Gå til innhold

Bremseproblemer P38 98


Havardoz

Anbefalte innlegg

Håper noen eksperter kan veie inn på litt problemer jeg har-_-

 

Startet for en stund siden med lavt bremsevæskenivå, sikkert grunnet slitasje på bremsedeler? Etterfylte, men fylte uheldigvis over maks? 

Senere kom 3 amigos. Samtidig merket jeg at abs pumpa sto på mye mer enn vanlig. Etter pumpa hadde gått ble 3 amigos borte, men etter litt bremsing kom de tilbake. (Dette var på langtur så hadde ikke noe annet valg enn å fortsette å kjøre). Til slutt sto pumpa på å pumpet til den brant seg og slutta å virke. 

 

  • Har sjekket alle tilhørende sikringer og rele-er.
  • Har byttet hele enheten med pumpe, akkumulator og trykksensor. (pumpe byttet 2 ganger siden trodde det var problemet, men det er symptomet) (har ekstradeler og kan bytte akkumulator og trykksensor igjen, men alt er bruktdeler)
  • Har luftet bremser nøye. 
  • Vurderer å prøve bytte BeCM siden problemet vedvarer selv med nye komponenter. (har en liggende)
  • Får ingen feilkoder, annet enn 3 amigos som lyser iblant.. 

 

En kjøretur nå krever fremdeles masse pumping. Vertfall mer enn før. Bremsene virker bra ved første trykk på bremsepedal, men etter hvert blir den bløtere og bløtere helt til pumpa starter og den blir god igjen.

Nivået på bremsevæske er stabilt. Bremsevæsken har alltid vært ren og pen. Ingen utvendige lekkasjer.

 

Kan det være innvendig lekkasjer i reservoar e.l? 

Det jeg tror er generell slitasje på bremsedelene og at det dermed krever mer trykk for å få samme bremsekraften. Ser b.la høyre kloss foran er mer slitt. Så bremsedeler skal byttes uansett, men er det løsningen på en pumpe som står på for mye?

 

Alle forslag mottas. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Skudd fra hofta: 

1. Har du luftet bremsene i hht prosedyre for p38? 

2. Sikker på at akkumulator er ok? Hvis du googler litt tror jeg du finner ut hvor mange trykk på

pedalen du skal ha før pumpa begynner å gå. 
 

Noen enkle forslag fra min side 

 

Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har nå skiftet abs-enheten, pumpa og trykktanken, samt alle kalipre og noen bremseslanger.

 

Vi lufter etter prosedyren, men blir ikke kvitt luftbobler under første pkt. i prosedyren (master cylinder). Har sikkert kjørt gjennom et par liter bremseveske, og pumpet hundre ganger... Nå har vi kjørt gjennom prosedyren to ganger, og har begynt på tredje, men kommer fremdeles luft under første punkt.

 

Noen tips? 

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det komme inn luft noe sted? Kommer det luft i alle fire lufteskruer ved hjulene? Ja eller nei vil være hint om hvor luft kommer inn , kanskje for jeg si. Har egentlig liten erfaring :D Luftet selv på lettvint måte kun ved hjulene når jeg byttet væske. Opplevde at det var greit å ha motor igang for å få litt fart på lufteprosess på bakhjulene, dvs abspumpe-hjelp. Det ble bra..

Ingen andre tips dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange forslag, men får du luft i ABS pumpe er dette ofte vanskelig å få ut. På andre biler er ofte løsningen diagnose og kjøre lufteprosedyre på abs pumpe. Er vel Wabco bremsesystem på P38. Forsøk å Google og sjekke noen utenlandske forum om du ikke får noen svar her.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle andre luftenipler får vi luftfri på vanlig måte.

Eneste plassen jeg tror det kan komme inn falsk luft er koblingen mellom reservoaret og abs-blokka. Men den fungerte i bilen vi tok den av, så rart om det plutselig skulle oppstå nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er litt krevende å lufte mastern under reservoaret til p38. Her må du følge prosedyren i Workshop Manualen til punkt å brikke, med tenning av og på/ og bremspedal trykk i rett rekkefølge osv.

Problemet kan ligge der.

I tillegg hjelper det å bruke proff bremselufte utstyr med konstant trykk og væsketilførsel.

Har bare måttet lufte min master 1 gang selv, så har ikke så enorm erfaring.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ingen løsning i sikte ennå. :wacko:

 

Har også byttet "bremse-ecu" og rele. Ny brukt fungerende ABS pumpe med splitter ny akkumulator sitter på. Tør ikke kjøre å teste så mye i tilfelle ABS pumpen brenner seg. De eneste delene i systemet jeg ikke har byttet er ledninger og bremserør..

 

Noen spørsmål som jeg ikke greier besvare: 

  • Hvorfor får man alltid bittesmå luftbobler ut av luftenippel til master cylinder? Dårlig lufteutstyr? Lekkasje?
  • Er det de nevnte luftboblene som ødelegger ABS pumpen?
  • Er det ledningsbrudd ved bremse-ECU som forårsaker at pumpen står å går til den brenner seg? Bremsesystemet fungerer jo godt når det er pumpet trykk i systemet.. helt til ABS pumpa ikke virker..
På 12.8.2022 den 15.30, Brage skrev:

Det er litt krevende å lufte mastern under reservoaret til p38. Her må du følge prosedyren i Workshop Manualen til punkt å brikke, med tenning av og på/ og bremspedal trykk i rett rekkefølge osv.

Problemet kan ligge der.

I tillegg hjelper det å bruke proff bremselufte utstyr med konstant trykk og væsketilførsel.

Har bare måttet lufte min master 1 gang selv, så har ikke så enorm erfaring.

 

Mvh Brage

 

Bilen er fraktet inn til Bilxtra Autogården Kongsberg for å se om de finner ut av noe. Hittil mener de ledninger ved passasjerside er dårlig så de byttes. Er kjølevæske lekkasje fra dashbordet som har råtnet de. Jeg forespurte om "proft trykkutstyr til å lufte bremser som du nevner her og det vil de ikke gjøre. Det er jo kjent at man bør følge workshop manual nøye, men kanskje trykk kan fungere på noen deler av lufteprosessen? 

 

(Eneste jeg fant av lignende problemer på nett og diverse forum er noen som opplevde det samme med å brenne mange ABS pumper. Her viste det seg at det lakk kjølevæske fra dashbordet ned på "bremse-ECU" og inni ecu-et så var alt vannskadet. Den ble byttet og problemet var fikset i følge denne personen. )

 

Takk for forslag:)

Håvard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Oppdatering.

lufta bremser nøye. Prøvekjørte. Alt fungerte perfekt, ABS, TC.. men pumpa skrur seg på altfor ofte. Den skrus på for hvert andre trykk på bremsepedalen. På flere forum skriver folk at det skal være mellom 8-10 trykk på bremsepedalen før pumpa skrur seg på, da er systemet i god fungerende tilstand. 
Ved lufting får jeg også konstant bittesmå luftbobler fra master cylinder. 
Alt dette tyder på intern lekkasje. Men..

jeg har byttet alt som kan gå galt av interne lekkasjer. Erstatningsdelene er antageligvis dårlige.. men da på nøyaktig samme måte som mitt originale oppsett, da jeg opplever samme symptomer/problemer. Aaaahh!!

Finnes det kanskje noen fagfolk som driver med hydraulikk her som kan se på skjema (vedlagt) og fortelle hvor det er sannsynlig med lekkasje ved luft i master cylinder.

 
• Kan et hull være hvor som helst i systemet pga master cylinder er «koblet til alt»?

• Kan et hull i et hydraulikk system som skaper oppmot 1500psi trykk få luft inn, men ikke væske ut? Isåfall hvordan finner man et sånt hull?

 

Har noen en delebil med et inntakt bremsesystem wabco til 99MY som de vet fungerer?

IMG_4165.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også benyttet meg av to forskjellige trykksystemer for lufting av bremser. Det hjelper ingenting på p38. Eneste måten er å lufte er etter boka. Har sikkert hatt over 15 liter bremsevæske gjennom systemet nå. 
 

har også åpnet min gamle ABS blokk. Jeg finner ingen feil. Ingen sprekker, ingen dårlige pakninger eller noe som ser galt ut.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom du et stykke på veien i helga skjønner jeg :)

Halve delen av fungerende akkumulator, der gassen er, skal være kald. 

Få så god temp på bremsesystem som du kan og føl med hånden. Er den like varm på begge sider er den gåen. Evt ikke fylt opp med nitrogen fra fabrikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Husker at det var ett slit og lufte bremser på p38. Jeg borret hull i lokket og satt inn nippel til luftslangen. Stilte trykket til 1 bar. Jeg måtte ha alle luftenipler åpne. Stengte niplene etter tur med trykk på tanken og da fikk jeg til slutt ut all luft. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...