Jump to content
LRforum

Skifte av motor D4 - Norge eller Polen?


Recommended Posts

Etter at jeg opplevde motorhavari har jeg forsøkt å finne en rimelig løsning for utbedring. Dessverre fins det ikke noe rimelig løsning... Så langt har jeg to alternativer. Bytte i Norge, med byttemotor av ukjent stand. De bytter dysene med overhalte også. 

Sende bilen til Tomek i Polen, de overhaler motoren og setter inn nye dyser. Begge deler havner på ca 120 tusen. I mellom tiden har jeg kjøpt en D5. Veldig usikker på om jeg skal beholde denne eller selge D4 etter at den er fikset. For annenhåndsverdien sin del, hva ville dere foretrukket. Bytte i Norge med brukt motor og dyser, eller overhalt motor og nye dyser men utført i Polen. Jeg har troen på at Tomek gjør en bra jobb, fått han anbefalt av verkstedet jeg bruker her hjemme. Men hva tror dere menigmann i gata tenker om dette? Er veldig i tvil om hva jeg burde gjøre...

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tenkt litt på hvordan jeg skulle få solgt bilen uten at den kommer tilbake som en bommerang, jeg antar det er vanskelig, eller i hvert fall dårlig butikk, å prøve å få solgt denne med "ut porten garanti". Jeg ville enten fått byttet motoren i Norge, med garanti, og solgt den så fort som mulig eller fått den overhalt i England av noen som garantert vet hva de driver med og som jeg kan kommunisere med.

 

Mvh

Tron

Link to post
Share on other sites

Overhaling er et tøyelig begrep i andre land. Her byttes alle slitedeler når man overhaler, og motoren blir som ny. I england har jeg enda tilgode å se en ordentlig overhaling, og jeg må virkelig si at jeg tviler på polsk overhaling også. Har flere venner som har fått motor overhalt i begge nevnte land, og at de er vasket, fått nye pakninger etc er greit, men overhalt er de ikke. 

Jeg sier ikke at det ikke finnes ordentlige overhalte motorer fra utlandet, men til nå har jeg sett flere dårlige enn bra motorer.

 

En byttemotor fra en skadet bil kan være like bra. Norske huggerier har oftest tre måneders garanti, det er mer enn firmaer tør sette på en D4 ved bruktbilsalg, ivertfall uten at de lurer kunden tegne bruktbilforsikring.

Overhalt motor er oftest en motor som har hatt havari, og du er prisgitt at verkstedet har gjort en veldig grundig jobb.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis dette skjedde med min D4 ville jeg nok gått for en byttemotor og fått jobben gjort i norge. Tror de utenlandske gjør en grei jobb men hvis det er noe galt etterpå så blir det fort vanskelig å få oppfølging derifra. Det kan selvfølgelig skje her hjemme også men da er det nok enklere å følge det opp (i.e. rettslig hjelp via NAF, forbrukerrådet etc)...

 

Vet ikke om noen norske huggere gjør dette men i england så har jeg sett huggere som legger ved video av bil og motor før de hugger den. Da får man en litt bedre bilde av hva man kjøper i hvert fall!

 

Viktigste blir nok å finne noen som har erfaring med D3/D4 og avtale hva som skal utføres og hva som er inkludert i bytte før du setter i gang.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. De jeg tenkte å bruke på skiftet i Polen er 4Land ved Tomek som jeg ser veldig mange med Defender benytter seg av. Tror de vet hva de driver med, men som sagt få garantier utover at de har et godt rykte. Han vil ta motoren fra hverandre og borre opp sylindere osv. og slik jeg forstår det en full overhaling. De i Norge skal få en byttemotor fra utlandet tror jeg, ingen verksteder som jeg normalt har benyttet som klarer å oppdrive noe pt. Snakket med Bilxtra og de sa at de hadde hatt en kunde som hadde ventet i nesten et år på byttemotor nå nylig.

 

Mulig jeg bare får selge den, men det føles litt bittert det og...

Link to post
Share on other sites
2 minutter siden, motom skrev:

Litt merkelig at det ikke er noen som spesialiserer seg på tdv/sdv shortblocks ettersom dette ikke er et helt uvanlig problem :(

 

 

Utfordringen har vel vært å få ett pålitelig produkt etterpå. 

Det er ikke umulig å renovere, men mange ganger blir prisen så høy at en fabrikksny et godt alternativ 

Link to post
Share on other sites
På 5.8.2022 den 23.05, vegarj skrev:

Tror jeg ville snakket med feks Strømmen Bil også. De er jo spesialister på LR i motsetning til et helt vanlig mekonomen/bilxtta/etc verksted

Har snakket med de. Har ventet i 2 måneder nesten på et prisforslag. Det er Bilxtra på Skøyen, de har god peiling på Land Rover. Snakket med Technoclassic også, så har tatt runden med de kjente..

 

 

Link to post
Share on other sites

Motoroverhaling på verksted med norske time og delepriser tilsier kjøp av ny motor i stedet.

Unntaket gjelder motorer som ikke er å skaffe lenger.

Link to post
Share on other sites
2 timer siden, nor303 skrev:

Fikk et tips i går på et verksted om å bruke Ebay for å finne en byttemotor fra UK, noen som har erfaring med det?

Ebay er fin for å finne motor, men frakten som de fleste tilbyr på Ebay koster skjorta. Så det beste er å finne alternativ måte for transport.

Link to post
Share on other sites
På 9.8.2022 den 12.46, iknutis skrev:

Ebay er fin for å finne motor, men frakten som de fleste tilbyr på Ebay koster skjorta. Så det beste er å finne alternativ måte for transport.

Bra! Har fått tilbud om 200 pund i frakt. Syns ikke det var så ille...

Link to post
Share on other sites

Hvilke rettigheter har du om varen du handler ikke er bra og du har kjøpt privat i utlandet? 

 

Engelskmenns holdning til brukte motorer betviler jeg, basert på de fire jeg kjenner som har kjøpt brukt motor i england. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...