Gå til innhold

Hjullageret, diff'en eller noe annet? Disco 2 Td5 2000


ando

Anbefalte innlegg

I dag - etter 300 m nøkker det i bilen bråker og lugger fælt - antagelig i framhjulene... (det venstre?).

I går hadde jeg kjørt 12 mil i 23 grader varme - med nå og da TC + ABS signal i displayet - som slukket etter pauser.

Jeg hadde merket litt slark i fremre venstre hjul - når det var jekket opp, men kjente ingen bevegelser når bilen står på bakken. Så eventuell lagerslitasje bør jo ha vært liten!??

Hvordan finner jeg ut at det er lageret - og ikke diff eller noe annet som gjør at det sterkt lugger? 

Jeg triller kun i 2 km per time - med sterk lugging.

Er det typisk for lagerslitasje å plutselig kunne sperre for hele hjulbevegelsen?

Om jeg hadde trillet i N - og det fortsatt hadde lugget.... så MÅ det være lageret?

Om jeg jekker opp forhjulet - vil jeg da finne ut hvor feilen er?

Er det greit å luggekjøre de 300 m hjem - til en HUB og mye verktøy (avtager, 500 Nm moment tang+++) jeg har på hylla? - eller skal jeg bringe utstyret til bilen?

Svar ønskes ila kvelden - da jeg skrider til verks i morgen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du det minste slark i et hjul, oppjekket eller ikke, så fiks tvert. De er ikke levert med slark og slark er slitasje.

Disse hjullagrene er lukket, dvs ikke smørbare, og ved slitasje og slark er fettet oppbrukt. Da går det raskt mot bråstopp.

 

Jekk opp, drei rundt hjulet. Du hører og kjenner om det lugger. 

 

Det er komplette nav med lager ferdig innpresset. Grei å bytte om du har egnet verktøy og diger momentnøkkel. Selv bruker jeg muttertrekker.

 

Sjekk også om du har slakke andre steder som endeledd etc.

Kjør hjem. 

 

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å kjøre litt nå: det gikk i 1 km per time i 10 m - så sto hjulet DØNN! Jeg rygget 1 m - og da gikk bilen i 10 m fremover igjen....

Det er 300 m hjem... det er x30 sånne kjøringer ....tenker jeg ringer kranbil...

Men med disse symptomene - er det mulig å si at det er lageret med 100% sikkerhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 2stk nav. De er like gamle alle sammen antakelig, ivertfall ett ekstra til andre siden.

Jeg synes å huske at navene er like foran og bak, med unntak av ABS-sensoren, som kan flyttes over. Derfor veldig kjekt å ha ett nytt på lur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viking mente det kan være drivakselknuten. Han så hjulet bevege seg litt ut når luggingen kom.

Er dette vanlig? Bilen har gått 377 tusen kilometer.

Jeg starter i hvert fall med å jekke opp bilen og dra av venstre forhjul. Hva ser jeg etter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være drivknuten, har opplevd det på en caravelle, da slo rattet plutselig fra side til side, og så knakk hele akselen. Måtte kjøre hjem 40 mil med innkoblet diffsperre foran... Det er vanskelig å diagnostisere uten å løsne drivakselmutteren, løsne navet fra akselen og få akselen ut av navet. Da kjenner du fort om det er lageret eller drivknuten.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med å få av bremseskiven - og lar WD40 jobbe i natt....

Men; når jeg slarker/rugger i bremseskiven så beveger drivakselen seg opp og ned i røret 20 cm nærmere diff'en (der den forsvinner inn i røret). 

Kan den gjøre det om lageret er slitt - eller er det mere mistanke nå på at det er drivknuten eller noe annet lenger inn som er knekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får av bremseskiven + HUB: om jeg da drar ut resten av akselen ....er det lett å sette den inn på plass igjen? Dette i tilfelle jeg gir opp reparasjonen - og ber Viking ta den til et verksted......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivakselen er bare smettet rett inn i diffen uten låsing, så den er lett å putte tilbake.

 

Men akslingen skal normalt ikke bli med ut, men ingen krise om den gjør det. Da må den presses ut fra navet. Nav er det du kaller HUB, og hub er engelsk.

 

Skiven sitter nok bare fast pga av rust i senterhullet/navet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bremseskiven er nå av.

De 4 boltene til navet er av - og jeg har tredd ned og løsnet ledningen til ABS.

Jeg har satt på en 2-armet "tvinge" + banket forsiktig rundt på navet + WD40.

Nå venter jeg på at WD40 skal virke - og jeg er klar med meisel+hammer+mere press på tvingen + bannskap.

Om akslingen hadde blitt med ut... - er det en oljepakning jeg må ha klar ved montering da?

Skal jeg dra ut akslingen for å se om det er skader på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du løsnet den store mutteren i senter av navet?

Husker jeg rett er det en simring i akselhylsen. Når du trekker ut stikkakslingen så løft litt på den så ikke splines river opp simringen.

 

Skader på stikkaksling på D2 har jeg tilgode å se, men skader aldri å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store mutteren er av - og det er navet også.... yiiihaa!

Men hvordan får jeg på det nye navet? - når det var sååå vanskelig å få av det gamle? Må jeg banke det på plass? Kan jeg bruke kobber pasta på akselen - eller skal det kun Loctite 640 der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Da har jeg montert navet - med Loctite 640 på splines (hva heter det på norsk?)..

Hvor fort tørker 640? Jeg brukte litt tid til å få dratt til med 490 Nm - da jeg fiklet mye med en for kort ABS ledning - ---- og satte på hjulet - ned på bakken - for å stramme alle de 490 Nm.... Men det er kanskje de 4 boltene (100 Nm) på nav holderen som er viktigst for at 640 tørker på riktig plass?

Vi har det moro: det nye navet har en mye kortere ABS ledning enn den originale.... Fjerner jeg den korte ledningen og setter på den lange originale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...