Gå til innhold

Defender, 300Tdi, -95, tank måler.


Atle G

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp fra noen med kunnskap. Tank måleren (bakre tank) viser tom. Hvis jeg kobler inngang fra giver rett til jord så viser instrumentet full tank. Har målt kabel fra instrument til giver og der er 100% kontakt. Har nå skiftet sender i tank uten endring (instrument viser tom tank). Sjekket (litt sent ...) jording til sender og den manglet - laget så ny jording og da viste instrumentet full tank (selv om tanken er halvfull). Koblet så på den giveren som jeg hadde skiftet ut. Når jeg setter den i stilling helt tom (tank) så viser måleren 90% full tank. Når jeg beveger giveren så går måleren straks til full tank.  Spørsmål: Kan tankmåleren kalibreres?  Er der en motstand innebygget i ledningsnettet (f.eks. i + forsyningen til måleren) som jeg har klart å omgå når jeg har "ryddet" i ledninger?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kommentar - og ja, det er giveren som har en variabel motstand (veldig enkelt prinsipp). Utfordringen er at både den gamle giveren (som har virket tidligere) og den nye fungerer når jeg ohm'er disse (motstanden varierer...). Den nye giveren er til og med en original LR del...  Dette skal være så enkelt - så frustrerende at jeg ikke finner ut av det. Skal nå forsøke den opprinnelige senderen på en annen 300Tdi ....  Hvis den virker der så må det vel være noe med måleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atle G skrev:

God kommentar - og ja, det er giveren som har en variabel motstand (veldig enkelt prinsipp). Utfordringen er at både den gamle giveren (som har virket tidligere) og den nye fungerer når jeg ohm'er disse (motstanden varierer...). Den nye giveren er til og med en original LR del...  Dette skal være så enkelt - så frustrerende at jeg ikke finner ut av det. Skal nå forsøke den opprinnelige senderen på en annen 300Tdi ....  Hvis den virker der så må det vel være noe med måleren?

Og den originale giveren (som jeg har skiftet) fungerer som den skal på en annen Defender 300Tdi - så da må det være instrumentet som viser helt feil? Flytte på nålen ;-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2022 den 16.56, lafterolf skrev:

Det er ikke overslag på ledning fram til måler?  Ligger den mot jord kan den gi fullt utslag på instrument vil jeg tro.

Du kan, for å sjekke, ta en ny ledning som du legger løs fra sender til instrument. 

Den har jeg ikke tenkt på - men, koblet fra jord inn på sender i tank og da gikk måleren på tom. Så dessverre så kan det ikke være det...  Har bestilt ny måler for å sjekke den ut og siden jeg er her i UK så blir den levert på et par dager.  Sender oppdatering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...