ThorSandnes Skrevet 6. juni 2022 Del Skrevet 6. juni 2022 Kjørte på pinsetur på fredag med henger og plutselig på vei inn i en rundkjøring var det nesten ikke bremser, pedalen er knallhard og det er såvidt det er bittelitt effekt, så de siste milene kjørte jeg med hånden på håndbrekket. Er bremsevæske på, hva er det neste jeg kan sjekke. Hvor er plassen for deler? Mvh Thor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. juni 2022 Del Skrevet 6. juni 2022 Om pedalen er høy og hard vil jeg tro du mangler kraft. Baknpå dynamoen ligger vakumpumpa som gir vakum til bremsekraftforsterkeren. Sjekk vakumslanger inn på vakumklokka/bremsekraftforsterkeren. Trekk av slangen, la motor gå, og kjenn med tommelen mot slangen om det er vakum som suger tommelen fast mot slangen. Suger det virker vakum, og du kan ha lekkasje i selve vakumklokka. Det er ikke uvanlig med rust, og da må den byttes. Du kan foreta en provisorisk reperasjon, feks med tec-7, lim igjen ev hull. Bytt så fort det lar seg gjøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThorSandnes Skrevet 6. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2022 Takk, slangen står bom fast på en hette, hvordan får jeg av den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. juni 2022 Del Skrevet 6. juni 2022 Krympet plastslange ser jeg, de er ikke lett å få av desverre. Om slangen har ekstra lengde kan du kappe den helt inntil koblingen, men for å få den innpå igjen må plastslangen varmes før du trer den på. Den krymper når den avkjøles og vil dermed sitte fast igjen. Ser du skader på klokka? Mulig pluggen inn på klokka kan trekkes ut, har aldri prøvd, men vil tro den er presset inn igjennom gummipakning. Kanskje noen her inne vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThorSandnes Skrevet 6. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2022 Nei, alt ser greit ut, den har stått under tak alltid så lite rust å se, men antar det da vil være under ifm kondens kanskje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 6. juni 2022 Del Skrevet 6. juni 2022 Kan være større sjanse for at du får den pluggen ut av bremsekraft forsterkeren ...men har ikke prøvd selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 6. juni 2022 Del Skrevet 6. juni 2022 Skal ikke være noe problem å trekke ut pluggen fra bremseforsterkeren (Servoen). Har gjort det selv. Den harde slangen (røret) fra vakuumpumpe til bremseforsterker kan også sprekke, og til slutt så kan det også være vakuumpumpe som har tatt kvelden... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThorSandnes Skrevet 6. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2022 Det gikk greit ja, ikke noe vakuum så da er det vel rør eller pumpe. Fulgte røret og kan ikke se/føle noe, men er jo laget av noe lignende som dieselrøret fra tanken som nettopp sprang lekk. Ser ikke lett ut å komme til pumpa?. Men er et T stykke med ledninger til litt lenger ned. Hva er det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. juni 2022 Del Skrevet 6. juni 2022 Er det lenge siden dynamo ble byttet kjøper du ny dynamo med vakumpumpe. Orginalkvalitet er Denso. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThorSandnes Skrevet 6. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2022 Satte den bare igjen på hytta. Ingen anelse når dynamo ble skiftet, men snodig patent at alt må byttes. Før jeg kjøper nytt, er det mulig å sette på en slange nede ved pumpa for å utelukke røret? Ikke så lett å se nedi der i full sol! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. juni 2022 Del Skrevet 6. juni 2022 Alt må ikke byttes, men å bytte vakumpumpe et trangt, og når du likevel må gjøre jobben er det fryktelig dumt å oppleve dynamohavari kort tid etterpå, for den er like gammel som vakumpumpa, og ved å bytte komplett enhet kan du utelukke feil på dynamo, forhåpentligvis i veldig mange år framover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThorSandnes Skrevet 6. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2022 Ja ser den, takk for innspill! Jeg får lete litt etter deler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 6. juni 2022 Del Skrevet 6. juni 2022 Enig med lafterolf - skift komplett dynamo med vakuum pumpe (hvis det er pumpen som er defekt). Den T-en du nevner - lurer på om det er vakuum til EGR systemet? (det er jo plukket vekk på vår Td5 - men mener å huske at der er ventiler som bruker vakuum?). Og - selvsagt kjedelig å skifte dynamo/vakuum pumpe hvis det er røret som er synderen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.