Gå til innhold

Cactus


Bamse_bra

Anbefalte innlegg

Da har Olav haavardsholm og jeg vært en tur og tittet litt på cactus. Det begynte med at olav måtte prøve om det gikk å kjøre mellom de to tomtene vi har på Slemmestad....

user posted image

 

Pluggene ble byttet og Cactus fikk prøvd seg på litt gardenlaning.

user posted image

user posted image

 

Ellers noen bilder av bilen og hva jeg har å gjøre...

 

Høyre fotbrønn er det stedet det er mest rust....

user posted image

 

Dashbordet ser da ganske så bra ut syns jeg...

user posted image

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 298
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Interiøret bak er av den kreative typen...

user posted image

 

Er denne SOLEX forgasseren orginal eller???

user posted image

 

Blandt delene som fulgte bilen lå det to flotte Marshal lykter... Disse må på etterhvert.

user posted image

 

Det lå også med noen baklykter. Kommer disse fra en LR? de het : Lucas L632

user posted image

 

Det ble tidligere etterlyst et bilde av vinsjrullen...

user posted image

 

Vi fant et nav som trenger en ny pakning...

user posted image

 

Og en dørlås som trenger litt repp...

user posted image

 

Ellers virker det fortsatt som et bra kjøp. Den trenger å få byttet litt kropsvesker. Det virker som om det lekker en del fra transferkassa.

 

Så til de tekniske spørsmål... Det blir vel et svar fra Ketil her....

 

Hva finner du ut om bilen, rammenummeret var trolig: 1440 04051. Det var ganske utydelig..

Motornummer 279562

 

Trykket vist ett tall feil.. det skulle være en 0 altså 1960 modell...

 

Det var alt for denne gang...

Endret av Bamse_bra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv inn rammenummeret ditt her.

Så dukker dette opp:

 

1: Type: Land Rover

44: Model: Land Rover, Series II

Body type: Basic

Wheel base: 88in (Short Wheel Base, SWB)

Engine: Petrol

Destination: Left-hand drive (LHD), export

1: Model year: 1960

04051: Serial number

 

Du finner også litt her.

Endret av Helge Skou Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne SOLEX forgasseren orginal eller???

97838[/snapback]

Ja.

 

Det lå også med noen baklykter. Kommer disse fra en LR? de het : Lucas L632

97838[/snapback]

Det er ikke baklykter, det er blink-/parklys til bruk foran. Ikke originalt på LR, men Lucas L632 ble brukt bl.a. på Saab Sonett og Morris Minor

 

Motornummer 279562

97838[/snapback]

Hvor fant du det ? Det ser ut til å være støpenr på topplokket...

Motornr er slått inn på siden av blokken - nær fronten på motoren, rett foran og nedfor manifolden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motornummer 279562

 

Hvor fant du det ? Det ser ut til å være støpenr på topplokket...

Motornr er slått inn på siden av blokken - nær fronten på motoren, rett foran og nedfor manifolden.

Det er støpt inn i topplokket, ja. Det sto liksom bare og lyste mot oss, og påsto at det var viktig. - og vi lot oss lure .... blush.gif

 

Da får vi dukke litt lenger ned på siden av motoren og lete etter motornummer en annen gang. Da skal vi nok finne nummer på gir- og fordelingskasse også. wink.gif

 

Bilen var rimelig lett å starte, men etter at den hadde gått litt og begynte å få normal temperatur (og vi konstaterte at egentlig gikk den veldig jevnt og pent, - kanskje litt høy tomgangshastighet), døde den brått og plutselig. Startet igjen etter et par "push" på gasspedalen (men ingen gass i det den startet), men da gikk den ujevnt og klarte ikke helt å bestemme seg for hvor fort den ville gå. Bare at det var fortere enn før den stoppet. Trenger nok litt justering av tenning og stifter, og litt oppsmøring av gassoverføring og slikt før bilen kommer helt i godlune.

Endret av Olav Haavardsholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden så cool.gift det är med 6.00-16 däck (?) på smala fälgar wink.gif Bilen ser så härligt gammaldags ut, inte minst när man ser den bakifrån cool.gif

 

Så låt inte de andra lura dig att sätta på några 38-tummare, kromade fälgar eller liknande så den ser ut som en J**p ohmy.gifrolleyes.gifbiggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er støpt inn i topplokket, ja. Det sto liksom bare og lyste mot oss, og påsto at det var viktig. - og vi lot oss lure .... blush.gif

 

Da får vi dukke litt lenger ned på siden av motoren og lete etter motornummer en annen gang. Da skal vi nok finne nummer på gir- og fordelingskasse også. wink.gif

97849[/snapback]

Nummeret på topplokket forteller i det minste at det er et topplokk fra en serie 2 motor wink.gif

 

På girkassen finner dere nok kun et nr - på høyre side av lokket. Der er ikke eget serienr på transferkassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden så cool.gift det är med 6.00-16 däck (?) på smala fälgar wink.gif  Bilen ser så härligt gammaldags ut, inte minst när man ser den bakifrån cool.gif

 

Så låt inte de andra lura dig att sätta på några 38-tummare, kromade fälgar eller liknande så den ser ut som en J**p ohmy.gif  rolleyes.gif  biggrin.gif

97850[/snapback]

 

 

Jeg kan love at det ikke kommer 38" på den. Men jeg kan vel tenke med 7.50-16 på den, men på de orginale felgene.

 

Syns den er for fin og orginal til å begynne å gjøre for mye med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke baklykter, det er blink-/parklys til bruk foran.  Ikke originalt på LR, men Lucas L632 ble brukt bl.a. på Saab Sonett og Morris Minor

97845[/snapback]

 

 

Da er det vel sikkert noen som har den typen biler som er interesert i de... Jeg har vel ikke så mye bruk for de wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treverket i bakkassa var det noen som

har brukt mye! tid på.

Personlig har jeg mer og mer fått sansen

for slike "tidsriktige" modifikasjoner.

Nesten alle seriebiler har blitt modifisert en gang

for å kunne passe bedre til det arbeidet den skulle utføre.

Da er det ofte mye historie i den/de modifikasjonene som

jeg synes det kan være gøy å ta vare på.

Alle bør vel ikke kjøre rundt i grønne spitnpolish-utgaver

av gammel seriebil??

Gråtass,den org!!!! 107eren til Karin,har to bulker i forskjermen

venstre side.Datoene og hvor de ble laget vet jeg og!!!

Og de skal få være der til dommedag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne SOLEX forgasseren orginal eller???

97838[/snapback]

Det svaret har du alt fått, men det ingen har fortalt deg ennå er at den forgasseren bør du beholde helt til den er "beyond repair".

Bedre forgasser får du nemlig ikke til Cactus !

Og... skulle noen - mot all formodning - prøve seg med en glødende anbefaling om at du bør bytte ut den gamle Solex'en med en Weber.... ?? blink.gif

Ja.. da lar du dem snakke ferdig, og så beholder du Solex'en en stund til wink.gif

Kanskje vi skal ha en kaste-Weber-lengst-konkurranse på Persgård ? laugh.giflaugh.gif

Blandt delene som fulgte bilen lå det to flotte Marshal lykter...  Disse må på etterhvert.

De var utrolig flotte ! Enig, de bør du seriøst vurdere å sette på smile.gifsmile.gif

Har du forøvrig funnet ut hva den bryteren helt oppe til venstre i instrument-panelet er til ? unsure.gif

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

97838[/snapback]

Kanskje vi skal ha en kaste-Weber-lengst-konkurranse på Persgård ?  laugh.gif  laugh.gif

97965[/snapback]

Helt enig med deg Heidi! Den billige Weberen er ikke brukbar sådividt jeg har fått med meg. 2x45 DCOE med dertilhørende toppjobb og kambytte er en ganske annen ting... rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x45 DCOE med dertilhørende toppjobb og kambytte er en ganske annen ting... rolleyes.gif

98024[/snapback]

Denne konstellasjonen synes jeg der "lukter" racingbil av... rolleyes.gif

- og da går ikke mine tanker først og fremst til en S2A... laugh.giflaugh.gif

 

Nå skal der vel, i rettferdighetens navn, sies at en S2A med korrekt justert Solex har ingen problemer eller protester ved å gjøre godt over 60 Mph blush.gif.

Men, den er fremdeles ingen racing-bil rolleyes.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er egentlig ikke noe galt med 34ICH forgasseren som sådan, og heller ikke noe galt med den i de biler den gjerne blir brukt - biler med motorer rundt 1,5l.

Å bruke den som erstatningsforgasser på en 2.25l motor, derimot, er ikke like bra wink.gif

 

... men skulle noen likevel være interessert i en slik forgasser, har jeg en nesten ubrukt til salgs ph34r.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

97838[/snapback]

 

Har du forøvrig funnet ut hva den bryteren helt oppe til venstre i instrument-panelet er til ?  unsure.gif

97965[/snapback]

 

Nei, jeg har ikke begynt å se på hva bryterne er til enda. Det virker som om den har hatt en "saftblander" bakerst på hardtoppen så det kan være til den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke begynt å se på hva bryterne er til enda. Det virker som om den har hatt en "saftblander" bakerst på hardtoppen så det kan være til den..

98288[/snapback]

Spennende ! huh.gifsmile.gif

- de andre bryterene kan jeg hjelpe med smile.gif

 

Instrumentlys er den "trekk-ut" bryteren på høyre side øverst i panelet.

Kjørelys er bryteren som omslutter trenningsnøkkelen (vris mot høyre, med klokken) - tekstingen står på selve bryteren smile.gif

Første trinn er parklys (blankt lys på vingene). Andre trinn er hovedlys smile.gif

Blendingsbryteren (fjernlys) har du sikkert på gulvet du også cool.gif

- men dette har du alt funnet ut selv cool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da har det blitt skrudd litt på Cactus. Ragnar kom innom etter jobb og vi prøvde oss på litt bremselufting. Det var ikke veldig vellykket, så ny master må kjøpes inn;)

med_gallery_472_9_61692.jpg

 

Men litt skruing og stilling av forgasser så vra det klart for en liten testtur.

med_gallery_472_9_357223.jpg

med_gallery_472_9_939183.jpg

med_gallery_472_9_1045708.jpg

 

her er motornummeret, noen som kan si om det er en orginal motor for en 1960 modell?

med_gallery_472_9_84917.jpg

motor:151016630

 

Framaksling: 1440 04 758

Bakaksling: 1410 12 097

Girkasse: 1510 16 878

 

Noen som et om dette er orginale deler eller om noe har blitt byttet.

 

Til slutt et bilde av "hjertet" til Cactus

med_gallery_472_9_787786.jpg

 

Det var alt for i dag. Cactus oppførte seg riktig så bra og håper at den skal bli klar til Seriebiltreffet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næææææ så bra kommer til og bli bil av detta ja det er helt klart. B)

ja ny master tror jeg kommer til og gjøre susen B)

prøv og skrive i nummerene inn hær http://www.classiclandrovers.no/?page=docu.../vinlookup& det funker på meg

Endret av Vegard Bratland Erikstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Hei Vebjørn! Du huska på å sladde over skiltene på Cactus.... :lol::lol:

 

Ja gjemte de godt. Må ikke vise frem slikt..... har jo bare 5 naboer som er/var i politiet.... Er ikke uten grunn at området her jeg bor kalles "purkehøgda".

 

Takk for hjelpen i dag Ragnar;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det er en kar i Sandnes som vet alt om disse nummerne, Vebjørn,

B.d.w. Den turen idag sitter vel i en stund. Herlig, ikke sant :lol:

 

 

Cactus har fått kjøre ut av garasjen og snu, før den rygget inn igjen etter en vask i dag.... Bare måtte.... :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motor:151016630

 

Framaksling: 1440 04 758

Bakaksling: 1410 12 097

Girkasse: 1510 16 878

 

Noen som et om dette er orginale deler eller om noe har blitt byttet.

Tja... Det er i alle fall korrekte nr for serie 2 komponenter - og eksosmanifolden er av den typen som ble brukt t.o.m. 1960-modell

 

Den virker vel bare på understelsnummer, ikke på motor aksler etc.

Foreløpig stemmer nok det, ja :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...