Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Har en Defender 90 td5 2000 som mest sansynlig har gåen dieselpumpe. Den lagde ikke hvinelyd slik den pleier de to siste turene, og så under kjøring begynte bilen å fuske osv og slet med å holde turtall. Kom meg heldigvis hjem, og etter jeg skrudde av tenning fikk jeg ikke start. Hører ikke lyden av pumpa slik jeg pleier om jeg skrur på tenningen, lufte prosess starter heller ikke (5 ggr inntråkk gasspedalen osv). Hører kun releet slå inn. 

 

Har forsket litt, og man kan gjøre det på to måter. Enten skru ut tanken, eller lage en inspeksjonsluke i bagasjerommet. På 90 må man skjære vekk litt av støttestrukturen under gulvet for å få løftet ut pumpa.

 

Jeg heller da mot å skru ut tanken, men noen sier det er en skikkelig møkkajobb. Så nå klarer jeg ikke helt bestemme meg :lol:liker jo ikke å skjære vekk noe fra bilen, men alternativet er masse styr og bolter som ikke samarbeider? Dårligere bæring?

 

Erfaringer og tips? Har ikke løftebukk. Bilen står på gårdsplassen. 

Link to post
Share on other sites

På min lagde jeg inspeksjonluke over tank,og fikk "easy access" til pumpen ovenfra.

Nyttig å ha,begge gangene dieselpumpen trang skiftes. Ca200 000km og på tredje pumpen nå. De to første var OEM/orginal del. Siste pumpe,kjøpt på eBay til 600,- kr,og den lever på 6'året.. 

Ligger vel oppskrift på Forumet, hvilke mål,man går etter,for riktig plassering av inspeksjons luke.

 

 Min er 110'.... 

 

 

Edited by grønn disco
Link to post
Share on other sites
55 minutter siden, grønn disco skrev:

På min lagde jeg inspeksjonluke over tank,og fikk "easy access" til pumpen ovenfra.

Nyttig å ha,begge gangene dieselpumpen trang skiftes. Ca200 000km og på tredje pumpen nå. De to første var OEM/orginal del. Siste pumpe,kjøpt på eBay til 600,- kr,og den lever på 6'året.. 

Ligger vel oppskrift på Forumet, hvilke mål,man går etter,for riktig plassering av inspeksjons luke.

 

 Min er 110'.... 

 

 

Lette, men fant ingen guide under guider. Har funnet video på YouTube på 90.antar det er samme mål? Lurer på å gå for firkantet hull, og så popnagle på en plate eventuelt. 

 

Ikke verst. Kjøpte min til 1700 med moms fra ships. Allmakes. Får håpe den holder. Men du måtte ikke skjære vekk noe? 

Link to post
Share on other sites
13 timer siden, lafterolf skrev:

Å ta ut, for ikke å nevne å montere inn igjen, dieseltank på 90" er et he........

 

 

Lag luke i golvet.

Da blir det å skjære vekk deler av støtten under. Bør vel ikke bety så mye. Antar målene også stemmer på min defender 90? Legger ved bilder og link til artikkel om jobben. 

 

Link til artikkel

 

IMG_20220622_113016.jpg

IMG_20220622_112944.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, har nettopp hatt ut/inn tanken på min 90.. styra fælt med å presse den på plass igjen. Kjøpte ny orginal plate under tanken, men angrer på det - skulle heller laget to plater selv, som kan boltes på undersiden istedenfor. Det ville lettet monteringen betraktelig ift orginal løsning. Blir sikkert pumpebytte på meg snart også, da blir det den løsningen.

Link to post
Share on other sites

Byttet pumpe på en 110 for noen dager siden. Grei jobb fra undersiden når man har løfte bukk ;).

MEN vi klarte å knekke den ene rørstussen inn på pumpa, altså enden på røret som kommer fra filtret. Er det noen som vet hvor man får tak i en slik stuss? Ser ut til å hete noe slikt som "5/16 bundy".

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...