Gå til innhold

Tour de Norvège 2022 - sommerens vakreste eventyr?


trondshj

Anbefalte innlegg

Vel, så var det på'n igjen. Siden forrige ekspedisjon har det skjedd en del ting. Første kattepasser gikk dessverre bort, og den andre kattepasseren har flyttet, så i år blir det nok ikke noen lang ekspedisjon, men snarere heller (forhåpentligvis) flere små.

 

I tillegg ble vår en gang så (relativt) trofaste D4 stadig mindre trofast, og ble for litt siden byttet ut med en Discovery 5, som forhåpentligvis vil være et noe mer driftssikkert kjøretøy i overskuelig fremtid. Før vi kunne legge i vei på noen langtur var det to ting som måtte ordnes. Gulvet i nybilen er ikke flatt, og dermed lite egnet som liggeplass, så der måtte det gjøres modifikasjoner. I tillegg planla vi som tidligere å ha en "shakedown". Spesielt viktig når man har ny bil, og det er så lenge siden forrige tur.

 

Modifikasjonen av lasterommet besto av to tilskjærte forskalingsplater med understøttinger, slik at gulvet ble helt flatt. Dette ga oss i tillegg lagringsplass under "gulvet" slik at vi ikke lenger må lagre all bagasje under bilen, eller i hekktelt/gapahuk osv. På prøveturen var det to kasser under bilen (fordi vi ikke gadd å skyve de under "senga), resten fikk god plass i framsetene.

 

Turen gikk selvsagt rett over til Sverige, og litt utpå kvelden parkerte vi på parkeringsplassen ved Glaskogens naturreservat, sammen med noen tyskere i en liten bobil. Sistnevnte på den andre siden av parkeringen, så de så vi lite til.

 

image.png

Klart for første overnatting i nybilen

 

Fruen var først til sengs, og etter litt tannpuss var jeg også klar. Nå var vel alt duket for en rolig natt i de svenske skoger?

 

Nei. Det oppsto raskt et par problemer. Da undertegnede krøp inn i lasterommet via bakdøren sviktet noe av understøttingen til den fremste forskalingsplaten, og vips så var ikke sengen å flat lenger. Etter mye møye fikk jeg lurt meg ned i en mer eller mindre horisontal stilling, bare for å finne ut at jeg måtte opp igjen etter høylydt rumling fra fordøyelsessystemet. Her var det knapt med tid. Jeg har i tillegg slitt med en muskelstrekk, så de akrobatiske øvelsene i lasterommet var krevende i utgangspunktet, og ble ikke mindre krevende av at halve lasterommet ikke kunne benyttes til å få på seg litt klær.

 

Etter å ha fått på meg fillene åpenbarte problem nummer to seg. Den fremre forskalingsplaten (som altså hadde sviktet) var så nøye tilskåret at det var ikke mulig å trekke til seg dørhåndtaket og dermed åpne døren. Her var tiden knapp og gode råd dyre - og vindusheisene fungerer jo ikke når tenningen er av!

 

Heldigvis har Land Rover utstyrt bilen med fjernkontroll til bagasjeluken, så etter litt panikk kom både jeg og et irritert fordøyelsesapparat oss ut i skogen for å gjøre nødvendig ærend.

 

Etter litt Pow-wow i bilen ble det besluttet at nok var nok, så vi pakket sammen og etter et par dopauser på veien kom vi oss hjem rundt midnatt.

 

Nå må gulvet i lasterommet fikses og forsterkes, pakklisten revideres, også satser vi på å sette kursen mot nye eventyr i nær fremtid. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke plass til taktelt @iknutis  - vi skal jo ha kano på taket! :D

 

Bortsett fra noen dagsturer i nærområdet har vi ikke kommet oss på noen overnattingstur enda, men det betyr ikke at det ikke har skjedd ting.

 

"Soveromsgulvet" etter forrige tur:

image.png

 

Det burde ha vært en enkel sak å plukke ut, men siden ting var så akkurat tilskjært, så satt ting børr fast. Etter litt fargerik ordbruk og rå makt kom det omsider ut. Deretter ble det noen timer i garasjen for å modifisere og forsterke litt. I tillegg ble det skåret ut hakk, så man faktisk kan åpne dørene innenfra.

 

image.png

Jo flere skruer jo bedre - eller?

 

Dermed kunne det monteres i bilen igjen, og testes
image.png

Gulv versjon 1.1. Merk også den fine utskjæringen frem mot skilleveggen, som nå bør gjøre det mulig å åpne dørene, i tillegg til å skape et fint stigtrinn.

 

Da var vel alt i skjønneste orden? Vel - ikke helt. Under testing fant jeg ut at selv om man får tak i dørhåndtakene innenfra - så betyr ikke det at de åpner dørene... Så der satt jeg, innlåst i egen bil. Denne gangen lå nøkkelen inne, så det å åpne bakluka var heller ikke mulig, så da var det å ringe fruen og spørre henne pent om hun kunne slippe meg ut... Barnesikringen er nå deaktivert, slik at det faktisk er mulig å åpne dørene innenfra. :P

 

I tillegg fikk jeg en hyggelig telefon fra Rakkestad i dag, takstativet jeg hadde bestilt var allerede levert, så da ble det en rask tur dit, før montering av nevnte stativ i garasjen, så nå kan vi få med oss kanoen når vi reiser på tur med nybilen også. :)

 

image.png

 

Dermed er det bare å krysse fingrene for at værmeldingen stemmer, slik at vi omsider kan komme oss ut på tur igjen. :)

 

Edit: Kudos til Børdrene Haaby på Rakkestad for ekstremt rask levering og hyggelige priser mht takstativet.

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2022 den 16.35, iknutis skrev:

Flatt kamskjell-taktelt med bøyler oppå, så har du plass til kanoen også. :)

 

Da må man jo ta ned kanoen hver gang man slår leir. Nei - tenker vi holder oss til gammel og velprøvd metode. :p

 

Velvel - i går ettermiddag pakket vi bilen litt sånn plutselig for å forsøke oss på en ny shakedown. Denne gangen holdt vi oss i kommunen, og satte kursen mot Holmtjernet i Vestfjella. Ikke veldig langt unna, men om vi skulle bli nødt til å reise hjem med halen mellom bena, så var vi i alle fall ikke langt hjemmefra.

 

Bortsett fra at madrassen kanskje var i tynneste laget så gikk alt som smurt. Gulvet i bagasjen holdt, dørene lot seg åpne innenfra, og vi får plass til stort sett all bagasje under gulvet når vi legger oss for natten.

 

image.png

Leirbålet med brukte pølsepinner og Holmtjernet i bakgrunnen

 

image.png

Snart klar for senga

 

Myggnettingen på bildet ovenfor ble forøvrig sydd av fruen til gamlebilen. Overraskende nok passet det nesten perfekt på nybilen også.

 

Som sagt litt tynn madrass, så jeg våknet tidlig, gjorde opp bål og nøt dyrelivet mens solen sakte men sikkert krøp over horisonten.

 

image.png

 

Siden vi var oppe tidlig, rakk vi en liten geocachetur i nabolandet etter å ha pakket ut og satt på en klesvask. Litt harryhandling ble det også - og på hjemveien fikk vi en sprekk i frontruta. ¤suhk¤ Skal alltid være noe.

 

Uansett så tror jeg at vi har fått jaget ut de verste gremlinsene, så da er det bare å holde et øye med værmeldingen, og pakke bilen når Tor med hammeren har absentert seg. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, trondshj skrev:

 

Da må man jo ta ned kanoen hver gang man slår leir. Nei - tenker vi holder oss til gammel og velprøvd metode. :p

 

Nja, i utgangspunktet ikke. :)

image.png

 

Alle "gode" taktelt har gassdempere som greier å løfte taket selv med kano på. Jeg har selv hatt et med bøyler til kajakk-fester, men de ble aldri brukt i mitt eie da jeg foretrekker tørt land.
Flott at shakedown nummer to gikk såpass bra, ser ut som en fin plass det der.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første "skikkelige" tur ble heller kort. Vi hadde siktet oss ut et område utenfor Drangedal hvor vi har leid hytte tidligere, og hvor vi visste at det var mange fine områder å campe. Dessverre hadde vi oversett en "liten" ting sist vi var der - nemlig at det ikke er lov å la biler stå over natten der inne, så det var turens første nedtur. Det var blitt relativt sent, men etter ørlite leting så fant vi et akseptabelt sted utenfor Bostrak.

image.png

Panserbilde på vei ned mot leirplassen

 

Vi slo oss til, og tok med litt godt drikke og jordbær ned til en nesten uttørket elv like ved leirplassen.

image.png

Nesten tørrlagt elv

 

Vi hadde selskap av en and som koste seg i det lille vannet som var, men dessverre mente Eivind Beinlaus at han skulle holde oss med selskap, så etter relativt kort tid ble det såpass kjølig at vi trakk tilbake til leirplassen hvor det var litt lunere.

 

Etter en overraskende god natts søvn, og litt frokost pakket vi sammen og la ut på eventyr.

image.png

Panserbilde på vei opp igjen

 

Vi svinset og svanset litt rundt, besøkte minnesmerket til Harald Gråtopp, besøkte Kviteseid hvor vi fikk servert hver vår velsmakende porsjon med "pulled pork", gikk den gamle veien "Murane", hele tiden mens det regnet, regnet og regnet. Vi var hele tiden på utkikk etter en leirplass, men det så ut som om at alle småveier enten var fysisk sperret med bom, eller så ledet de til et eller annet hyttefelt, eventuelt var det skilt med "No camping". Overnatting på campingplass var ikke aktuelt.

 

På ettermiddagen ble det pause på en rasteplass, og en Pow-wow rundt hva vi skulle gjøre videre. Været var trist, og skal vi være helt ærlig så følte vi oss ikke særlig velkomne, så dermed bestemte vi oss for å sette kursen hjemover, og heller prøve lykken et annet sted neste dag.

 

Nå er vi nesten ferdigpakket, denne gangen setter vi nesen mot mer eller mindre kjente områder i grannelandet, også får vi se hvilke opplevelser som venter oss der. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre stenger grunneiere fler og fler småveier og mulige leirplasser pga tidligere overnattingsgjesters etterlatenskaper og naturvandalisme.

Lurer litt på om tankegangen er : "Vært her og kommer ikke tilbake igjen så drit og dra."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den @gautes, kjenner grunneiere som har vært nødt til å sperre av områder, men da har det for det meste vært lokale som bruker det som festplass, og etterlater seg glasskår, søppel og annen skit (bokstavelig talt). Men jeg må få lov til å sutre litt... ;)

 

Uansett - etter en natt i egen seng pakket vi bilen og dro ut på nye eventyr. Tror jeg med relativt stor sikkerhet kan si at nybilen har fått mer grus under hjulene, og kjørt mer på elendige veier denne sommeren enn den har gjort frem til den kom vi vårt eie. Etter litt bunkring i Töcksforst ble det for en stor grad transportetappe med noen geocacher på veien. Vi endte til slutt på en flott plass like ved Kymmen. Dette er et mål som anbefales. På den nordøstre siden av vannet/sjøen er det ikke mindre enn fem plasser som er egnet for "villcamping". Riktignok relativt tett på vei, så man hører trafikken av og til, men veldig usjenert.

 

image.png

Luksus. Her var både picnicbord, bålplass, relativt flatt og utedo!

 

Vi benyttet oss av medbrakt ved, og koste oss ved bålet utover kvelden, mens Kymmens rike fugleliv og et ekorn sørget for kveldsunderholdningen. Bilen sto dessverre litt skjevt i bredderetning, så søvnen kunne vært bedre. I lengderetning har vi sjelden problemer, da høyden på hekken på nybilen kan justeres opp og ned, slik at man stort slipper å sige ned i fotenden, eller få gnagsår i skallen. :P

 

Dagen etter kokkelerte undertegnede og sørget for eggerøre til frokost. Greit å få i seg noe med litt tyngde i når man ikke helt vet når man skal ta neste måltid.

 

Turen gikk delvis på måfå, og noen kirker med tilhørende geocacher ble besøkt. Herunder Östmark, hvor vi så denne juvelen av en plakat:

image.png

 

Etterpå ble det flere geocacher, blant annet Finnekorset/"Korset i Röjden" som er omtalt av Margit Sandemo med flere.

image.png

 

Etter over 170 år har nok vegetasjonen omsider begynt å overta, men det er fortsatt godt synlig.

image.png

 

Siden vi først er inne på det overnaturlige, så gikk turen videre til Velgunaho, en gammel finneplass. Her sier sagnet at et poltergeist/de underjordiske herjet. Dekketøy og møbler flagret visstnok veggimellom. Dog ymtes det frempå om at det kanskje var alkohol og/eller andre rusmidler som kanskje var en minst like stor medvirkende årsak. Uansett så ble plassen forlatt i panikk.

image.png

Hustufter etter Velgunaho

 

På plassen ligger et fat som visstnok skal være gave til de underjordiske. Herunder en fungerende lighter. Jeg syntes ikke noe videre om at barn muligens kunne finne denne og sette fyr på skogen, så den tok jeg med meg, og håper at de underjordiske ser den gode hensikten med "tyveriet" mitt.

 

Etter Velgunaho besøkte vi ei flyttblokk som hviler på 15 små steiner, et glimmerbrudd (som var relativt ynkelig sammenlignet med de vi har i vårt nærområde)

 

På veien til Velgunaho og glimmerbruddet hadde vi peilet oss ut et par leirplasser, en var ei tømmervelte ved et vann laaaaaaangt inne i skogen, en annen lå litt tettere på veien, men der var parkering og leirplass litt nærmere vannet. Vi valgte den siste da vi omsider var ferdige med det okkulte.

image.png

Nei - vi blokkerer ikke veien. Veien går ut på en demning og stopper omtrent der fotografen står.

 

image.png

 

Og om noen skulle lure på hvordan "soverommet" ser ut...
image.png

 

Det ble en veldig god natts søvn for mitt vedkommende i alle fall. Etter frokost var det på tide å vende nesen hjemover. Via omveier selvsagt - og da foretrekker vi de med grusdekke. I tillegg snoker vi rundt og forsøker å finne andre potensielle leirplasser for nye turer.

 

På veien ble det mulighet for litt posering på steder som ikke nødvendigvis er ment for biler. :)

image.png

 

På tross av at det var tørt og fint, så har allikevel svenske grusveier klart å sette litt preg på bilen - om enn bare ørlite støv

image.png

 

Så gikk det nesten rett hjem, med litt Harryhandling. Hjemme ventet to sure katter (tredjemann har ikke vist seg enda) og et lass med tørste planter. Nå er alt pakket ut, en av kattene har fått litt snadder, plantene har fått vann, så nå er det bare å håpe at været holder seg, slik at vi kanskje kan rekke en ny tur før sommerferien avsluttes. :)

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi rakk en tur til... :D

 

Det ble en natt i egen seng før vi tok en tur til Jysk. Den gamle overmadrassen ga en viss beskyttelse mot forskalingsplatene vi brukte for å lage gulv i lasterommet, men det var forbedringspotensiale. Jysk hadde en skumgummimadrass som er 120 cm bred, og den passet perfekt i lasterommet. 9 cm tykk, så det ble litt lavere under taket - med dertil økt kompleksitet mht av- og påkledning, men komforten økte betraktelig.

 

Bilen ble pakket i rekordtempo, og selv om vi mente vi hadde fått med oss "alt" så var det et par-tre ting som ble gjenglemt, men heldigvis ikke noe essensielt - selv om vi savnet kikkert et par ganger.

 

Turen gikk rett over grensen - og tilbake til stedet vi tilbrakte første natt på forrige tur - Kymmen. Denne gangen kom imidlertid det nyinnkjøpte takstativet til nytte, da kanoen fikk være med på tur.

 

image.png

 

Første kveld velsignet oss med en flott fullmåne over Kymmen

image.png

 

Dagen etter fikk kanoen omsider svensk vann under kjølen - eller nei. Vår kano har ikke kjøl - hvilket er en velsignelse og forbannelse. Det gjør den ekstremt manøvrerbar, samtidig som det er som å padle en såpekopp om det er litt vind. (Er den derimot tungt lastet, så er den adskillig mer trivelig å ha med å gjøre under litt ruskete forhold). Vi gjorde landkjenning på ei lita øy før vi fortsatte.

 

image.png

 

GPS'en mente at det skulle være ei gruve på land like ved - noe jeg hadde lyst til å utforske. Fruen var (med rette skulle det vise seg) litt lunken til å utforske denne, så etter at vi hadde padlet til land en 2-300 meter fra gruven (i luft) valgte madammen å bli i kanoen sammen med Jørn Lier Horst, mens gubben slet seg frem til gruven i lite passende fottøy. Gruven var mildt sagt lite imponerende.

image.png

 

Et lite hull i bakken. Vet ikke hva man har forsøkt å utvinne her. Det kunne ligne på en glimmer/moskovittgruve, men jeg så ikke spor av kvarts, så hvem vet. Som nevnt tidligere i tråden så har vi adskillig større gruver i nærområdet vårt.

 

På returen ble det en liten pause på øya vi besøkte på veien ut. Her gumlet vi en tapasbrikke, nøt været og slappet av før vi satte kursen tilbake til leirplassen.

image.png

Litt godt drikke må til på tur

 

Mye av elektronikken begynte å slite med lite strøm, så vi kunne vel skryte på oss å ha den dyreste laderen i Skandinavia - både i innkjøp og i drift. :D

image.png

Elektronikk til lading - inklusive telefonen som ble benyttet til å ta dette bildet.

 

Deretter ble norske fjellgrispølser fra Stølsvidda grillet på norsk ved fra Aremark
image.png

 

Litt senere på kvelden fikk vi besøk av en familie med gjess

image.png

 

Dagen etter ble det kaffe og frokost før vi satte kanoen på vannet igjen og tok en liten tur nordover, før vi igjen returnerte til leirplassen. Da hadde vi fått selskap av noen svensker som koste seg med en sen lunsj mens vi pakket bilen og forlot åstedet. Det vil si - vi dro ikke veldig langt. omlag 100 meter vekk var det et båthus med sandstrand, så vi kjørte ned til båthuset og tok oss en liten dukkert før vi avsluttet oppholdet med en liten fotosesjon.

 

image.png

 

Nå er det slutt på ferien, men det blir forhåpentligvis noen små eventyr før vinteren kommer.

 

Forøvrig er oppsettet med takstativ og kano mye bedre på nybilen enn på D4'en. Bare ørlite kano som stikker ut bak, og utsynet fremover er langt bedre nå enn på gamlebilen.

 

Takk til alle som har lest denne tråden. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på Töcks på hjemveien bare måtte vi foreta denne ureglementerte samparkeringen. 
Om  jeg ikke gjetter veldig feil er det 2 stk www.thomassondesign.com i bildet. Kjenner dog ikke modellene godt nok til å ta hvilken det er som naboen har med. Meget flott og likevel en bruksgjenstand etter det vi klarte å se.

 

image.png

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...