Gå til innhold

Dekktips til L322?


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har testet litt forskjellige dekk til nevnte modell? Kan man kombinere litt av veien egenskaper med akseptabel komfort? Og hva med størrelse?

 

Jeg er nære på å bestille BF AT TA KO2 i 265/65 -18 eller 285/60-18 nå, og må få noen til å snakke meg ut av det. Si det er en veldig dårlig idé og at de er for store osv. :wacko::blink::rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var superfornøyd med mine Cooper Discoverer A/T3 i størrelse 255/55-19. Kjører du V6 eller V8? 18 tommer felg går ikke på V8 så da var utvalget mer begrenset. 
Når jeg kjøpte A/T3 byttet jeg ut en sett med gamle vinterdekk og jeg kjente NULL forskjell i støy eller forbruk etter overgang til A/T3. Herlige dekk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cooper Discovery har jeg lite erfaring med. Men har nok litt fordommer mot dem fordi de så ofte har blitt brukt som helårsdekk på "skrotbiler". Som diverse Mitsubishi og Toyota. 

Ikke at AT KO2 nødvendigvis kler L322 godt heller, men de er iallfall noe mer spennende om man kan si det.

 

Dine 255/55-19 har forresten identisk rullediameter til originale 255/60 18 på min bil. Så hjulene er ikke større totalt. Kun felgene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Puch G skrev:

Sorry, selvsagt TD6, ikke V6. 
V8 har større bremser og trenger derfor minst 19 tommer. 


V8 bensin mellom 2002 og 2005 kan ha 18 tommer. TDV8-bilene og biler med brembobremser må ha 19 eller større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2022 den 19.10, Alfanatiker skrev:

nære på å bestille BF AT TA KO2 i 265/65 -18 eller 285/60-18 nå

 

Det er en dårlig ide, de er for store, du får feil utveksling og i tillegg både støy og høy drivstofforbruk. Sånn. Nå har noen sagt det :D

 

Men det er jo gøy dekk, og du kommer frem "overalt".

 

Jeg har ikke RR, men har prøvd litt forskjellig på D2 og D3. Michelin Latitude cross er et sånt "fornuftig" valg, gode dekk på veien (265/60-18), lite støy og gjør seg godt på grusveier og litt forsiktig "off road". Ubrukelige på is og i snø høyere enn 5-6cm. Jeg har Goodyear Duratrac til D3 (255/55-19), som nye har de ikke veldig mye støy og er gode å kjøre på. Gir en følelse av at du kan kjøre overalt. Men jeg har tre sett hjul til D3'en, Duratrac til bruk før og etter sommeren (elgjakt f.eks.), ordentlige vinterdekk til vinterbruk og gatedekk til bruk i juni-august. Er i Danmark nå med bilen, blir ca. 120 mil på tre-fire dager, og det er deilig med gatehjul: lav støy, lavt forbruk og trygge egenskaper når vindusviskerene går for fullt og du kjører i 110km/t.

 

Pirelli AT+ var det dekket jeg vurderte ved siden av Duratrac, ser ganske ok ut hvis du skal ha den typen dekk som "sommerdekk.

 

Mvh

Tron

Endret av Elchund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Alfanatiker skrev:

Cooper Discovery har jeg lite erfaring med. Men har nok litt fordommer mot dem fordi de så ofte har blitt brukt som helårsdekk på "skrotbiler". Som diverse Mitsubishi og Toyota. 


Jeg lurer på om du blander litt dekktyper her?

Cooper Discoverer AT3 er et helt annet dekk enn det som florerer som «helårsdekk», som heter Cooper Discoverer M+S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Pirelli på min l322, ingen ambisjoner om terrengegenskaper utover grusvei. :D

 

Har derimot hankook dynapro på en land cruiser 100, veldig godt fornøyd. Lavt støynivå. Klarer seg fint i både enkelt terreng og på motorvei i regnvær. 

 

Burde ikke se helt malplassert ut på en l322, og kommer i mange ulike størrelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Espen N skrev:

Jeg har Pirelli på min l322, ingen ambisjoner om terrengegenskaper utover grusvei. :D

 

Har derimot hankook dynapro på en land cruiser 100, veldig godt fornøyd. Lavt støynivå. Klarer seg fint i både enkelt terreng og på motorvei i regnvær. 

 

Burde ikke se helt malplassert ut på en l322, og kommer i mange ulike størrelser. 

Hvilke Hankook er det du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 14.7.2022 den 10.06, LarsP38 skrev:

Jeg kjører med 285/50R20. Ser bra ut. Bra komfort. Høyt forbruk, men det er det jo uansett med bensin V8 

Har du noen problemer med subbing med den størrelsen og bredden? Ser de bare er i underkant av en halv cm mindre i diameter enn den ene av de størrelsene jeg selv vurderer.

Har selv akkurat vært på ferie så ikke bestilt noe enda, og selvsagt har det dukket opp et nytt problem.
En høydesensor kranglet. Så jeg byttet den i en ny og nå er det fortsatt problemer fordi bilen tror den er ca 25cm høyere på venstre enn høyre side... Dermed er nesa i bakken og jeg får feilkode på "artikulering" med det resultatet av at HDC og suspension er "inactive".

Noen i nærheten av Ringerike som har utstyr for å kalibrere sensorer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Førsteinntrykket på denne bilen med slike dekk: Komfortmessig er de egentlig bra. Syntes de harmonerer bra mellom styreresons og at bilen ikke føles for stiv (men samtidig merker jeg selvsagt at de beveger seg veldig mye på felgene dersom man svinger hardt frem og tilbake). Dekkstøy hørte jeg var litt høyere akkurat i det jeg kjørte fra Dekk1 siden jeg kom på andre dekk, men merker det ikke nå lenger. Sånn ellers så kjenner jeg at dekkene er tyngre. Den er litt mindre "rapp" på gassen, bremsene biter ikke like brått i det man trår raskt på pedalen, og bilen har klart mer moment når den triller. Ellers er Speedo nå så og si helt riktig i henhold til GPS i 70kmh iallfall (der jeg sjekket). Så så langt er jeg veldig fornøyd!

De påvirket komforten forbausende lite i negativ grad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Sven skrev:

Ser fint ut men du burde montert dekkene slik at den hvite skriften vender innover :)

De er ikke på for at det skal se pent og ekslusivt ut uansett. Da hadde bilen hatt andre felger og dekk. Så det går nok fra slik Dekk1 monterte dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...