Gå til innhold

Festool kapex 120eb


Snekkern97

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg?

 

har en festool kapex 120. 
når jeg skal starte den begynner det å gnistre veldig mye ved stiftene og den går ikke på full hastighet + lukter brent. 
 

virker som den ikke vil opp i hastighet. Har tatt opp alt og gjort rent, så ikke noe som holder igjen. 

HVA KAN PROBLEMET VÆRE?? 
takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Min første tanke er mekanisk, at noe hindrer rotasjon - men basert på det du skriver så er dette sjekket ut, og OK.

Samtidig er det ikke uvanlig at slike sager har en bremsefunksjon - for å stoppe bladet når man slipper bryteren - er denne muligens fortsatt aktivert?

 

Et annet poeng er at om børstene ikke er slitt til kommutatoren ennå, så vil de gnistre endel ekstra inntil de blir slitt til - men det bør ikke lukte brent, og sagen skal fortsatt klare ca normalt turtall selv om børstene ikke er slitt helt til ennå. Derfor teorien om bremsefunksjonen. 

 

Til info er normalt bremsene på slikt elektriske (det er derfor den tilsynelatende spinner fritt når saga ikke går)

 

Se koblingskjema for en typisk sag under (ikke sikkert farger etc stemmer - dette er et generelt skjema - men det elektriske prinsippet gjelder okke som)

Feilen i ditt tilfelle kan f.ex være om bryteren ikke slipper bremsene slik de skal (sen kobler jo ifra bremsen, og inn viklingen ved drift - og inn igjen bremsen når du slipper

 

dewalt-dw705-wiring-diagram-wiring-diagr

 

 

-C

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bladet går helt fint rundt uten noe problemer. 
Etter det jeg har sett av koblingskjema er alt koblet riktig også. Virker nesten som at det er det hjulet som man endrer hastighet med som står på det laveste. Har prøvd å endre på det også men ikke skjedd noe. Meget irriterende greier. 
 

høres ut som den får motstand når jeg starter opp sagen, vanskelig å forklare skikkelig men.. kan gjerne prøve å ta et bilde, hvis det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det at du får motstand når saga spinner opp som får meg til å tro bremsene er på - de fungerer bare når det er rotasjon på motoren.

Hastighetsregulatoren ville normalt ha feilet i "åpen" stilling - dvs full fart. den må fungere for å redusere farta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde med ei sag her på hytta nå. Ikke noe utslitt, bare irr og mye bøss mellom de forskjellige kontaktpunktene som børstene ligger an mot på rotoren. Tok ut rotor, borsett rent, og alt ble bra. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...