DefenderJostein Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Hei! Er på min første Defender. Lekker en oljeaktig veske som ser rød ut når jeg tørker opp med papir. Klarer ikke lokalisere lekkasjen. Kan kanskje se ut som en pakning like ved der viftereima går rundt. Lakk mye i starten, men virker som det gikk relativt fort tomt. Ingen merkbare forandringer i kjøringen og ingen tempraturøkning, men kom litt røyk, antakeligvis fra olje som som drypper på noe varmt. Noen tips og tanker? Kan det kjøres til et verkstedet eller bør den stå? På forhånd takk for hjelpen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velar Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Høres ut som kjølevæske. Følg med nivå i ekspangsjonstanken, topp opp ved behov. Let med lys og lykter etter kilden, legg deg under bilen om du må. tørk rent sjekk, let og sjekk igjen. Det kan også være styreservoen, den oljen er rød. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. juni 2022 Del Skrevet 6. juni 2022 Har du lekkasje av kjølevæske vil nivået i ekspansjonstanken ikke krympe. Når motoren blir varm utvider kjølevæsken seg, og siden systemet er tett blir det trykk, og kjølevæske presses ut. Når motoren avkjøles krymper kjølevæsken, og luft suges inn. Luft vil bli stående i krinker og kroker i motoren mens nivået i tanken viser omtrentlig riktig nivå. Etterfyll kjølevæske, fyll helt opp. Kjør en tur til normal driftstempratur oppnår. Stopp motoren, åpne panser, og åpne lufteskruen, sort plast, som sitter på øverste tykke slange fra motorens venstre side, og som går til radiator. Åpne opp og la luft slippe ut. Kommer det luft må gjerne lufting gjentas flere ganger, men motoren må avkjøles mellom hver gang for å bygge trykk i kjølingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DefenderJostein Skrevet 6. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2022 Takk for raske og godt tips! Skal prøves i morgen ettermiddag. Foreløpig resultat av jakten er vedlagt:) mvh Jostein Lekkasje.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 6. juni 2022 Del Skrevet 6. juni 2022 Hvordan modell er dette? Se/kjenn etter på slanger om de har hull. Har noen nevnt vannpumpa? På Td5 er det i alle fall et lite hull under den, ikke så lett å se, men drypper det der er pakninger inni gåen og pumpa må byttes. Er det kjølevæskelekkasje så pleier det å krystallisere seg når det tørker og du kan se noe som minner om hvitt pulver på diverse steder. Tungespissen er også et ikke ukjent verktøy for å identifisere hva det er, kjølevæske smaker litt søtt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velar Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 Ikke lett å tolke bildene med tanke på hvor det lekker. Alu-folie bildet forsterker mistanken mot kjølesystemet. Generisk for all søk etter lekkasje gjelder; Godt lys, tørke rent, ligge under og bruke øynene. Bruk tid, sjekk, se, tørk rent IGJEN, sjekk på ny... osv. Litt forsiktig trykksetting (varmkjøring) kan hjelpe, men husk HMS. Lykke til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 Kjøleveske smaker litt søtt - med en dårlig ettersmak... Servo olje er olje og har en annen konsistens. Det holder med veldig lite kjøleveske på tungen ;-) ... og ikke nødvendig å svelge LOL. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
safaripaul Skrevet 9. juni 2022 Del Skrevet 9. juni 2022 synes ofte retur slangen til ekspansjonstanken lekker. Den lekker ved enveis ventilen som ligger innunder skjermen foran webastoen. En tynn slange/rør med mange skjøter som kan lekke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.