Gå til innhold

Rustfri Eksos?


Mr. Croft

Anbefalte innlegg

Store deler av mitt eksosanlegg nærmer seg EOL. Da vurderes rustfritt som alternativ så burde jeg ikke måtte tenke på det noen gang igjen.

 

Her er det imidlertid en god del prisvariasjon.

 

Har god erfaring med ting ifra Allisport, men synes at det kanskje blir i overkant dyrt: 1.JPG

Særlig når de og skal ha £135 for frakt. Etter mva betaling er vi da fort oppe på 11 500 nkr

 

Så finnes det billigere alternativer? Ja Har siden jeg fikk Defenderen kjøpt mange deler på Island4x4

2.JPG

De skal ha sin standard frakt til norge på £29.99 Da kommer man opp på totalt ca 7000 nkr

 

Prisforskjell på 4500. Penger jeg sikkert heller vi bruke på Diesel i disse dager :)

 

Noen som vet hvem som lager for Allisport og hva som evt er forskjellen ifra Double SS sine anlegg.  Allisport snakker om Sports silencer, men er det egentlig noen særlig forskjell?

 

Forøvrig intet negativt å si om Allisport! men billige er de ikke akkurat. 

Endret av Mr. Croft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På diesel har jeg enda ikke prøvd rustfritt anlegg, men hadde double S sports sitt anlegg på RRC med V8.

Ble en markant mer snerrete lyd enn med tilsvarende sports anlegg i vanlig utgave, som RRC'en hadde før.

 

Jeg vil holde meg til vanlige anlegg i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår 300Tdi så bygget/sveiset jeg nytt anlegg selv med 3" rør fra Biltema - og en "rett igjennom" potte. Er nok billig materiale i disse rørene - men holder lenge nok. I tillegg så hjelper 3" med å få unna eksosen etter turboen. Pass på å unngå skarpe bend.  Pen lyd / litt ekstra effekt / litt lavere EGT. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Da får jeg gå litt i tenkeboksen.

 

Standard Eksos på defender er det 2.5" Egentlig burde vel det holde selv om 300 tdi motoren min er litt trimma. Biltema har og deller i rusfritt ser jeg men da må jeg evt investere i nytt sveise apparat :rolleyes: Foreløpig konklusjon er at dette utsettes til behovet blir prekært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mr. Croft skrev:

Takk for alle svar. Da får jeg gå litt i tenkeboksen.

 

Standard Eksos på defender er det 2.5" Egentlig burde vel det holde selv om 300 tdi motoren min er litt trimma. Biltema har og deller i rusfritt ser jeg men da må jeg evt investere i nytt sveise apparat :rolleyes: Foreløpig konklusjon er at dette utsettes til behovet blir prekært. 

Økning fra 2.5" til 3" er 40% i areal - men om du trenger det? Sikkert ikke - og hvis du går til 3" så må det være helt fra utgang turbo.  Jeg har gjort det uten å angre ;-) - i tillegg til mye annet som er gjort så tror jeg at dette var en god oppgradering.  Vi er mange som gjør mye som sikkert ikke er nødvendig LOL. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
lafterolf skrev (På 17.6.2022 den 11.03):

Orginalanlegget er stort nok selv med trimmet motor etter min oppfatning.

På en dieselmotor blir det ikke kondens inni rørene slik det blir på bensinmotoren.

 

 

Enig. Få motorer som trenger mer enn 2,5 ‘. Da må det være over 250 hk ++ . Men ‘raka rør’ skader ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hva som er "stort nok" eller nødvendig - noe annet er hva som er morsomt og spennende å styre med 😉 .  Vi kjører 6x6 Defender på lange turer - de fleste kjører 2-hjuls drevne bobiler som er "store nok".  Land Rover entusiaster er ikke som vanlige folk som kjører menneskebiler !  Bilde av broderi som min datter laget til meg og som henger i Hercules. 

Legends.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...