare starteren som spinner.

skal prøve i morgen å flytte på litt strømledninger siden de tydeligvis kan ødelegge krank signalet. Målte ut sensoren fra kontakten på ecu. Fikk riktig motstand, så kabel og sensor skal være ok.

prøvde strøm rett på starter uten å vri nøkkel til start, først startet den, sluknet og så ikke start lenger.

heller mot diesel problem/luft. Skal prøve å måle ut pumpa i morgen både spenningsfall jord, spenning på pumpe og hvor mye den drar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om starteren ikke trekker motoren burde du ikke trenge fem meter på en rullstart, og startmotoren ville heller ikke få spenningen til å falle til under 12 volt.

 

Her må det være noe annet.

 

Har du trekt opp peilepinnen? Normal mengde olje eller skyhøyt? 

 

Når bilen starter, blir det mye røyk?

 

Kan du få noen til å filme startforsøket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren spinner som ved normalt startforsøk med nøkkel.

Nå har jeg forsøkt å starte med ledning utenom tenning, samme greia, kinner, men starter ikke.

 

Gurgler i pumpa når jeg vrir på nøkkel.

Riktignok lenge siden jeg har hørt bilen starte normalt, men kan ikke huske så kraftig lyd.

 

Ikke mye røyk når den starter, ikke unormalt mye olje .

 

Ladet batteri over natten. 13.2V. faller til 10,5 når jeg prøver å starte (direktestrøm), så noe trekker mye strøm her.

Skal bore ut naglene i luka over pumpe og måle spenningsfall jord og spenning på pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, lafterolf skrev:

Om starteren ikke trekker motoren burde du ikke trenge fem meter på en rullstart, og startmotoren ville heller ikke få spenningen til å falle til under 12 volt.

 

Her må det være noe annet.

 

Har du trekt opp peilepinnen? Normal mengde olje eller skyhøyt? 

 

Når bilen starter, blir det mye røyk?

 

Kan du få noen til å filme startforsøket?

 

Du burde sjekke dette. 

Er motoren tung å trekke vil selfølgelig spenningen synke.

Så derfor, finn ut om motoren er lett å dra rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da ser det ut til at det problemet var løst.

 

Symptom:

Bare kinner på starter.

Viser ikke turtall på Nanocom.

Starter på trilling og startgass.

Virker på nøkkelstart i en kort periode etter å ha vært trillet/gasset.

 

Gurglelyd og hørbar pumpe

 

Løsning:

Ny pumpe.

 

Stille som julenatten (nesten)

 

Har også byttet start- og pumperele, starter og jordet direkte fra batteri til ECU-jording.

Endret av jacobm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...