Gå til innhold

Land Rover Serie 3 Bakbremser tar ujevnt


Jrg1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Land Rover Serie 3 1974 88 SWB hvor Høyre bakhjul låser seg under kraftig bremsing. Har montert nye stempler og sko på begge sider og luftet systemet godt flere ganger, men fortsatt er det høyre bakhjul som låser seg under kraftig bremsing. Har også prøvd med 2 forskjellige tromler på høyre bakhjul da jeg har montert nye tromler foran og har ett sett med tromler til overs. har også prøvd å slakke justerings skruen langt tilbake for å gi mer vandring på skoene i høyre bakhjul, men da går bremsepedalen i gulvet ved kraftig bremsing, og ved riktig justering låser bakhjulet seg. Når jeg kobler inn 4x4 på bilen og bremser kraftig så oppfører bremsene seg helt anderledes, den bremser kraftigere på framhjulene og det høyre bakhjulet låser seg ikke lenger! Noen som har vert borti noe lignende og har noen råd eller tips?

 

Mvh. Jørgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sko har forskjøvede belegg på skoen, da blir effekten forskjellig.

Er fjærer montert riktig?

Riktig diameter på stemplene i forhold til hverandre?

Tilpasset skodiameter til trommeldiameter?

Jeg har skrevet en smule om dette et sted på forumet så søk litt og se.

Hvis ikke napp , ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsesko må gjene kjøres inn. Skifta sko på en Zetor og opplevde omtrent null bremser etterpå. Fikk tips om å kjøre noen hundre meter med bremsene på, såpass at det begynte å ryke av bremsene, og de ble helt gull etterpå.

 

Evigheter siden jeg skrudde seriebil men om høyre hjul bremser i overkant hardt så ville jeg mistenkt at noe ikke er riktig satt sammen... Sjekk mot skisser på nett eller verkstedsmanual.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Noen sko har forskjøvede belegg på skoen, da blir effekten forskjellig.

Er fjærer montert riktig?

Riktig diameter på stemplene i forhold til hverandre?

Tilpasset skodiameter til trommeldiameter?

Jeg har skrevet en smule om dette et sted på forumet så søk litt og se.

Hvis ikke napp , ta kontakt.

Stemplene er nye fra samme produsent på begge sider, sko er fra samme produsent på alle 4 hjul, nye stempler foran orginalt med støre stempel diameter for bedre bremse effekt på framhjul, også fra samme produsent. Har montert alle 4 sett med nye sko og stempler på samme måte og 3 av hjulene fungerer fint. (alle hjulene fungerer fint når 4x4 er koblett inn) som er ganske merkelig, er som om motstanden av drivverket som blir koblett inn fra fordelerkassa ved innkoblet 4x4 utgjør en del av bremse efekten. Jeg har kjørt med bilen en stund nå og bremset mye og kraftig for å slipe til skoa mot trommlene, og sett att slitemerkene på skoa nesten dekker hele skoa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hjul bremser likt med 4x4 innkoblet, det er bare sånn.

 

 

Jeg tror du har luft i sylinderen på den siden som bremser først. 

Luften gjør at stemplet skyves raskere enn de andre, hjulet bremser først, og ved kraftig bremsing er det svakere fordi luften komprimeres.

 

Bytt sylinder, pris deg lykkelig for at over halvparten av de engelske sylindrene virket.

 

Når du lufter tar du av trommel og låser båndene med strammebånd slik at stempel er låst i innerste posisjon. Da får du lettest ut luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle for gode tilbakemeldinger. Spesiel takk til LafteRolf som kom med forslaget om å låse stemplene i innerste posisjon ved lufting. Fikk luftet bremsene godt og besto eu Kontrollen i dag!! Mange takk og God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg på denne tråden da jeg har tilsvarende problem foran på min exmil.

 

Jeg har skiftet sko og justert så godt jeg kan, og nå bremser den jevnt så godt jeg kan skjønne, men på EU-kontroll tester de jo med hjulene på ruller som er ganske nådeløse.

 

Hvordan kan jeg best mulig teste om forhjulene faktisk bremser jevnt før jeg bestiller EU-kontroll og prøveskilter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at den bremset pent på vei til kontroll sist, og på kontrollen bremset de likt frem til et visst punkt, så dro det ene hjulet markant fra det andre og jeg fikk dermed feil på kontrollen. Men det finnes ikke bedre måter å teste på enn å kjøre så fort jeg tør og så bråbremse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...