Gå til innhold

L322, TDV8, 3.6, Engine system fault


Brando

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått feilmeldinga" engine system fault" flere ganger etter å ha kjørt lange motbakker. Bilen går i nødmodus, men virker igjen etter å ha slått av motoren og startet igjen. Etter hvert fikk jeg også "DPF full visit dealer". Har hatt bilen inne hos et lokalt verksted som skal være bra på Land Rover. De sier at DPF ikke lar seg tvangs-regenerere og de mener jeg må bytte begge DPF'ene.( Ca 50K med arbeid, men de viker ikke helt sikre på at det er det som er problemet......). De hadde sjekket at alle slangeforbindelser var tette.

 

For  å prøve noe annet, dro jeg til et firma som hadde Hy-Carbon rens for å se om det kunne ha en positiv innvirkning på tett DPF. Før dette ble satt igang påpekte mekanikeren at det ikke var trykkoppbygging ifb med DPF. Den lå på 1 kPa ved tomgang, og 4-5 kPa ved litt gassing, noe som skulle være normalt. Jeg gjorde motorrensen likevel, og kjørte en time hjem uten problemer. Da jeg kom hjem , prøvde jeg den lange bakken igjen, og feilmeldinga "engine system fault" kom opp igjen. Bilen gikk i nødmodus, men virka igjen etter at jeg slo av og på tenninga. Feilmeldinga "DPF full visit dealer" kom ikke opp igjen.

Har lest flere innlegg på Fullfatrr og andre steder om dette, og sitter igjen med inntrykket at feilen mest sannsynlig er lekkasje i slanger eller sprekk i inntak manifold. Ser ut til at man bruker røyk eller spruter såpevann på for å detektere denne feilen.

 

Har også "tuna" bilen for ca 7 uker siden, men veit ikke om det kan være en årsak? Bør kanskje sette den tilbake til orginal?

 

Er det noen her som har erfaring med samme feilen og/eller kan anbefale et verksted som er gode på å finne ut av disse feilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende og da var det den ene temperaturføleren på eksosanlegget som streiket. Merkeforhandler fant ikke feilen men det var lett å måle med universalinstrument. Husker ikke hvilken motstandsverdi de skal ha men definitivt ikke kortslutning eller brudd. Noen hundre og opptil noen tusen ohm er et vettugt normalområde.

 

Lekkasje i turboslanger kan også gi merkelige symptomer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for svar.Når jeg sjekka sjølv, viste det seg at det var sprekk i en av toppslangene fra intercooleren likevel. Da blei kostnaden 400 kr i deler fra eBay istedenfor 50000 kr for nye DPF'er som verktstedet foreslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du noen gang av feilkoder?

1 time siden, Brando skrev:

Takk for svar.Når jeg sjekka sjølv, viste det seg at det var sprekk i en av toppslangene fra intercooleren likevel. Da blei kostnaden 400 kr i deler fra eBay istedenfor 50000 kr for nye DPF'er som verktstedet foreslo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verksted leste, men fant ikke noe. Tror det som skjedde var at når trykket i intercoolerslangen ble så stort at trykket blåste ut av sprekken, fikk jeg 'engine system fault' og bilen gikk i nødmodus. Når jeg slo av tenninga og starta opp igjen, var feilmeldinga borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...