Gå til innhold

5W30 vs 5W40 vs C1 vs C4 i D4


motom

Anbefalte innlegg

Noen andre som har sett videoene til LRTime på Youtube og revurdert valg av olje for TDV6 og SDV6 motorene? Ble litt interessert ettersom det er vel en av de enkleste tingene man kan følge opp ift forebygging av havari og ikke minst øke levetiden på motoren. Må si jeg bare har fulgt oljenspesifikasjonene anbefalt hos Advanced Factors ettersom jeg regnet med at de ville selge meg riktig olje ift motor og har vært et bedre alternativ enn oljevelgerne man finner på andre sider som ikke er LR spesifikke.

Det er selvfølgelig tryggest å følge anbefalingene til produsentene men er litt interessant å undersøke om det finnes bedre alternativer nå som nye varianter er utviklet...

 

Har en 2011 D4 3.0 SDV6 med DPF og sjekket i manualen og der står det:
SAE 5W30 som oppfyller spesifikasjonen WSS-M2C934-B (ACEA-C2 kan benyttes hvis den andre ikke er tilgjengelig).

 

Er mest nysgjerrig på om det er noen som er mer egnet for SDV6 motoren ift vårt klima og som kanskje er mer egnet til å forhindre havari :), i.e. C3 eller C4 spesifikasjonen.

 

Noen andre som har lurt på det samme?

 

 

 

LRTime/Christian sin evaluering av motorolje for TDV6 (og SDV6) med/uten DPF

https://www.youtube.com/watch?v=YGvQAbM_YQY

Litt om C verdi og HTHS 4:45-7:00

5W30 vs 5W40 12:30

 

Mer om D4 med DFP

https://www.youtube.com/watch?v=Q4NeJrbor4s

Litt om C verdi: 11:04

 

Christians argument er vel at høyere HTHS verdi er bedre for motoren men leser andre steder at det ikke er tilfellet. Kan heller føre til at lagrene til kranken vrir seg lettere... og at HTHS verdiene i C1 er mer enn høy nok.

 

Eneste jeg kan se er at å gå til en 5W40 kan være gunstigere for oss i vinterhalvåret men å bytte olje ofte nok er kanskje godt nok.

 

https://www.oilspecifications.org/acea.php

ACEA C - er for moderne dieselbiler med DPF

HTHS - High Temperature High Shear

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du det er gunstigere å bytte til en tykkere olje i vinter halvåret?

 

Jeg er uenig med Christian /LRtime i valget av 5w-40. Det eneste fordelen med å gå fra - 30 til - 40 er bedre oljetrykk når motoren er varm. Jeg tror ikke det er et problem med oljetrykk ved varm motor som fører til havari på våre motorer. Jeg tror det er dårlig smøring ved oppstart. Da er det mer logisk å gå til en 0w-30 olje, og mer i tråd med Land Rover sine anbefalinger.

 

Jeg mener også at c3 og c4 er oljer som teknisk sett er dårligere enn c1 og c2. Selv kjører jeg Mobil 1 ESP, som er en c2. Den holder spesifikasjonene til PSA B71-2290 som er det PSA krever for samme motor, den overgår eller tilsvarer c1 og den har lavt innhold av aske. Jeg har også dpf. Motoren bruker jo heller ikke noe olje, så det er lite aske fra oljeforbrenning som når partikkelfilteret.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Høyere HTHS er bedre særlig når oljetemperatur er over 100C da motoslitasje er mindre.

Dårligere HTHS fører til olje mister sine egenskaper fortere og viskositet senker.

 

Merk at i 2018 Ford har montert slik motor på sine Raptor model og de har utviklet spesielt olje for den tilfelle.

Deretter anbefaler de at HTHS av oljen må være høyere en 3,5 for slik motor 

 

TIl slutt man må kjøre trykkmålinger på oljepumpe for å forstå generelt bilde om trykket, deretter mulig justere 5w40 eller 0w30 eller andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt relevansen til innlegget fra Timo, Raptor bruker vel en 3,5l bensinmotor. Den er kanskje basert på "Lion" motorene våre, men jeg for min del vet i hvert fall ikke om den har samme veivaksel, lagre etc. Oljen som foreskrives for denne motoren er en vanlig ford sepsifikasjon, i grunnen bare en A5/B5 olje, 5w-30.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, motom said:

Hvilke olje var det de endret til for Raptor'n?


https://www.motorcraft.com/us/en_us/home/our-products/chemicals-and-lubricants/motor-oil/diesel-engine-motor-oil/sae-5w-30-f-150-diesel-motor-oils.html

 

https://www.motorcraft.com/us/en_us/home/our-products/chemicals-and-lubricants/motor-oil/diesel-engine-motor-oil/sae-10w-30-f-150-diesel-motor-oils.html

 

det er Rapror for US marked som benytter Lion motor

Det er den 

 

https://fordauthority.com/fmc/ford-motor-company-engines/ford-power-stroke-engine-family/ford-3-0l-power-stroke-engine/amp/

Vanskelig å si om veiv er forbedret eller ikke, finner ikke noen som prøvd slik på LR (mener deler fra F150) 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke olje til Raptor, men til F150 med 3l diesel. Specifikasjonen er til API FA-4/ Ford WSS-M2C214-B1.

 

Tekniske data for API FA-4:

Requirement Method Unit Limit
HTHS viscosity CEC L-36-A-90 cP ≥ 2.9 and ≤ 3.2
Sulphated Ash ASTM D874 %wt ≤ 1.0
Phosphorus ASTM D4591 %wt ≥ 0.12
Sulphur ASTM D4591 %wt ≤ 0.4

Evaporation loss (NOACK)

ASTM D5800

%

≤ 13     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, F150 stemmer 

 

* Recommended motor oil (U.S.): Motorcraft® SAE 5W-30 Diesel Motor Oil XO-5W30-QFA WSS-M2C214-B1
* Recommended motor oil (Canada): Motorcraft® SAE 5W-30 Diesel Motor Oil CXO-5W30-LFA WSS-M2C214-B1

 

2fc2bads-960.jpg

 

1. For severe duty service, use SAE 5W-40 API CK-4. 
2. For bio-diesel fuel blends (B20 max), use SAE 5W-40 API CK-4. 

 

 

API FA-4 HT/HS = 2.9-3.2;
API СK-4 HT/HS >3.5;
API СJ-4 HT/HS >(=) 3.5.

 

"Due to its low viscosity FA-4 should not be used in any Ford diesel vehicles at this time."

https://www.flsheriffs.org/uploads/docs/January_2017_Updated_CK-4_Position_Statement.pdf

 

https://www.fcsdchemicalsandlubricants.com/main/additionalinfo/Ford Motor Company CK-4 FA-4 Position Statement.pdf

 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå på at vi bruker forskjellige oljer her til lands alt etter hvilke tiltak som er gjort på avgassiden. 

Biler med og uten DPF har forskjellige spesifikasjoner, selv om innmaten er lik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å sammenlikne alt dette men får fortsatt inntrykk av at det er litt høyere HTHS verdi som er gunstig for motoren vår. Kan virke som FA-4 typen også har det.

Men om det er nok holde i det til å bytte til noe annet enn det som er spesifisert vet jeg ikke :) Tryggeste er vel å fortsette med det som er spesifisert og bare bytte ofte nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker i tillegg til oljen 

 

LM ceratec tilsetning. 

Om det kan utsette, forhindre et mulig lager havari er det verdt det. 

 

Det får man vurdere selv, LM er såpass renomert produsent, og det skader ikke motoren. 

Også brukt det på begge diffene. 

Kjørt over 50 000 km med dette. 

Også brukt LM motor olje de siste par årene.. Og bytter 1 gang i året. 

D3, 06 mod 

 

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://products.liqui-moly.com/cera-tec-2.html&ved=2ahUKEwjTmfTn_L34AhUQQvEDHba2Bg8QFnoECAcQAQ&usg=AOvVaw3eEpu_gZereGfOR0xHVMji

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg akkurat har opplevd havari så har jeg fått følgende tilbakemelding på olje, for jeg lurte også på dette siden bilen akkurat hadde vært på service og byttet olje. Det som er problemet med disse bilene såvidt jeg har forstått er at oljen kommer ikke med en gang når man starter motoren (kald). Hos oss er det kona som bruker bilen mest og hun driver masse med småkjøring hvor bilen ikke rekker å bli varm. Noe som ikke er gunstig for motoren. Derfor vil jeg tro at en olje som er bedre på kulde er viktigere enn en som fungerer bra når temperaturen er høy. Gitt vårt bruksmønster da, som kanskje ikke skiller seg all verden fra mange andres.

 

Nå var det ikke olje som var problemet på mitt havari, men en dyse. Dette kan man visstnok ikke gardere seg mot uansett sier de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Elchund skrev:

Olje som fyller spesifikasjonene til produsenten er god nok, det finnes ingen annen olje som på magisk vis gir motoren evig liv.

 

Mvh

Tron

 

Var mere ett forsøk på å forstå om noen av de andre oljene har egenskaper som kan hjelpe mer mot krank havari. Evig liv er vel ikke noe vi assosierer med LR produkter uansett :D I visse miljøer så blir man hyllet hvis man klarer å havarere en motor fordi de er så solide... det kan ikke vi skryte av :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori m bruk av ceratec, er at den legger en keramisk hinne på lager flater, og kan hindre at lager skål dras med u start og lavt olje trykk.... 

Noen bruker erfaringer 

 

https://bobistheoilguy.com/forums/threads/what-does-liqui-moly-ceratec-do.197145/page-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at noe sånt har mer for seg enn å lete etter en "superolje". Så lenge additivet er relativt vel dokumentert, med tanke på at det ikke tetter igjen oljekretsløpet, og med tanke på effekt på veivlagre er det verdt å prøve.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ny discovery 4 eier, herlig bil og mye teknisk å sette seg inn i slik at en får overiskt over bilen:-)) Skal ta et oljeskifte og det ser ut til at castrol edge professional 5-30 C1 som er det greieste valget til en 2010 med partikkelfilter? Sikkert like mange meninger som oljevalg, men etter en kikk på nett ser det ut til at det skal være godt nok?

 

Endret av HalvardAK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...