Gå til innhold

The New L322 project


Lysholm

Anbefalte innlegg

Så var vi i gang igjen. @MariusMorch sendte meg en messenger melding med link til en finn annonse og jeg var milevis unna å tenke på et nytt L322 prosjekt. Mitt svar var vel egentlig at "Fristende, men jeg tror jeg er done med GM kassen....."

 

30 minutter etter hadde jeg en hyggelig samtale med @bjopau og ca 30 minutter senere var vi på besiktigelse og prøvekjøring. Som en L322 fan som jeg er så ble det selvfølgelig handel.

 

Bilen er denne: 

 

 

Rått sakset ut fra @bjopau tråd:

 

Km stand ca 285000

 

Negativt:

Lekkasje på vannpumpe eller noe sånt. (byttet rad, men ser det lekker litt fortsatt foran på motoren)

Litt rust i bæreramme foran. Det er ganske greit å sveise. kan sende bilde til interesserte.

Bremser bør gås over. billigst og enklest å bytte calipere 

Xenondriver til ett hovedlys bør byttes. lykta tenner av og til. Pæra er byttet, men det hjalp ikke.

Ratt justering fungerer ikke. 

Sommerdekk bør byttes

 

Positivt:

Bilen selges billig til en entusiast.

Begge hjulbuer bak og dørstokker ble seriøst rustsveiset og lakket opp for ca 3 år siden.

Bilen er Chippet til ca 210HK. så bilen drar godt.

Girkasse byttet på ca 140.000. jeg byttet olje og filter vår 2016 på ca 205000km og på samme på høsten 2020 ved ca 270000km. Har i det siste fått opp "trans fail safe prog" det viste seg å være skiftermotoren til høy/lavgir. Loddet punktene i potmeteret så den virker igjen. 

Webasto er byttet. den starter, men jeg syns den går kort i gangen. 

Turbo ble byttet rett før jeg kjøpte bilen altså i 2015 på kanskje ca 195000? usikker. 

Begge luftbelge foran ble byttet i 2021 til helt nye belger. 

Sommerern 2020 eller 2021 hadde jeg litt trøbbel med motoren. det viste seg å være trykkreguleringsventil i høytrykkspumpa. i den forbindelse ble alle dysene tatt ut og sjekket, matepumpa ble byttet og selvsagt til slutt den trykkreguleringsventilen. 

Nettopp byttet radiator.

Vinterdekk er ganske bra. (nye i 2016)

EU godkjent og i daglig bruk. 

 

Min vurdering:

Dette er overkommelig og bilen skal tilbake i fordums prakt. Endelig får jeg brukt noen deler jeg har i boden som jeg har vært alt for lat til å legge ut på finn.no.

 

Signerte kjøpsavtale med @bjopau for en times tid siden og bilen hentes om 14 dagers tid. Det blir dermed ikke mye aktivitet på denne tråden inntil da, men jeg må for sourcet noen deler inntil da. "Ny" rattstamme og nytt deksel ved førersetet (der kontrollene er til elsetet) står først i køen sammen med noen produkter fra colourlock.

 

IMG_0014.JPG

IMG_0016.JPG

IMG_0013.JPG

IMG_0015.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur i UK og du verden hvor mange LR det er rundt omkring på veiene. Vi ferdes med tog og besøker mange plasser i England og Wales. Mange seriebiler og Defendere, men også mange D2, D3 og L322.

 

Delebestillingen er allerede i gang…..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler som er på vei over dammen...

 

Henter bilen først om 1,5-2 uker og da får jeg mer oversikt over hvilke flere deler som evt må kjøpes. 

 

 

 

 

RR1.png

RR2.png

RR3.png

RR4.png

På 1.7.2022 den 15.50, motom skrev:

Gratulerer! L322 holder seg godt! får nesten litt lyst på en selv :)

 

 

Det synes jeg du skal gjøre. L322 er en veldig populær bil i UK og det er en grunn for at dette "boxy" designet oppleves mer tidløst enn andre design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag begynte vi så smått med RRen. Siden begge bakdekkene hadde blemmer, så fikk bilen helt nye sommerdekk.

 

I tillegg la vi en plan for den lille rusta som er på bilen slik at vi får en kvalitetsmessig god reparasjon av denne. Gravde ut godt med gammel rust og dritt fra områdene som er skadet av rust. Det ble en liten haug på gulvet.

 

Bilen har en kjølevannslekkasje og for å være sikker på hvor denne kommer i fra ble det gjort en ordentlig motorvask både over og under bilen. Den beste måten å finne lekkasjer på er å starte med å fjerne gammel møkk, væskesøl o.l.

 

 

 

IMG_0302.jpg

IMG_0303.jpg

IMG_0304.jpg

IMG_0305.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått gått over motoren. Utover en ordinær service så bytter vi vannpumpen, multireim inkl løpehjul og toppdekselpakning. Da gjenstår i grunnen bare bakbremsene av det tekniske.

 

Har ikke kjørt den mye, men har merket at ryggesensorene bak har en feil. Her er det sikkert en sensor som utgjør feilen. Dette må derfor feilsøkes slik at vi finner synderen.

 

Rammen under motoren er sveiset med tykkere stål og backing enn originalt så denne ble bra. I tillegg er hele rammen rengjort og fått et strøk med sort lakk.

 

 

 

IMG_1783.jpg

IMG_1784.jpg

Skjermbilde 2022-07-23 kl. 12.13.51.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2022 den 21.08, Pederover skrev:

 

Eide du bilen lenge? Hvem kjøpte du den av?

 

 

 

Av og til så blir man bare litt oppgitt over egen prestasjon. Skulle bytte rattstammen. Denne har jeg demontert noen ganger på min forrige RR, så jobben er helt grei med unntak av airbagen i rattet som er noe #$%#" å få av. Rattstammen var kjøpt og klar til montering. Før jeg demonterte alt så tenkte jeg det var greit å åpne pakken å se om den virket å være i orden og riktig. Hva ble bl.a endret på L322 i 2007....rattstammen. Hvilket produksjonsår var det på rattstammen jeg hadde kjøpt....2007. Var jeg fullstendig klar over det...JA. Jeg visste jo at det var forskjell mellom 2002-2006 og 2007->, men dette ble handlet midt i ferien og sikkert med litt rødt i glasset. Etter litt #$"%$# så ble det en tur innom ebay og handel av ny rattstamme. Denne gangen med produksjonsår 2006.

 

 

IMG_0346.jpg

Skjermbilde 2022-07-28 kl. 20.07.31.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg endelig prioritert å tatt en runde på RRen.

 

Vannpumpen er byttet og det virker som det har stoppet lekkasjen av kjølevann.

I dag ble toppdekselpakningen byttet. Da stopper vi forhåpentligvis oljelekkasjen. I tillegg fikk jeg byttet rattstammen slik at jeg kan styre rattet opp og ned, samt inn og ut og satt på en ny jekkekloss som manglet. Forøvrig artig fiks @bjopau har gjort på den ødelagte rattstammen, se bilde nedenfor. Mye kan "midlertidig" fikses med noen skruer og litt slangerester for å holde rattet i riktig posisjon.

 

Masse deler er på vei og har det ikke vært for at jeg må diskutere og dokumentere at jeg allerede har betalt toll/mva på varer som leveres, så hadde nok lyktene rundt om på bilen allerede vært byttet. I stedet må jeg vente til posten fjerner tollkravene på pakkene før jeg kan hente de ut.

 

Neste steg blir generell service av bilen og detailing,  også skal jeg selvfølgelig få kjørt den litt. 

 

 

 

IMG_0400.jpg

IMG_0407.jpg

IMG_0401.jpg

IMG_0402.jpg

IMG_0403.jpg

IMG_0404.jpg

IMG_0405.jpg

IMG_0406.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, bjopau skrev:

Ble jo litt "midlertidig permanent" for min del den løsninga. Slangebiten var for at det ikke skikkelig lage lyd. Ble jo mulig å rikne den litt opp og ned så laget mye uten den slangebiten på.

 

Det var jo en kreativ løsning på en ordentlig crappy design av en rattstamme. Kudos for den.

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Et steg frem, to tilbake. Land Rover eierskap i et nøtteskall.

 

Etter å ha forsket på hvorfor rattstammen ikke tiltet opp og ned en periode var det slutt på tenkingen i helga. Det var bare å bryte seg på problemet. Heldigvis har jeg et par rattstammer med reservedeler. Måtte dessverre nok en gang demontere rattstammen, og montere den inn igjen, før vi fant ut at det var motoren på tilt funksjonen som var sliten. Den fungerte uten belastning, men ikke sterk nok til å heve rattet.

 

Deretter feilsøkte vi det elektriske forsete. Klok av skade tvangskjørte vi motorene med belastning før videre feilsøk. Konklusjonen inntil videre er at det er bryterpanelet på setet som fusker. Problemet var at sete ikke lot seg kjøre i noen retninger, før det på mirakuløst vis våknet til live på søndag. Nå fungerer alle funksjonene, men man må av og til trykke to ganger før det skjer noe. Ikke noe rart i grunnen fordi dekselet som dette sitter i var helt knust og det betyr nok at kontollpanelet har fått hard medfart. Nytt deksel har jeg liggende, men dekselet har slike fester som gjør at disse går i stykker om det må tas av. En gangsmontering med andre ord og da vil jeg vite at setet fungerer slik det skal. Har derfor bestilt nytt bryterpanel som er på vei fra en eller annen kant av verdenen.

 

På en lengre testtur i går så merket jeg noen vibrasjoner i bilen, og etter hvert hyling. Etter dagens undersøkelser så var ikke det rart. Bremseklossene var helt utslitte og stempelet i calipere satt dønn fast på begge hjulene foran. Her sitter rett og slett bremsene fast. Heldigvis hadde jeg nye klosser liggende. Fikk løsnet de, men er nok redd at caliperene må byttes. Bilen bremser godt i nedoverbakkene. Bestilling av nye calipere er allerede gjennomført og de kommer mot slutten av uken. Inntil da får bilen stå i ro.

 

Har tatt første runde på rengjøring av setene og handlet en pent brukt steamer for neste runde. Lyst interiør etter mange års bruk er dessverre ikke like rent lengre og da trenger man litt ekstra verktøy selv om garasjen er full av forskjellige detailingprodukter og maskiner. Her skal både steameren og tepperenseren få kjørt seg fremover. Bør være stort rom for noen heftige 50/50 bilder under prosessen.

 

 

IMG_0493.jpg

IMG_0461.jpg

IMG_0494.jpg

IMG_0498.jpg

448_425123493.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig at memory-modulen (bryterpakka) på førerstolen ryker. Måtte bytte den på den jeg hadde. Symptomene var at rattet ikke gikk automatisk frem og tilbake ved oppstart og stopp, sammen med periodisk el-feil på rattjusteringa. Enkel fix på tilsynelatende omfattende problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en runde på frambremsene i dag. Nye calipere og nye bremseslanger. Som vanlig fikk jeg litt (mye) hjelp, men jeg fikk skrudd litt utenfor billedtakingen :-) 

Nå kan jeg endelig få testkjørt bilen ordentlig. 

 

Har fortsatt en del mindre ting å gjøre som bl.a setepanelet. Har også en klikkelyd i rattet ala når man dreier rattet motsatt vei av hvor man blinker, når man har blinklyset på. Problemet er at klikkelyden er der uavhengig av om blinklyset er på eller ikke, og uavhengig av hvilken vei man dreier rattet. Har en feeling at det er forbundet med blinklyshendelen og returmekanismen på en eller annen måte da lyden er helt lik. Tar gjerne i mot tips.

 

I tillegg har jeg fortsatt en større detailingjobb foran meg og et xenonlys som ikke er helt medgjørlig. Tror riktignok det siste er så enkelt som en brukket pæreholder, den røde plastholderen som låser pæren til lykta. Fant ikke mindre enn 3 stk slike i delesamlingen så da er det håp om at dette kan bli ordnet allerede i morgen.

 

 

IMG_0546.jpg

IMG_0547.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ble en grundig vask av bilen i dag. Den trenger sårt en polish, men fremtrer fin på avstand. Er mange små detaljer som med enkle grep vil gjøre bilen penere, f.eks lakkering av håndtak, lakkering av luftinntak på panser, lakkering av speil m.m, men det prioriteres i andre rekke. Først må jeg få motivasjonen til å fikse noen steppermotorer som tikker, ulydene i rattet, memory modulen til førersete, kanskje noen indre og yre styreledd, dyprensing innvendig inkl oppfarging av slitte områder og en 4 hjulskontroll. Blir ikke arbeidsledig når man er LR eier.

 

 

 

 

IMG_0563.jpg

IMG_0564.jpg

IMG_0565.jpg

IMG_0566.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagnes dyst var å få den enøyde engelskmannen til å se lyset med begge øynene. Fant ut at pæreholderen var skadd på den lykten som ikke fungerte, eller rettere sagt kom og gikk.

 

Plukket ut lykten i dag og byttet tenneren. En enkel jobb om ikke litt knotete og trangt, men bra ble det.

 

Her er synderen. 

 

 

IMG_0571.jpg

IMG_0572.jpg

IMG_0574.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...