Gå til innhold

Da ser det ut som det er motorhavari på disco 4 2012 165'km- Hva gjør jeg nå...?


nor303

Anbefalte innlegg

2 timer siden, oggioffshore skrev:

Vil tro de måler kompresjon med dyser ute, siden det er, såvidt eg vet , eneste sted med åpning ned til stempel og sylinder....  

Vet ikke om det finnes andre metoder? 

Det stemmer nok. Den første diagnosen er tatt hos noen jeg ikke har benyttet før, les dit bilen ble fraktet med NAF. Etterhvert fikk jeg hentet bilen og kjørt den til det verkstedet jeg pleier å bruke. Det er riktig at dysene var ute hos ham. Han har sjekket med kamera og stemplene er hele. Det er heller ikke rådebank eller knekt noe annet. Det var en siste ting han ville sjekke før han konkluderte med at det var dyseskifte som skulle til. Det innebar å ta ut tennpluggene, noe han var litt skeptisk til da de kunne knekke og det ville innebære at han måtte få det borret opp og jeg måtte ha nye. Grunnen til at det ikke er sjekket all verden er at de ikke har hatt tid rett og slett. Prisen for borring og nye tennplugger er så høy at det koster nesten like mye som nye dyser. Vurderer å droppe den siste sjekken og gå for dyseskifte. Det er jo verkstedets hovedteori, men de vil som sagt ikke garantere at bilen blir 100% uten denne siste risikable sjekken. 

 

For øvrig riktig at kompetansen er begrenset:) Det eneste jeg er flink på er netthandel og det kan jo komme godt med når det skal bestilles deler fra øya. 

Takk for alle god råd og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som de har litt peiling da :)  men litt usikker på hvorfor de skal ha ut glødepluggene hvis de allerede har fått inspisert sylindrene ved å ta ut dysene. Kanskje man kommer til bedre...?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små hull på gløde plugger. 

 

Lever dysene inn til et typ bosh diesel pumpe service el lignende.. 

 

De kan nok teste spredning og mengde... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde for ikke lenge siden en opplevelse som kan sammenlignes. Fikk og til slutt konstatert 0 kompresjon på en sylinder, og synderen var en knekt ventilløfter. Nå var dette på en 2,2 PSA motor til Freelander, men ville nå å ha hørt om dette er kontrollert på din motor også. Spørsmål om det lønner seg å kjøpe deler i UK eller Norge, så kan det opplyses om at merkeforhandler på Vestlandet skulle ha 5000kr for en løftearm, men et sett med 16 armer i fra UK var priset til 95pund. For min del var dette en garanti som jeg slapp unna økonomiske kostnader med. Men det kostet meg en del nattesøvn, og 3 uker med logistikkproblem, så du har min fulle medfølelse rundt situasjonen du har havnet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det tatt tid og i dag fikk jeg den nedslående beskjeden om at det var motorhavari likevel. De hadde sjekket med å ta ut glødepluggene og funnet ut at det var hull i et stempel forårsaket av en dyse som hadde tatt kvelden. Visstnok ikke noe jeg kunne ha preventivt ha forhindret. Irriterer meg litt at det har tatt så lang tid å finne ut av dette, samt at de ikke så det med kamera når de tok ut dysene... men men nå gjelder det bare å få bilen på veien igjen. Selvfølgelig elendig tidspunkt mtp sommerferie osv. 

 

Ser at motorkoden er 306dt, samme som range rover sport, kan jeg også se etter motor derfra? Er visstnok en tilgjengelig med ikke så mange KM så kanskje det kunne vært noe... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd, men også kanskje greit å få bekreftet hva problemet egentlig var.

 

På D3 var det mulig å sjekke dyseverdiene men de fjernet denne muligheten på D4 tror jeg. Man kan sjekke det på D4/SDV6 men det er ikke vanlig og krever at man tar ut dysene. Får de et plutselig havari så får man ikke stoppet det uansett.

 

Kan ikke svare på det med RRS motor dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tysen skrev:

Fører hull i et stempel til at du må bytte hele motoren?

Satt akkurat eg å lurte på også :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvordan det har gått med sylindervegg og annet i prosessen.. om det kun er stempelet som er skada burde jo dette være mulig å redde, men konklusjonen kan vel neppe trekkes før man napper toppen av blokka, og får inspisert skikkelig

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er stort sett veldig samstemt rundt dette. Sylinderveggen må tas også antakelig (settes bort til spesialister) og hele motoren må gjennomgås. Siden de da er redd for at det rester fra det smeltede stemplet andre steder i motoren. Tror dette er ekstremt arbeidskrevende og dyrt, dermed kjøper de en ny overhalt motor fra UK, sender min tilbake dit og så blir den overhalt der før de selger den igjen til neste uheldige sjel. Tror rett og slett arbeidstimer i Norge er så mye dyrere at det er derfor de sier motorskifte.

 

Har også fått tips om å sende bilen til Tomek i Polen, han fikser min motor. Kostnaden blir kanskje litt billigere, men da kan jeg fått gjort litt andre ting samtidig. Så kanskje bilen holder 10 år til.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 13.6.2022 den 19.54, oggioffshore skrev:

Vil tro de måler kompresjon med dyser ute, siden det er, såvidt eg vet , eneste sted med åpning ned til stempel og sylinder....  

Vet ikke om det finnes andre metoder? 

Nå kjenner jeg ikke til D4's motor, men det er da som oftest glødeplugger på dieselmotorer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...