Gå til innhold

Avstands skiver for ABS sensor?


ando

Anbefalte innlegg

Disco2 Td5 2000:

Jeg måtte bytte fra kort til lang ABS ledning på et nav jeg satte på - i venstre forhjul.

Det fulgte med 5 avstands/mellomskiver (meeeget tynne): 1 messing og 4 stål + en o-ring.

Jeg startet med alle avstandsskivene på, men sensoren kunne ikke lese av signaler + at jeg fikk ABS gul feilmelding.

Det rare var at plutselig slo TC til i svinger og med gasspådrag: og bremset det hjulet som gikk fortest rundt - så da tok jeg ut ABS sikringen.

Nå har jeg fjernet 4 av avstands skivene og beholdt 1 på: fordi: Når jeg dreide navet rundt med hendene - uten at det var avstandsskive på - kunne jeg kjenne svak lugging (tror jeg) - som jeg tenkte kom av at ABS sensoren subbet nedpå navet. Derfor satte jeg på en avstandsskive for ikke kanskje å ødelegge sensoren....og luggingen forsvant.

ABS feilmelding lyser fortsatt...

 

Spørsmål: Hvordan monterer jeg ABS sensoren riktig? Jeg regner med at o-ringen skal rundt sensor sylinder/kropp.

Hvordan vet jeg at jeg bør bruke avstands skiver - og antallet?

Hvordan vet jeg at sensoren nå gir signaler - uten å måtte gå den tunge veien med å montere caliper + hjul + prøvekjøre?

Er det mulig å teste at ABS sensor med ledning fungerer (med feks et multimeter) uten å montere det først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nøyere nå: det ser ut som om de avstands skivene kun er til å bygge opp under festeskruen - så ikke sensoren står skjevt...

Skivene gjør altså ingenting med avstanden for sensoren.

Men da sitter min sensor faktisk riktig - uten å sende signaler...

Hvordan får jeg sjekket at den sensoren jeg nå setter inn faktisk virker - før montering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstandsskivene skal påvirke dybden på sensor. Jeg brukte alltid de samme jeg hadde på fra før av så fremt nye sensor var like lang. Gjør som lafterolf sier og mål den gamle. Tror du finner rett avstand i mm på mett også.

 

Tror/tipper det skal være 2-3mm.

 

Du skal også kunne måle motstand med ohm meter når du snurrer hjulet rundt. Husker ikke verdien men du kan sjekke mot de andre sensorene.

 

Tror også du må kjøre et lite stykke før abs lyset slukker, evt bruke diagnose for å slette koden.

 

 

The range is 950-1100 ohm

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå har jeg sjekket OHM på ledningen for ABS sensoren - som ender i en kontakt i motorrommet: 1093 - altså ok! Ref videoen.

Så tapet jeg fast et multimeter utenpå frontruten og sjekket volt fra ABS sensor ledningen - under kjøring:

0,010 volt ved 10 km/t

0,050 volt ved 20

0,070 volt ved 30

0,100 volt ved 40 - så da er sensor med ledning ok - opp til motorrommet!

 

Hvorfor får jeg da fortsatt feilmelding på ABS?

Hvordan sjekker jeg at signalene inn til ABS boksen under panseret er ok?

 

NB: ACE feilmelding har også lyst under hele prosessen (fordi jeg ikke har brukt systemet på et par år - har tatt ut sikringen. Nå er den satt inn). Kan det være ACE som skaper ABS trøbbel?

TC og "bakdel løft" feilmelding kommer på under kjøring. TC går imidlertid ikke aktivt inn for å bremse det hjulet som går fortest rundt - noe den gjorde for 1 uke siden....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke diagnose apparat? Det ville vel fortalt deg hvilke abs feil som tenner lampen. Det kan jo tenkes du har shuttle valve feilen i abs modulen men rart du da også hadde feil på en abs sensor. Tilfeldig kanskje?!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å få seg diagnose apparat - eller ihvertfall å få sjekket ut ABS feilen hos noen som har.....

Nei, det er ikke påvist sensor feil - kun abs feilmelding....

 

 

Kjøper jeg Nanocom Evolution eller Hawkeye? Bestiller jeg for Discovery 2 Td5?

Endret av ando
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en klassisk "3 amigos"? Typisk feil er hjulsensor, hjullager og shuttle valve. Jeg hadde den to ganger, en gang var det hjullager foran som var utslitt, andre gangen shuttle valve som ble fikset med jordingsledning.

 

Mvh

Tron

Endret av Elchund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er 3 amigos - da ABS og ACE lyser ved oppstart - og TC + kommer etter at kjøringen starter.

Hvordan sjekket du og fikset shuttle valve?

2 timer siden, Elchund skrev:

Er ikke dette en klassisk "3 amigos"? Typisk feil er hjulsensor, hjullager og shuttle valve. Jeg hadde den to ganger, en gang var det hjullager foran som var utslitt, andre gangen shuttle valve som ble fikset med jordingsledning.

 

Mvh

Tron

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du deler blokken og legger opp en ledning, og legger opp et jordingspunkt til ventilblokken. Jeg husker ikke detaljene, men det finnes gode oppskrifter på nettet.

 

Hvis jeg husker riktig gir nanocom en presis feilmelding om det er shuttle valve som er problemet.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...