Gå til innhold

Startproblemer Td5


jacobm

Anbefalte innlegg

Har litt startproblemer på min Td5.

Akkurat som om det ikke kommer nok strøm frem til starteren.

Har overhalt starter, med nye kontakter.

Starter som et skudd på trilling, så det er ikke CKP sensor.

Starter også greit når jeg kjører startkabel fra annen bil direkte på starter.

Etter at den har vært startet og gått, starter den helt greit på vanlig vis en stund.

Nytt batteri.

Samme symptomer med annen brukt starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Starter også greit når jeg kjører startkabel fra annen bil direkte på starter." Har du forsøkt det samme fra eget batteri?  Har du sjekket spenning (volt) på batteriet - både når det hviler og når du forsøker å starte?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenningen på batteriet faller fort ned til 10-11 volt, tilbake til 12,5-12,7 når jeg skrur av.

La akkurat merke til at den gule motorlampen kommer på etter å ha kvernet litt.

 

Starteren kverner og motoren er i ferd med å ta, så bare kverner den, da kommer gult lys på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ny starter, men fortsatt ingen start med nøkkel.

Den trillestarter, da kan jeg starte med nøkkel etterpå, ihvertfall en stund.

Begynner å helle mot pumpa i tanken.

Hvis det ikke er diesel fremme ved pumpa ville vel det også gjøre at den ikke drar når den har stått, men starter igjen hvis man ikke gir dieselen tid til å renne tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strater og går helt fint når jeg triller bilen igang, så starter den helt fint på nøkkel.

Venter litt (10-15 min) så bare kinner den igjen.

Har byttet starter, dieselfilter holder, krank sensor, batteri, sjekket releer og sikringer.

Får ta av lokket og titte på dysene, og sjekke pumpa for grums.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det der opplevde jeg da jeg kjørte veihjelp for Viking. Hvis bilen startet greit med startkabler var det som oftest nok å ta av polskoene og skrape de helt rene  og deretter skrape litt av overflaten på batteripolene før jeg monterte dem igjen, men det er vel for enkelt til at det kan være det denne gangen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde en gang at det hadde korrodert mellom pol og polsko på "midten". Det var ikke mulig å se det fra utsiden og målte full spenning med multimeter. Men ved start falt spenningen. Når jeg tok av skoen var det ett stort hull i polen på siden......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du får luft i dieselsystemet så skal du ha veeeeeldig lang bakke for å trillstarte så den hypotesen har jeg begrenset tro på. Du skrev tidligere at bil startet med hjelpestarter direkte koblet på starter. Dro starter vesentlig raskere rundt når du brukte denne i forhold til bare bilens eget batteri som du beskriver som nytt? I såfall start med å gjøre ren polsko som foreslått lengre opp i tråden. Har hatt slitte dysetettinger, men aldri trillstartet i den situasjonen så om den da er mer villig til å starte vet jeg ikke, men min umiddelbare tanke er at den vil være like tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok noe elektrisk ja.

Feilen oppstod plutselig.

Ny gjennomgang av jordingspunkter.

Har forøvrig lagt merke til at alarmlyset i dashen lyser fast rødt når bilen har stått en stund.

Slukker når jeg trykker på lås opp knappen, og når jeg vrir på nøkkel.

 

Setter batteri til lading, så jeg er sikker på at det er nok strøm der.

Har sjekket start rele, som virker ok, ingen endring ved rele bytte..

 

Siden den starter på nøkkel etter at den har vært trillestartet, ihvertfall i noen minutter etterpå, lurer jeg på om det er dårlig kontakt et eller annet sted, siden en elektrisk kobling med dårlig kontakt blir varm, og derfor teoretisk skulle holde seg til den blir kald igjen.

 

Prøver også med enda en ny krank sensor, siden det har skjedd at man har byttet til en ny med feil.

 

Venter nå på å få tilbake en overhalt Nanocom, så det er mulig å får lest turtall etc. for feilsøking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha feil i el-del tenningslås/relestyring.

Når du vrir til startposisjon mister du strøm til dieseltilførsel.

Med bare tenning på er det kontakt og når det er litt lunk også i startpos.

Holder dog på å måle litt mer spenning for å finne fram til synderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får plukke ut driten å sjekke der også.

Dagen i dag går med til å sjekke alle jordingspunkter.

Installert ny torpedovegg som er galva og pulverlakkert. så nå pusser jeg av lakk og fester inn et par ekstra jordkabler.

Skal også sjekke den lille multikoblingen oppe ved kontaktene foran på torpedoveggen, mulig det ikke er nok med bare en skrue som kontaktpunkt.

 

Forferdelig frustrerende denne elektriske feilsøkingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde det, virket et par ganger, så ikke mer

prøvde også starthjelp fra annen bil, rett til starter, med jording festet på motor.

Nå blir det ny kranksensor med ny avstandsskive, så får vi se om det hjelper

 

Skal det være strøm på pumperele når starteren kværner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gang - på landsbygden nord i Mongolia - startproblemer på vår Td5 Defender. Etter noen timers feilsøking så var feilkilden releet til dieselpumpen. Skiftet det og kjørte til Ulan Bator.  Mener at dette er helt standard releer - og koster "ingen ting" å skifte i det minste for å eliminere en mulig feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...