Ketil Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Der skal nå ikke kunne komme luft inn selv om slaglengden er justert feil... Problemet er heller motsatt - er slanglengden for kort, er det ikke alltid at bremsevæsken returnerer til reservoaret, og da kan bremsene bli hengende på selv om man slipper pedalen. Hvilken type mastersylinder er det ? CV eller CB ? Kommer den fra en 88" eller 109" ? Er bremsene justert slik at du får minst mulig bevegelse i slavesylinderne ved lufting ? ... og så går det jo an å minne om trikset for å få redusert volumet (og dermed få minst mulig "gjemmested" for luft) i slavesylinderne under lufting : Press stemplene i slavesylinderne sammen - enten med en tvinge direkte på stemplene, eller ved å presse bremseskoene sammen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Der skal nå ikke kunne komme luft inn selv om slaglengden er justert feil... Problemet er heller motsatt - er slanglengden for kort, er det ikke alltid at bremsevæsken returnerer til reservoaret, og da kan bremsene bli hengende på selv om man slipper pedalen. Det virker ikke som om det er mere luft i systemet, men det er klart det kan være det. Det jeg lurte på var om det kunne være at den ikke holdt på trykket ved for lang slaglengde, at det slippes for mye tilbake i reservoaret. Hvilken type mastersylinder er det ? CV eller CB ? Kommer den fra en 88" eller 109" ? Er bremsene justert slik at du får minst mulig bevegelse i slavesylinderne ved lufting ? Det er en CB pumpe? Den med stor mutter i enden. Regner med at den er til en 88", fikk låne en av Rune Kleven, som han hadde kjøpt inn til Buddy. ... og så går det jo an å minne om trikset for å få redusert volumet (og dermed få minst mulig "gjemmested" for luft) i slavesylinderne under lufting : Press stemplene i slavesylinderne sammen - enten med en tvinge direkte på stemplene, eller ved å presse bremseskoene sammen. Ja, jeg får prøve det, ellers blir det en lang helg mot seriebiltreffet sammen med Ragnar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Hvis bremsene går "for langt tilbake" og så må pmpes 2-3-4-5... ganger før de "tar", men så blir faste uten noe tegn til luft i systemet, tyder det på at slavesylinderne går/presses for langt tilbake. Er bremsene justert riktig ? Til de "tar" og så to "klikk" tilbake ? Er returfjærene montert rett ? Ikke mellom skoene, men mellom den ene (justerbare) skoen og bakplaten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Hvis bremsene går "for langt tilbake" og så må pmpes 2-3-4-5... ganger før de "tar", men så blir faste uten noe tegn til luft i systemet, tyder det på at slavesylinderne går/presses for langt tilbake. Er bremsene justert riktig ? Til de "tar" og så to "klikk" tilbake ? Ja, mener at de er riktig justert. Er returfjærene montert rett ? Ikke mellom skoene, men mellom den ene (justerbare) skoen og bakplaten. Her kan det være at vi har en feilkilde, returfjæren er montert mellom skoene, det var slik det var montert på de gamle bremseskoene, men det er jo ikke det samme som at det er riktig nei... Hjem og flytte fjærer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Hvis returfjæren er montert mellom skoene på bremser hvor kun den ene skoen kan justeres, vil det føre til at den andre skoen trekkes for langt tilbake. Det samme skjer hvis fjæren er montert mellom bakplate og feil sko. Resultatet av dette blir at man må pumpe en del for å få bremseskoene ut igjen til trommelen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Hvis returfjæren er montert mellom skoene på bremser hvor kun den ene skoen kan justeres, vil det føre til at den andre skoen trekkes for langt tilbake. Det samme skjer hvis fjæren er montert mellom bakplate og feil sko. Resultatet av dette blir at man må pumpe en del for å få bremseskoene ut igjen til trommelen. Ja, men da har vi kanskje klart å lokalisere feilen da!! Håper at det er så greit.. Får prøve å skru litt i kvel da, hvis det ikke blir overtid igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 I (minst) et av mine tidligere innlegg på forumet har jeg lagt ut en skisse som visr hvordan fjærene skal monteres. Du får bare lese gjennom innleggene mine, så finner du det sikkert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Da er fjerene flyttet og bremsene ble MYE bedre, men er ikke helt fornøyd. Så satser på at Ragnar tar seg en tur på Fredag.. Men det ser lyst ut med tanke på Søndagen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard Bratland Erikstad Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Høres bra ut da får vi bare håpe på at det kun er lufting som gjenstår uansett lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 4. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2007 Da har Ragnar vært her en tur og vi har luftet og stilt bremser. Nå tar bremsene ganske bra io hvertfall... Tror båndene trenger å slite seg litt til, men det går forhåpentligvis på veien til Lier Så dersom ikke noe uforutsett skjer stiller jeg på Lier med Cactus... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Gleder meg til å se den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Regner med at du får se den i morgen... Biler er så klar som den blir nå. Alt er montert, ekstra oljer er med og div verktøy.. Så tror jeg burde være ok rustet for turen. Gleder meg. Blir spennende å se om den kommer seg helt til Lier Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skotten Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Hemmat er det ikke så farlig med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Hemmat er det ikke så farlig med? Nei, hjem skal jeg da altids få den på et eller annet vis... Kan jo godt bruke noen dager på det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Da var Cactus trygt hjemme i garasjen sin. Han har hatt en fin tur med eieren sin til Lier. Det var helt klart at han hadd lyst på denne turen, han oppførte seg eksemplarisk hele veien!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anthen Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Et bilde jeg tok av Cactus:) : (litt stort, desverre) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard Bratland Erikstad Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiint Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg skulle i dag begynne å bytte simringen forann på veivakselen. Gikk ned i garasjen med stort pågangsmot for å gå løs på den berømte mutteren forann på veiva. Stor ble overraskelsen da det viste seg at der ikke var noen mutter i det hele tatt, så reimskiva var bare å trekke rett av. Reimskiva Tilkoblingen på vinsjen som skal inn mot reimskiva/mutteren Siden jeg har capstan vinsj så skal det vel være en litt annen enn den vanlige mutteren, er det noen som vet delenummer på denne, eller om noen har en slik liggende? Videre trodde jeg at det skulle være noen skruer som skulle løsnes bak reimskiva. Det virker for meg som om denne er naglet eller noe? Må disse borres ut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Der skal være en bolt uten "klo" for startsveiv - og så skal der monteres på en plate med tapper som griper inn i hullene i koplingsplaten på vinsjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Der skal være en bolt uten "klo" for startsveiv - og så skal der monteres på en plate med tapper som griper inn i hullene i koplingsplaten på vinsjen. Du skulle ikke tilfeldigvis ha det liggende?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Der skal være en bolt uten "klo" for startsveiv - og så skal der monteres på en plate med tapper som griper inn i hullene i koplingsplaten på vinsjen. Da var bolten i boks, men er det noen som har en slik plate med tapper? Videre trodde jeg at det skulle være noen skruer som skulle løsnes bak reimskiva. Det virker for meg som om denne er naglet eller noe? Må disse borres ut? Er det noen som kan bekrefte at jeg må borre ut disse naglene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Er det noen som kan bekrefte at jeg må borre ut disse naglene? Ja - og så bruker du 8 stk AB606061L skruer når du monterer dekselet igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 I dag ser det endelig ut til at jeg får tid til å karre meg ned i garasjen med dremelen, så får vi se om ikke det blir ny oljetetning på Cactus i løpet av dagen:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Da har jeg fått av "lokket" som sitter foran oljetettingen på veiva og fått ut den gamle pakningen. Men.. De naglene som holdt lokket, det virker som om de er veldig lange, trenger jeg å borre de helt ut, eller holder det å borre et lite stykke inn og bruke en kort selvborrende skrue for å holde lokket på plass?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.