Gå til innhold

Discovery 3 06 modell 2,7TDV


Sebbmcain

Anbefalte innlegg

Heisann akkurat kjøpt meg en landrover discovery 3 modell.

2.7 TDV gått 211 000 Km med en motor som har gått 150000km fra polen. 

Ikke så altfor godt kjent med disse bilene enda, men regner med at det kommer til å ta seg opp :D

Fikk beskjed fra forhandler om at motoren er byttet grunnet havari fra tidligere eier. 

samt turbo overhalt. 

Fikk meg en liten aha opplevelse etter at jeg var kommet et godt stykke på vei hjem som ny eier av et prakteksemplar av en bil.

Bilen varierer "pendler" på turtallet ved lave hastigheter rundt 40-70km/t og drar på av seg selv for å komme seg opp mot 3-4 giret på autkassa. Hører at turboen laster av å på kontinuerlig akkurat som han kommer i selvsving. 

Skrudd en del på diverse biler tidligere, men er ikke alt for kjent med LR bilene. 

Er det noen som har hatt liknende problemer ? 

 

Her er litt jeg har greid å spekulere ut selv etter 3 ukers eierskap. Hypotese

1. Bilen er dårlig tunet og girkassen er ikke tunet inn iht ytelse på motor.

2.lekkasje på luft inn på motor, men virker litt rart da bilen ligger stabilt under kjøring på motorvei "over 70-80Km/t"

3. Converter som kanskje ikke har det så altfor bra. 

 

Skal også sies at bilen har blindet EGR ventilene.

Ny motor fra en tidligere jaguar.

Overhalt turbo. 

Reim til ht drivstoff pumpe byttet. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ikke hørt om dette problemet, og kan ikke bidra med annet enn generelle tips. Det mest åpenbare er det for sent å komme med.

 

1. "Dårlig tunet", vet ikke helt hva du mener med det? Kanskje du må utdype litt?

2. "Falsk luft" - ikke dumt tenker jeg, relativt lett å sjekke i hvert fall. Følg slangene både til og fra turbo. Innsuget kan ha lekkasje der plastrøret over radiator møter røret som går videre til turbo. Mellom turbo/intercooler /innsug er det tre slanger som kan sprekke. Den fra IC er veldig lett å sjekke, de andre... not so much..

3. "Converter". Mulig den oppfører seg sånn når den er dårlig, håper noen med erfaring kan svare på det.

 

Min anbefaling er å skaffe IIDTool, diagnoseapparat. Da kan du lese av feilkoder, og videre i forhold til ditt problem: sjekke verdier på dysene, kalibrere fordelingsgirkassen og laste ned (kjøpe) oppdatering til automatgirkassen. Det er veldig vanskelig å reparere disse bilene selv uten skikkelig diagnoseapparat, og IIDTool er det beste.

 

Mvh Tron

Endret av Elchund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Elchund skrev:

Hei,

Jeg har ikke hørt om dette problemet, og kan ikke bidra med annet enn generelle tips. Det mest åpenbare er det for sent å komme med.

 

1. "Dårlig tunet", vet ikke helt hva du mener med det? Kanskje du må utdype litt?

2. "Falsk luft" - ikke dumt tenker jeg, relativt lett å sjekke i hvert fall. Følg slangene både til og fra turbo. Innsuget kan ha lekkasje der plastrøret over radiator møter røret som går videre til turbo. Mellom turbo/intercooler /innsug er det tre slanger som kan sprekke. Den fra IC er veldig lett å sjekke, de andre... not so much..

3. "Converter". Mulig den oppfører seg sånn når den er dårlig, håper noen med erfaring kan svare på det.

 

Min anbefaling er å skaffe IIDTool, diagnoseapparat. Da kan du lese av feilkoder, og videre i forhold til ditt problem: sjekke verdier på dysene, kalibrere fordelingsgirkassen og laste ned (kjøpe) oppdatering til automatgirkassen. Det er veldig vanskelig å reparere disse bilene selv uten skikkelig diagnoseapparat, og IIDTool er det beste.

 

Mvh Tron

Tusen takk for tipset Tom. 

Det jeg tenkte på med dårlig tunet var om bilen hadde blitt chippet tidligere, og at mappingen ikke var optimalt mpt giringen parametrene på girkassen.

Når det gjelder IIDtool, er det kunn dette som er mest optimalt, eller går det med andre typer som icar ? 

Mvh Sebastian 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør livet ditt som D3 eier svært mye enklere ved å velge IIDTool. Den har praktisk talt de samme funksjoner som LR sitt eget verktøy. Jeg kjenner ikke icar, men konsensusen er at ingenting kommer i nærheten av IIDTool.

 

Ellers tenker jeg litt som lafterolf, er ikke dette selgers problem? Du nevner at du har kjøpt av forhandler, de har ansvar for feil. Nå vet ikke jeg hvor seriøse de er, de har bl. a. solgt deg en ulovlig modifisert bil (EGR), men de er likevel ansvarlig for feil.

 

Mvh Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elchund skrev:

Du gjør livet ditt som D3 eier svært mye enklere ved å velge IIDTool. Den har praktisk talt de samme funksjoner som LR sitt eget verktøy. Jeg kjenner ikke icar, men konsensusen er at ingenting kommer i nærheten av IIDTool.

 

Ellers tenker jeg litt som lafterolf, er ikke dette selgers problem? Du nevner at du har kjøpt av forhandler, de har ansvar for feil. Nå vet ikke jeg hvor seriøse de er, de har bl. a. solgt deg en ulovlig modifisert bil (EGR), men de er likevel ansvarlig for feil.

 

Mvh Tron

Ja stemmer det... de virket som en god forhandler, men problematikken startet etter at jeg ringte å hørte med de.

Så det er mere advokatmat nå desverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På D2 var det ikke ukjent problem med litt kenguru-gange når wastegate modulatoren feilet men kan ikke si jeg har hørt om samme problem med D3. Litt vanskelig å vite om det er girkassen eller motor som er årsaken.

 

Ville tatt kontakt med selger for dette kan vel fort bli litt tidkrevende å diagnostisere...

 

 

Hvis du googler fluctuating rpm eller occillating speed + discovery 3  så finner du nok noe som ligner på det du opplever.

 

Kan være alt fra momenomformer, girkasse modulen eller annet relatert til motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hev kjøpet… det der kan du bli plaga med tenker jeg. Forhandler må i alle fall få bilen til å gå riktig.

 

Forhandler har uansett solgt deg et problem med blendete EGR ventiler mot neste EU. Ville kanskje vurdert å få disse reinstallert og aktivert. Har bilen DPF må du regne med å bli plaga om ei stund med de… spør hvordan jeg vet:D:angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, motom skrev:

På D2 var det ikke ukjent problem med litt kenguru-gange når wastegate modulatoren feilet men kan ikke si jeg har hørt om samme problem med D3. Litt vanskelig å vite om det er girkassen eller motor som er årsaken.

 

Ville tatt kontakt med selger for dette kan vel fort bli litt tidkrevende å diagnostisere...

 

 

Hvis du googler fluctuating rpm eller occillating speed + discovery 3  så finner du nok noe som ligner på det du opplever.

 

Kan være alt fra momenomformer, girkasse modulen eller annet relatert til motoren

Er i kontakt med advokat firma nå for å få heva kjøpet. eller at selger utbedrer feil. 

Er så mye det kan være :D

Men det som gjør at jeg sliter med å diagnostisere det er at motoren går normalt så lenge den er over 70-80 km/t......

Hadde det vært "falsk luft" problematikk så skulle det vedvart så fremt ikke turboen lå konstant med last vell ? 

Ikke så altfor kjent med landrover men, kan det være TCV ?  

 

2 timer siden, Bjørn_C skrev:

Hev kjøpet… det der kan du bli plaga med tenker jeg. Forhandler må i alle fall få bilen til å gå riktig.

 

Forhandler har uansett solgt deg et problem med blendete EGR ventiler mot neste EU. Ville kanskje vurdert å få disse reinstallert og aktivert. Har bilen DPF må du regne med å bli plaga om ei stund med de… spør hvordan jeg vet:D:angry:

Har ikke DPF på den heldigvis....men ja EGR ventilene er blindet av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på torque converteren? Kan kanskje være den. Vet ikke of zf6 girkassen går i en form for lockup når den når en viss hastighet (husker D2 gjorde det). Interessant å vite hva den gjør i lang motbakke, om den girer ned men ligger i 80+

 

Uansett lurt å be forhandler se på det. TC bytte ligger vel på 25000++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mange tråder med ujevn gange rundt 80 km/t her inne. Det er mest sannsynlig converteren/gearkassen. Dette kommer av at det mest sannsynlig ikke er skiftet olje i gearkasse ofte nok, spesielt første gangen. LR sier «sealed for life», zf sier 60k km 


edit: det er ved jevn fart rundt 80 km/t converteren kjennes

 

jeg ville tatt den tilbake til forhandler :(

 

Endret av vegarj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 13.7.2022 den 12.40, motom skrev:

Tenker du på torque converteren? Kan kanskje være den. Vet ikke of zf6 girkassen går i en form for lockup når den når en viss hastighet (husker D2 gjorde det). Interessant å vite hva den gjør i lang motbakke, om den girer ned men ligger i 80+

 

Uansett lurt å be forhandler se på det. TC bytte ligger vel på 25000++

Heisan beklager for sent svar, men akkurat kjørt flushing på girkassen i dag og det hjalp betraktelig heldigvis på mye av problemet med hyppig skifting samt surging på turtallet. Det neste nå mtp kassa er nokk at lock-up solinoiden/eller clutch pakken på converteren er slitt ut... noe som gjør at converteren må skiftes..

trur den sistenevnte. :D

På 22.7.2022 den 11.51, vegarj skrev:

Mange tråder med ujevn gange rundt 80 km/t her inne. Det er mest sannsynlig converteren/gearkassen. Dette kommer av at det mest sannsynlig ikke er skiftet olje i gearkasse ofte nok, spesielt første gangen. LR sier «sealed for life», zf sier 60k km 


edit: det er ved jevn fart rundt 80 km/t converteren kjennes

 

jeg ville tatt den tilbake til forhandler :(

 

Heisann, ja jeg tokk en flushing på kassa i dag og det hjalp betraktelig heldigvis, men mistenkter at converteren må skiftes snart da den har gått for lenge uten olje bytte og clutch pakka inni converteren er dårlig. Prøvde å ta den til forhandleren, men han brånektet desverre.. Får ikke feilkoder når det er mekanisk/hydraulisk slitasje... noe han ikke var enig i.. en gjeng med kjeltringer.....

Heisan beklager for sent svar, men akkurat kjørt flushing på girkassen i dag og det hjalp betraktelig heldigvis på mye av problemet med hyppig skifting samt surging på turtallet. Det neste nå mtp kassa er nokk at lock-up solinoiden/eller clutch pakken på converteren er slitt ut... noe som gjør at converteren må skiftes..

trur den sistenevnte. :D

Noe som jeg stusser litt over er også at bilen starter å vibrere rundt 120 km/t, og jeg ser ikke noe på understellet som skulle indikert at det er dårlig foringer... kan det være mellomakselen ?

men skulle det ikke vibrert konstant hvis det var "i ubalanse" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket det best i rundt 50/60kmt i 3 gir med jevnt pådrag i jenv stigning. Da kunne eg merke at turtall jaget + - 100rpm. Kunne og kjenne merkar vibrasjon i hele bilen. Dette var når jeg var fersk eiger av vår D3 og hadde prutet med bytte av converter i prisen ved innkjøp. 

 

Jobben den gang kom på rett rundt 30k på verksted inkl. ny stålpanne, flushing og div. som de tok med det samme kassen var nede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, motom skrev:

Det kan nok være mellomakslingen. Den har et lager på midten som du kan sjekke.

Hjertelig, da skal jeg få sjekket det ut :)

11 timer siden, Timo@ skrev:

120 km/t???? er det i Oslo :lol:???? vet ikke om det finnes andre steder i Norge man kan kjøre på slik grense 

Haha, jau måtte jo testas :D også skal det sies at det var medvind :D

14 minutter siden, totveit skrev:

Jeg merket det best i rundt 50/60kmt i 3 gir med jevnt pådrag i jenv stigning. Da kunne eg merke at turtall jaget + - 100rpm. Kunne og kjenne merkar vibrasjon i hele bilen. Dette var når jeg var fersk eiger av vår D3 og hadde prutet med bytte av converter i prisen ved innkjøp. 

 

Jobben den gang kom på rett rundt 30k på verksted inkl. ny stålpanne, flushing og div. som de tok med det samme kassen var nede...

Har tilgang på løftebukker heldigvis, så jeg kan ta bytte av converteren selv, men den hoder seg rolig enn så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...