Gå til innhold

Cactus


Bamse_bra

Anbefalte innlegg

Der skal nå ikke kunne komme luft inn selv om slaglengden er justert feil...

Problemet er heller motsatt - er slanglengden for kort, er det ikke alltid at bremsevæsken returnerer til reservoaret, og da kan bremsene bli hengende på selv om man slipper pedalen.

 

Hvilken type mastersylinder er det ? CV eller CB ? Kommer den fra en 88" eller 109" ?

Er bremsene justert slik at du får minst mulig bevegelse i slavesylinderne ved lufting ?

 

... og så går det jo an å minne om trikset for å få redusert volumet (og dermed få minst mulig "gjemmested" for luft) i slavesylinderne under lufting : Press stemplene i slavesylinderne sammen - enten med en tvinge direkte på stemplene, eller ved å presse bremseskoene sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 298
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Der skal nå ikke kunne komme luft inn selv om slaglengden er justert feil...

Problemet er heller motsatt - er slanglengden for kort, er det ikke alltid at bremsevæsken returnerer til reservoaret, og da kan bremsene bli hengende på selv om man slipper pedalen.

 

Det virker ikke som om det er mere luft i systemet, men det er klart det kan være det. Det jeg lurte på var om det kunne være at den ikke holdt på trykket ved for lang slaglengde, at det slippes for mye tilbake i reservoaret.

 

Hvilken type mastersylinder er det ? CV eller CB ? Kommer den fra en 88" eller 109" ?

Er bremsene justert slik at du får minst mulig bevegelse i slavesylinderne ved lufting ?

 

Det er en CB pumpe? Den med stor mutter i enden. Regner med at den er til en 88", fikk låne en av Rune Kleven, som han hadde kjøpt inn til Buddy.

 

... og så går det jo an å minne om trikset for å få redusert volumet (og dermed få minst mulig "gjemmested" for luft) i slavesylinderne under lufting : Press stemplene i slavesylinderne sammen - enten med en tvinge direkte på stemplene, eller ved å presse bremseskoene sammen.

 

Ja, jeg får prøve det, ellers blir det en lang helg mot seriebiltreffet sammen med Ragnar :blink:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bremsene går "for langt tilbake" og så må pmpes 2-3-4-5... ganger før de "tar", men så blir faste uten noe tegn til luft i systemet, tyder det på at slavesylinderne går/presses for langt tilbake.

 

Er bremsene justert riktig ? Til de "tar" og så to "klikk" tilbake ?

Er returfjærene montert rett ? Ikke mellom skoene, men mellom den ene (justerbare) skoen og bakplaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bremsene går "for langt tilbake" og så må pmpes 2-3-4-5... ganger før de "tar", men så blir faste uten noe tegn til luft i systemet, tyder det på at slavesylinderne går/presses for langt tilbake.

 

Er bremsene justert riktig ? Til de "tar" og så to "klikk" tilbake ?

 

Ja, mener at de er riktig justert.

 

Er returfjærene montert rett ? Ikke mellom skoene, men mellom den ene (justerbare) skoen og bakplaten.

Her kan det være at vi har en feilkilde, returfjæren er montert mellom skoene, det var slik det var montert på de gamle bremseskoene, men det er jo ikke det samme som at det er riktig nei... Hjem og flytte fjærer...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis returfjæren er montert mellom skoene på bremser hvor kun den ene skoen kan justeres, vil det føre til at den andre skoen trekkes for langt tilbake. Det samme skjer hvis fjæren er montert mellom bakplate og feil sko.

Resultatet av dette blir at man må pumpe en del for å få bremseskoene ut igjen til trommelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis returfjæren er montert mellom skoene på bremser hvor kun den ene skoen kan justeres, vil det føre til at den andre skoen trekkes for langt tilbake. Det samme skjer hvis fjæren er montert mellom bakplate og feil sko.

Resultatet av dette blir at man må pumpe en del for å få bremseskoene ut igjen til trommelen.

 

Ja, men da har vi kanskje klart å lokalisere feilen da!! Håper at det er så greit.. Får prøve å skru litt i kvel da, hvis det ikke blir overtid igjen :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I (minst) et av mine tidligere innlegg på forumet har jeg lagt ut en skisse som visr hvordan fjærene skal monteres. Du får bare lese gjennom innleggene mine, så finner du det sikkert :Pblush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Ragnar vært her en tur og vi har luftet og stilt bremser. Nå tar bremsene ganske bra io hvertfall... Tror båndene trenger å slite seg litt til, men det går forhåpentligvis på veien til Lier B)

 

Så dersom ikke noe uforutsett skjer stiller jeg på Lier med Cactus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du får se den i morgen... Biler er så klar som den blir nå. Alt er montert, ekstra oljer er med og div verktøy.. Så tror jeg burde være ok rustet for turen. Gleder meg. Blir spennende å se om den kommer seg helt til Lier B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg skulle i dag begynne å bytte simringen forann på veivakselen. Gikk ned i garasjen med stort pågangsmot for å gå løs på den berømte mutteren forann på veiva. Stor ble overraskelsen da det viste seg at der ikke var noen mutter i det hele tatt, så reimskiva var bare å trekke rett av.

 

Reimskiva

med_gallery_472_9_1579454.jpg

 

Tilkoblingen på vinsjen som skal inn mot reimskiva/mutteren

med_gallery_472_9_152928.jpg

 

Siden jeg har capstan vinsj så skal det vel være en litt annen enn den vanlige mutteren, er det noen som vet delenummer på denne, eller om noen har en slik liggende?

 

Videre trodde jeg at det skulle være noen skruer som skulle løsnes bak reimskiva. Det virker for meg som om denne er naglet eller noe? Må disse borres ut?

 

med_gallery_472_9_2084923.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der skal være en bolt uten "klo" for startsveiv - og så skal der monteres på en plate med tapper som griper inn i hullene i koplingsplaten på vinsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Der skal være en bolt uten "klo" for startsveiv - og så skal der monteres på en plate med tapper som griper inn i hullene i koplingsplaten på vinsjen.

 

Da var bolten i boks, men er det noen som har en slik plate med tapper?

 

 

Videre trodde jeg at det skulle være noen skruer som skulle løsnes bak reimskiva. Det virker for meg som om denne er naglet eller noe? Må disse borres ut?

 

med_gallery_472_9_2084923.jpg

 

Er det noen som kan bekrefte at jeg må borre ut disse naglene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan bekrefte at jeg må borre ut disse naglene?

Ja - og så bruker du 8 stk AB606061L skruer når du monterer dekselet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått av "lokket" som sitter foran oljetettingen på veiva og fått ut den gamle pakningen.

 

Men.. De naglene som holdt lokket, det virker som om de er veldig lange, trenger jeg å borre de helt ut, eller holder det å borre et lite stykke inn og bruke en kort selvborrende skrue for å holde lokket på plass??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...