Gå til innhold

D3 - Følsom for utetemperatur?


Kupo

Anbefalte innlegg

For ca. en månedstid siden fikk jeg problemer med bilen.  Gikk i limp mode og fikk P0087 , P0578, P0196, P0191, P132B feil.  Målte LTFP pumpe ihht Robbies guide og konklusjon var at denne måtte skiftes.  Etter pumpeskifte virket alt ok og har vært på lang tur uten problem, men så dukket de samme feilen opp igjen for noen dager siden.  Tok sjansen på å bruke bilen i går og kjørte en tur på et par mil i varierende hastigheter og stor belastning på motor i bratt motbakke uten at det dukket opp feilmeldinger.  Det som er påfallende er at de dagene jeg har fått feilmelding er de dagene hvor det har vært varmt i været (18-20 gr) og tørt, så jeg begynner å lure på om noen feil kan oppstå når det er høy utetemperatur?  Eller er dette bare tilfeldigheter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten lignende symptomer på min, riktignok bare P0087 igjen hos meg nå. Jeg byttet også LPFP først, da den leverte bare 2-3PSI.
Etter å ha byttet den, filter, filterholder og returslange leverer den nå 4PSI på Schrader-ventilen. Ut fra tanken og ut fra filteret leverer den 6,5PSI.
Bilen min går greit når det er kaldt ute og motoren er kald, men går i limp med en gang den får opp temperaturen.

Jeg har satt inn min bil hos LR-ekspert Lundanes Bil utenfor Ålesund i håp om at de finner ut av det.
Jeg har skrevet mer om det her:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått P0087 kode, og alt sirkuset som følger med, en sjelden gang på min bil. 2009 2.7l tdv6/euro 4. Fire ganger på 1 år, to ganger med mange måneders mellomrom, to ganger samme dag og i rask rekkefølge. Situasjonene er stort sett like, kjøring i relativt varmt vær og svært lett pedal, dvs. lusekjøring. Det skjer alltid etter lang tids kjøring, og typisk der hele turen har vært rolig. Jeg har aldri opplevd feilen ved høy belastning. Jeg har lest en del på det engelske disco3 forumet, og ser at flere mener feilen kan være relatert til høy temperatur på drivstoffet. Gjerne i kombinasjon med slitt hpfp, og slik at bytte av pumpe er løsningen. Jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at dette er en sensor feil, i hvert fall på min bil som ellers virker å være frisk. Jeg har også tenkt tanken om å tilsette noe lurium i drivstoffet som gir litt smøring til hpfp, evt. bare prøve totakts olje for å se om det har noen virkning. Men jeg er ikke i stand til å gjenskape feilen i min bil (foreløpig), så det er vanskelig å drive aktiv feilsøking. 

 

Det sitter en trykksensor på fuel railen, kan den ha noe med dette å gjøre?

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for tilbakemeldinger. Glemte å nevne at etter skifte av LPFP måler jeg 6 PSI trykk så denne fungerer bra.  Virker litt usannsynlig at det er HPFP, heller mot at det er sensorfeil.  Håper iknutis får løst sine utfordringer og gir en tilbakemelding på hva verkstedet finner ut.  Ellers er det så j... dårlig og kaldt vær at bilen går uten feilmelding akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 25.7.2022 den 12.09, Kupo skrev:

Hei, takk for tilbakemeldinger. Glemte å nevne at etter skifte av LPFP måler jeg 6 PSI trykk så denne fungerer bra.  Virker litt usannsynlig at det er HPFP, heller mot at det er sensorfeil.  Håper iknutis får løst sine utfordringer og gir en tilbakemelding på hva verkstedet finner ut.  Ellers er det så j... dårlig og kaldt vær at bilen går uten feilmelding akkurat nå.

Har kommet med min oppsummering her:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...