Gå til innhold

Plutselig slutt på bremseservo D2 Td5?


ThorSandnes

Anbefalte innlegg

Kjørte på pinsetur på fredag med henger og plutselig på vei inn i en rundkjøring var det nesten ikke bremser, pedalen er knallhard og det er såvidt det er bittelitt effekt, så de siste milene kjørte jeg med hånden på håndbrekket.  Er bremsevæske på, hva er det neste jeg kan sjekke.  Hvor er plassen for deler?  Mvh Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pedalen er høy og hard vil jeg tro du mangler kraft. Baknpå dynamoen ligger vakumpumpa som gir vakum til bremsekraftforsterkeren. Sjekk vakumslanger inn på vakumklokka/bremsekraftforsterkeren. Trekk av slangen, la motor gå, og kjenn med tommelen mot slangen om det er vakum som suger tommelen fast mot slangen. Suger det virker vakum, og du kan ha lekkasje i selve vakumklokka. Det er ikke uvanlig med rust, og da må den byttes.

 

Du kan foreta en provisorisk reperasjon, feks med tec-7, lim igjen ev hull. Bytt så fort det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krympet plastslange ser jeg, de er ikke lett å få av desverre.

 

Om slangen har ekstra lengde kan du kappe den helt inntil koblingen, men for å få den innpå igjen må plastslangen varmes før du trer den på. Den krymper når den avkjøles og vil dermed sitte fast igjen. 

 

Ser du skader på klokka? 

 

Mulig pluggen inn på klokka kan trekkes ut, har aldri prøvd, men vil tro den er presset inn igjennom gummipakning. 

 

Kanskje noen her inne vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være noe problem å trekke ut pluggen fra bremseforsterkeren (Servoen). Har gjort det selv. Den harde slangen (røret) fra vakuumpumpe til bremseforsterker kan også sprekke, og til slutt så kan det også være vakuumpumpe som har tatt kvelden...  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk greit ja, ikke noe vakuum så da er det vel rør eller pumpe. Fulgte røret og kan ikke se/føle noe, men er jo laget av noe lignende som dieselrøret fra tanken som nettopp sprang lekk.   Ser ikke lett ut å komme til pumpa?.  

 

Men er et T stykke med ledninger til litt lenger ned.   Hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte den bare igjen på hytta.  Ingen anelse når dynamo ble skiftet, men snodig patent at alt må byttes. Før jeg kjøper nytt, er det mulig å sette på en slange nede ved pumpa for å utelukke røret?  Ikke så lett å se nedi der i full sol!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt må ikke byttes, men å bytte vakumpumpe et trangt, og når du likevel må gjøre jobben er det fryktelig dumt å oppleve dynamohavari kort tid etterpå, for den er like gammel som vakumpumpa, og ved å bytte komplett enhet kan du utelukke feil på dynamo, forhåpentligvis i veldig mange år framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med lafterolf - skift komplett dynamo med vakuum pumpe (hvis det er pumpen som er defekt).  Den T-en du nevner - lurer på om det er vakuum til EGR systemet? (det er jo plukket vekk på vår Td5 - men mener å huske at der er ventiler som bruker vakuum?).  Og - selvsagt kjedelig å skifte dynamo/vakuum pumpe hvis det er røret som er synderen...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...