Gå til innhold

90", 300tdi og automat?


lafterolf

Anbefalte innlegg

Motoren i min nittitommer skal byttes, og jeg vurderer sterkt å putte inn en automat når bilen likevel skal på operasjonsbordet. 

 

Spørsmålet er hvilken fordelingsgirboks jeg skal velge.

Automatboksen er fra Discovery serie 1, og det ville vært fint om fjerdegiret kobles inn like før 80kmt. 

 

Noen som vet omtrentlig hvilket turtall en D1 har når lockup kobler inn?

 

Bruker ashcroft sin kalkulator, og med 35" hjul og 1:67-utveksling vil turtallet bli ca 2000omdr i 80kmt. Lurer på om ikke D1 har lavere turtall i samme fart?

 

Noen som vet?

Kom gjerne med synspunkter på oppsettet.

https://ashcroft-transmissions.co.uk/ratio-calculator/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 2000 i overdrive ?

Hvorfor ikke bruke kassen i 90. Min kammerat kjøpte ny 4dørs D1 i sin tid, vi prøvede automat (faktisk på en lang tur opp på høylandet i Island) og manuel. Han kjøpte med manuel girkasse. D1 med auto var for alt for sløv. Kunne tenke med at den lavere giring i 90 mellomgirkassen ville være en fordel.

Jeg hadde tenkt på muligheten med at sette auto i min Defender td5 130, men etter at have kjørt en del med den veiende 3,3-3,4t så tror jeg jeg holder meg til den gamle 5 girs manuelle girkasse :) 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 85 RR todørs med 3,5v8 og crysler auto var ok på farten (med 33" dekk) men den var også meget sløv i opptrekket.

 

Syntes til gjengjeld at D2 med auto var ok/ eller i hvertfald bedre.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal ikke brukes til hengerkjøring. Til det bruker jeg D3, eller 110" dcpu, eller 130", eller vanlig 110", eller D2, eller pathfinder, eller osv. :lol:

 

Bilen skal bare være en kosebil, framtidig handicapbil.:lol: Sånn i tilfelle.

 

Utveksling kan jeg variere med transferkasse, har en av hver utveksling på lur. Alle deler har jeg liggende, for dette tenkte jeg å bruke minst mulig nydeler på. 

 

Skulle jeg hatt bilen for mest terrengkjøring ville jeg byttet differ for å få mindre utveksling, men denne gangen blir det litt enklere oppsett.

 

For at bilen skal fungere på bygdekjøring ønsker jeg å få inn lockup før 80kmt. 

 

Ellers er jeg enig i at manuell gir fungerer best på Defender, men det blir som den gangen jeg hadde bare grønne biler, da ble det lakkering i andre farger, så derfor ville automatboks vært trivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har noko relevans går ikkje D2 i lock up før ein passerer ca 86 km/t, turtalet vil då ligge på typisk mellom 2-3000 o/min.

80 km/t i lock up = 1750 o/min.

 

Det er jo lik girkasse, sikkert med meir elektrisk trolldom tilkopla på D2, men det er ikkje sikkert det har noko å bety? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil få 2000omdr i 80kmt. Dvs lavere giret. Jeg får prøve å se om det funker. Kjører mest på bygdeveier, og nesten aldri over 80kmt, så at lockup kommer rundt 75kmt vil passe meg bra.

 

 

Hadde lommeboken vært tykk skulle jeg gått for 1:22 transfer og 4:77 differ med 24-spline. Da vill farten blitt den samme i høygir men lavgir ville blitt lavere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...