Gå til innhold

ombygging til skivebrems frem og bak Exmil. Trenger man gjøre noe trix for bremsekraft fordeling frem/bak?


Anbefalte innlegg

Hei.

som en del av krav fra vegvesen i mitt ombyggingsprosjekt til V8 i Exmil, er jeg pålagt å skifte til skivebrems foran og bak, ventilerte foran.

Så en youtube video om en som snakket om å plassere en adjustable brake proportioning valve på bremserøret som går til bakaksel.

Det er garantert noen som har peil på om dette er nødvendig, og om det er lov?

Har bestilt en slik fordelingsventil, men det kan jo hende vegvesenet IKKE godkjenner slikt, og kanskje er det ikke engang nødvendig.

 

Skal snart trekke om bremserør, da jeg har flyttet den originale bremse ventilen som står på ramme ved høyre fotbrønn. Gjør denne susen?

Artikkel nr er NRC4880.

 

 

20220712_132519.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bremsene duger på en Defender vet ikke jeg hva fremmedelenter skal forbedre?

 

Bruker du nav fra 300-td5? Og klaver for kaliper bak?

Det viktigste må være å bruke bremsekraftforsterker fra Defender.

Fordeling av bremsekraft mellom fram og bak bestemmes av størrelse på stempel og klosser. Du trenger ikke noe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke kjøpt ombyggingskitet enda, fordi Heystee har vært noen A££holes og 3 ganger "glemt" meg på PreOrder liste. 

De påstår hardnakket at jeg er på listen over de som produseres nå..

MÅ ha ventilert foran for å få det godkjent.

 

Mener du at bremsekraftforsterkeren som var originalt ikke duger? 

-m

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akslinger fra defender er for mye pes. 

1. Jeg har pusset opp de jeg har og de ser smashing ut og er perfekt. 

2. Ratio er tunet mot transferkasse og antar ratio på defender er ulik

3. Parabolic springs. Må få tak i aksler som passer dette.. 

 

Slik jeg ser det er det lettere å fortsette med ombyggingen enn defender sporet. Correct me if I am wrong. 

 

PS. Pedalen er lett som bare det. Tviler på den blir tyngre med skiver. Snarere tvert imot. 

:)

 

Er det mulig å justere lett om bak tar for raskt /mye når jeg viser bilen til vegvesen.? 

Derfor jeg tenkte en justerbar fordelingsventil var saken.. 

-m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke justere. Ta ikke problemer på forskudd. 

 

Og i tilfelle er jo alle Defendere feilkonstruert på bremsene, og det er ikke tilfelle.

 

Og jo, bremsene blir for harde. Det er de på eksmill også,sikkert ikke i lav fart, men med v8 og annen girboks vil du kunne kjøre veldig mye raskere. Nå får du moderne bremser, og hele poenget er jo at du kan stoppe raskt når bilen er i fart.  Bremsekraftforsterker må jo være dimensjonert til skivebremsene.

Ps. Å sveise på braketter til bladfjærer er ikke pes, men siden du valgte utveksling for seriebil er nok toget gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skivebremser krever mere "trykk" fra bremsesystemet enn trommelbremser - så systemet må oppgraderes.  Fordeler (forran/bak bremsekraft) blir sikkert ikke nødvendig hvis ikke forskjellen på lastet og tom bil er stor.  Hvis du har ok lastekapasitet så ville en bremse fordeler være nødvendig.  Tror fordeler kan fåes som er selvjusterende basert på vekt.  På 101 har fordeleren ei "fjær" som burde gjøre jobben, men man kan også justere manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gamle HiAce hadde en vektavhengig ventil som reduserte bremsetrykket til bakhjulene ved tom bil. Den hadde skiver foran og tromler bak, men prinsippet med å redusere trykket nå bilen er tom, er vel det samme.

-Og så tror jeg, som Rolf, at det neppe er nødvendig med slik ventil på en seriebil. Der er det uansett brukbart med marktrykk med tyngre karosseri og akslinger enn på HiAcen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste japanske 4x4 og varebiler hsr lasteavhengighetsventil, mest fordi bilene er veldig framtunge, og ved last bak må bremsekraften justeres deretter, og for det andre, bremsene er langt svakere enn Defenderbremsene. Svake bremser blir avhengig av mer nøyaktig kraftfordeling. 

 

Seriebil og Defender har veldig lik vektfordeling foran/bak og svært kraftige bremser. Ev. nyttelast som plasseres bak vil ikke påvirke bremsene stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notert. 

Hvilken bremse servo bør jeg gå for? 

Kan like godt bytte når alt er ute uansett. 

Her skal ting være på stell. 

Montert facet red top fuel pump i dag. I morgen trekker jeg fuel line frem til motorrom og lager nytt bremserør fra bak til frem. Da er d klart for å skru opp girkasse. 

Har fjernet tank 2 og tank velger etcSkal ha side pipes og eksos rør fra høyre side skal ut rett bak høyre dør. Egner seg ikke med Fuel tank over der. Har igjen 2 ting før motor kan bygges sammen. Bytte fremre kamaksel lager. Og lett honing av sylindre. Merker jeg vegrer meg for å begynne. Finner på alt mulig annet å gjøre. Feks montere ny bremse servo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt opp omkring nørvendigheten av å bytte bremseservo, og selskapet jeg snakker med nå, Forbynbros, sier at det ikke er nødvendig.

If it works, dont fix it.. 

:)

Så jeg lar den være på nåværende tidspunkt.

Hva gjelder bremse fordelingsventil, så skal jeg sjekke med vegvesen om det er lovlig før jeg evt velger å installere det.

 

-m

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 29.8.2022 den 8.27, oterpoter skrev:

Hva gjelder bremse fordelingsventil, så skal jeg sjekke med vegvesen om det er lovlig før jeg evt velger å installere det.

 

-m

 

 

Ventilen du har bilde av ser veldig lik ut den som originalt sitter på 70-talls Range Rover med skivebrems foran og bak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...