Gå til innhold

FL2 Hjuloppheng bak.


Velocette

Anbefalte innlegg

144000 km på min 2007 FL2.

Jeg er godt fornøyd med bilen, men det er èn ting som irriterer meg:

Når jeg kjører over forhøyninger, eks. telehiv i veibanen, så slår det til - i bakakselen.

Jeg har nevn dette ved de to siste EU-kontrollene, men mekanikeren sier at alt er i orden.

Det høres ut som slitte foringer - eller at støtdemperne ikke er dratt skikkelig til i festene.

 

Lurer på om noen andre har erfart noe av det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være ulyder når man treffer ujevnheter med FL2. Som du nevner ville jeg sjekket støtdemperne, og alle bevegelige deler i bakstillingen. Jekk opp på traversen bak og bryt løs for å se etter slark. :)

 

Kan jo være slark i drivverket også, selv om jeg tviler litt på det. Haldexen er kvikk i steget, men jeg tror ikke den er _så_ kvikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert ikke fasiten, men har ved noen tilfeller opplevd dunkelyder på gamle støtdempere som har blitt borte ved bytte. Kan være lite olje/luft i dem??

Eller kan det være andre ting som eksosanlegg eller annet som slår opp av bevegelsen? 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Free hadde en sånn ekkel klunk i fartsdumper 3 ggr.

 

2 av gangene var det støtdemperne bak som var ferdige, den siste gangen var det en halv runde av en forfjær som var knekt, og lå i skåla og klirret over humper .... Mr Free hadde gått gjennom 2 EU-kontroller (mener jeg) før vi kjørte den så hardt over et ekstra agressivt telehiv at vi så fjærbiten spratt ut i speilet med et "klunk, tingelingeling"... Det var først da vi undersøkte biten av vi fant at det hadde vært en knekt fjær. 

 

ETA - støtdemperne var mer i retning "dunk", mens fjæra var mer i retning "klonk" - litt lysere og "hardere" lyd, om jeg skal prøve å beskrive det.  

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!! 

Fjærer og støtdempere er byttet. kun 15000 km siden.

 

Skal sjekke at støtdemperne er dratt skikkelig til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 14.8.2022 den 17.23, Velocette skrev:

Takk for svar!! 

Fjærer og støtdempere er byttet. kun 15000 km siden.

 

Skal sjekke at støtdemperne er dratt skikkelig til

(Sikkert too late for an answer :blink:. ) 

Sjekk at enden av fjæra ligger i sporet på fjærskåla; dvs enden skal ligge i «uthulingen». I mitt tilfelle med dunk hadde tidligere eier byttet fjærer bak. I hyrten og styrten var fjæra plassert såvidt feil at nederste omgang lå på fjærskålkanten og ikke ned i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har jeg hatt full sjekk på understellet bak på bilen. Alt er i den beste stand - bortsett fra:

 

drivakslingene har en slakk. Ved å dytte og dra akslingene opp og ned er det slakk - og den dumpe lyder høres.

 

Noen som har denne erfaringa ?

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Velocette skrev:

Da har jeg hatt full sjekk på understellet bak på bilen. Alt er i den beste stand - bortsett fra:

 

drivakslingene har en slakk. Ved å dytte og dra akslingene opp og ned er det slakk - og den dumpe lyder høres.

 

Noen som har denne erfaringa ?

Ja - noe erfaring slik: det sitter to ledd på drivakselen.

 

Leddet mot hjulet, drivknuten har som oftest ingen slakke. Har den slakke, så er den slitt - og bør byttes. 
 

Leddet mot differensialen, tripoden, bør/skal heller ikke ha slakke. I mitt tilfelle hadde et lager/tripode falt av og jeg hadde smell. Hvordan og hvorfor dette lageret/tripoden hadde falt av vet jeg ikke. Jeg tok ut drivakselen og presset lager/tripoden tilbake på plass, byttet ut fettet og deretter har det vært stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Velocette skrev:

Skjedde det på begge sider?

På min er det slakk på begge sider.

Nei, kun på venstre drivaksel,  siden mot differensialen.

 

Men om du er usikker, så få en mekaniker til å sjekke og deretter uttale seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Landmann skrev:

Nei, kun på venstre drivaksel,  siden mot differensialen.

 

Men om du er usikker, så få en mekaniker til å sjekke og deretter uttale seg.

Er usikker om dette er samme problemet som du hadde.

Det har aldri kommet noe smell.

Bare en dunkelyd når jeg kjører over skarpe humper.

Har hatt den på verksted. De sier at det er slakk på drivakslene mot differensialen på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Velocette skrev:

[…] De sier at det er slakk på drivakslene mot differensialen på begge sider.


Da er det slitasje i tripode-delen. Ulyd herfra kan dempes/fjernes ved å etterfylle/bytte ut fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Ulyd fra bakvogna ved skarpe dumper.  

Problemet løst:

Høyre bremsewire slo mot bakbalken ved kjørin over vaskebrett.

Løsning: 2 strips.  ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...