Gå til innhold

Bremserørbytte '16 D4


ErlendS

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Hadde min 2016 D4 på EU i går, og fikk 2er feil på rust på bremserør. Jekket opp og tok en titt, og det ser ut som om det er moderat rust, men sikkert nok til at man må bytte. 

 

Har noen en tips til tråd som viser hvor mye demontering som MÅ til? 

 

Rørene ute ved bremsene så nye ut, så er vel rørdelene som ligger helt øverst i klips under gulvet som må kappes, skjøtes og byttes. 

 

Dersom jobben kan gjøres på garasjegulvet med jekk og støttebukker, kan jeg fint gjøre det selv. Om det trengs løftebukk og mye nedplukking; er det noen som har tips til verksted på Østlandet som gjør slikt til en overkommelig pris? 

 

Takker for alle svar. 

 


Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rust på bremserør midtre og over bakaksel til begge sider". 

 

2267D og 2267C er vel reperasjonssett som må skjøtes inn? Regner med det går an å plukke ned, lage nye i kobber og skjøte inn med M10-M10 muffe?

 

Så en youtube-film om noen tyskere som byttet på en D3. Der måtte eksos ned etc? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antar at LR013856 og LR013857 Advanced factors side

eller (2c292a 2c292b) som på bilde må byttes ved løftebukk siden det ligger i midten av bilen. Har ikke erfaring med de, men andre deler byttes med jekk.

 

alle deler kommer med mufter så det er bare koble sammen.

 

Mulig at det er overflatefust de klager på og vanlig slipepapir kan enkelt fikse 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rep. Delene er helt okei kurante å bytte. Gjorde mine i snøen en vinter uten garasje- skjøtet under et varmeskjold. 
Lurt å ta med nye klips- de som sitter i karosseri. Og om rørene er rustne- så kan monteringsdeler ute ved armene være smart også. Er resten av bilen spesielt rusten? Synes 6 år var kort tid.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jorgenht skrev:

De rep. Delene er helt okei kurante å bytte. Gjorde mine i snøen en vinter uten garasje- skjøtet under et varmeskjold. 
Lurt å ta med nye klips- de som sitter i karosseri. Og om rørene er rustne- så kan monteringsdeler ute ved armene være smart også. Er resten av bilen spesielt rusten? Synes 6 år var kort tid.. 

Kommer nok an på hvor mye salt de har vært utsatt for. Måtte bytte på min D4 etter omlag like lang tid, kanskje litt lenger, men de rørene var pillråtne, og jeg er jammen ikke sikker på om de hadde tålt en skikkelig panikkbrems...

 

Kan nok lønne seg å gi de en solid dusj med Fluid Film eller annet foretrukket middel når nye rør er på plass. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den er spesielt rustutsatt. Litt overflate på understell etc, men ikke noe mer enn jeg har opplevd på andre merker tidligere. 
 

Der det er rust på rørene, sitter de i en klips og bøyer seg 90° mot hvert bakhjul. 
 

er det ned og ut med eksos etc? Kan ikke skjønne hvordan jeg skal komme til oppi der.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jøss, nye regler på EU? Er det ikke lenger 2mnd frist etter underkjent EU kontroll? blush

 

fikk varsel om bruksforbud nå. Og er på ferietur :D

 

får stikke bortom lokale bilverkstedet her på øya på mandag og høre om de kan hjelpe til. Tror ikke fruen blir så imponert om det blir avskilting gatelangs på ferie.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...