Gå til innhold

Da ser det ut som det er motorhavari på disco 4 2012 165'km- Hva gjør jeg nå...?


nor303

Anbefalte innlegg

Kjørte til Arendal i helgen med henger, på vei hjemover så kom det et klunk i motoren og det begynte å riste/vibrere i bilen. Kjørte inn på siden, fikk en kompis til å hente henger, unger og meg og bilen forsvant med NAF. Ble kjørt til Skien på Autostrada. De har nå rukket å ta en rask titt på den (se rapport). De får opp 1% komp på det ene stempelet, og mener sannsynligheten for annet enn motorbytte er lav.

 

Sjekket med et par verksteder her i Oslo området og de mener man kanskje burde gjøre noe ytterligere tester og ta av mer deler og sjekke med kamera. Technoclassic mener jeg må vente til slutten av august for å få tilbake bilen om det må byttes motor. Pris på kanskje 150 tusen eller mer... 

 

Jeg har alltid trodd at girkassen var det svake punktet på disse bilene og har byttet olje hyppig av den grunn. 

 

Bilen er realistisk verdt 350 eller litt mer på en god dag med fungerende motor. Med fire unger så trenger jeg 7 seter, så det er jo pokker ikke godt å vite hva man skal gjøre... får man solgt bilen til en handyman som kan fikse dette? Eller må man bare reparere og leie bil, kjøpe ny bil og deretter selge bilen når motoren er byttet? 

 

Noen som har vært i samme situasjon og har noen gode råd?

1482_001.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var leit å høre! Spørs om det er noe vits i demontere noe mer så fremt Skien Autostrada har peiling på LR. Det har vært noen tråder her på forumet om lignende situasjoner så sikkert lurt å lese seg litt opp på det. Det er noen alternativer men du har uansett noen kjipe valg du må ta.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var ikke det jeg hadde regnet med at skulle ryke på denne bilen. Men men man må jo bare prøve å rydde opp i det. Fant en her i kveld som selger motorer og har de på lager til en hyggelig pris. Han hadde også tilgang på verksted som gjør jobben betydelig rimeligere enn det jeg har fått skissert av de jeg har benyttet meg av før. Rart ikke de kjente verkstedene får tak i motorer når det tydeligvis er mulig.. Ble nemlig forespeilet bil utpå høsten fra det ene verkstedet. En annen anbefalte å sende bilen til Polen og få det gjort der... Eller kan man regne med nok en overraskelse om man går utenfor de mest anerkjente verkstedene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en her nylig som byttet motor på verksted på D3? Hvorpå verkstedet la på og la på prisen underveis? 
Finner ikke tråden igjen her eller på prosjekter.. 

Men, lurt å få skriftlig og spesifisert tilbud. Både for deg og verkstedet. Hvis du nå velger et verksted og ikke ordner det selv såklart. 
Merkeverksted skal vel stort sett starte med noe fabrikknytt/overhalt og kan til nød flytte over ting de konstaterer er ok. Derav prisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut. Motorene i D4 har jo vært rimelig problemfrie - sett fra et forumståsted (og personlig erfaring). 

 

Jeg ville kanskje fått en "second opinion" før jeg hadde gått for motorbytte. Du nevner jo Techno Classic her. Personlig har jeg hatt gode erfaringer med de, og det er jo ikke sikkert at motorbytte er eneste alternativ. Kan hende at du bør spandere noen kroner på transport til et annet verksted før du går for motorbytte. Den rapporten du la ved så jo ut som noe som har blitt dyttet ut av en datamaskin, uten at det mekaniske har blitt sjekket særlig nøye...

 

Løft hodet - det er ikke sikkert at det er så ille som du frykter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp med trondsh her ja. Som han nevner ser rapporten du har lagt ved for å være en diagnoserapport. Sliter litt med å se for meg hvordan de for eks kan konstantere 1% komp på en cylinder. Har de da hatt ute dyser og målt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D4 har vel flere havarier enn D3.  Det er motorbytte i fleng her oppe. Samme motoropbygging med flere HK. Oljepumpe som ikke skaffer umiddelbart trykk ved oppstart.

 

Men det hjelper ikke deg nå desverre. 

Ved fastpris på bytte er det som Jørgen nevner, få alle tilbud skriftlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Technoclassic og Bilxtra Skøyen var vel ikke super positive til at det gikk ann å reparere ut i fra hva de fikk høre, selvom det var en liten mulighet ut i fra de dataene diagnosen hadde det gitt. Står en liten kommentar i bunn av skjemaet også. Men for å være 100% sikker må man åpne opp og titte. Nå har det dukket opp alternativer på motorbytte som ligger mer i området 80 tusen og da lurer jeg på om hvor mange kroner jeg skal bruke på å feilsøke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved slike problemer pleier en bunnpannedemontering gi en mer presis diagnose.

Ingen erfaring med denne motoren og muligheten til å ta ned panna uten større arbeider involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fått bilen hjem. 

Tatt av reg reim etc, og begynt m å dreie veiv å kammene. 

Da får man liten indikasjon. 

Så et det bunn panne og sjekke den veien. 

Sånn ville eg begynt. 

 

Kan sikkert gå inn m kamera på begge toppene også... 

 

Kjedelig uansett dette her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her allerede

 

Tror heller ikke at å bygge opp/reparere motor er noe godt alternativ mtp kostnader, men utfordringen med brukt motor er å vite hvilke stand den er i. Mulig en visuell sjekk av krank og evt inspeksjon av sylindre er lurt. Men det er nok krank som er viktigst.

 

Jeg har ikke opplevd dette selv men hvis du får bekreftet at det er motorbytte som er svaret så ville jeg tatt litt lærdom av den tråden som nevnes ovenfor her. Tror ikke det er noen skrekkhistorie men det å få dokumentert hva de legger i prisen er viktig. I.e. hvilke aggregater følger med og i hvilke stand er de du har på din motor. Ville nok tatt høyde for at cross-over rør, den første turboen, oljepumpe, vannpumpe, regreim bør byttes eller i det minste inspiseres. Hvilke garanti får du på jobben!!

 

D4 er en flott bil og med "ny" motor så vil den holde seg bra, selv om du har måttet investere litt ekstra i den...

 

Lykke til!

 

Kanskje ikke super relevant ift motorbytte, og lrtime/Christian er ingen ekspert, men han tar opp ett par ting som er viktig for at TDV/SDV motoren skal trives, i.e hvorfor rett olje og oljepumpe er viktig hvis du skal bytte den og bytter du den så er det naturlig å ta regreim samtidig:

 

 

De har en serie videoer om motor oppbygging og da ser man fort hvor mye jobb det innebærer:

mqdefault_6s.webp?du=3000&sqp=CN3F3JQG&r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som gnager litt nå, jeg hadde bilen på service for bare en måned siden ca. Hvor det ble byttet oljer. Fikk beskjed om at jeg skulle få en ny olje de hadde god erfaring med... Kan dette ha noe betydning? Virker jo litt påfallende.

 

Regreim ble skiftet for ca 2,5 år siden. Tidligere eier tok det før jeg kjøpte bilen.

 

Jeg mener selv at jeg gjort ganske mye for å holde den i orden. Kjørte full skift av oljer på alt når jeg kjøpte den januar/februar 20, selv om den da ganske nylig hadde vært på service, og så tok jeg en ny runde nå etter jul. 

 

2 timer siden, motom skrev:

Mange gode råd her allerede

 

Tror heller ikke at å bygge opp/reparere motor er noe godt alternativ mtp kostnader, men utfordringen med brukt motor er å vite hvilke stand den er i. Mulig en visuell sjekk av krank og evt inspeksjon av sylindre er lurt. Men det er nok krank som er viktigst.

 

Jeg har ikke opplevd dette selv men hvis du får bekreftet at det er motorbytte som er svaret så ville jeg tatt litt lærdom av den tråden som nevnes ovenfor her. Tror ikke det er noen skrekkhistorie men det å få dokumentert hva de legger i prisen er viktig. I.e. hvilke aggregater følger med og i hvilke stand er de du har på din motor. Ville nok tatt høyde for at cross-over rør, den første turboen, oljepumpe, vannpumpe, regreim bør byttes eller i det minste inspiseres. Hvilke garanti får du på jobben!!

 

D4 er en flott bil og med "ny" motor så vil den holde seg bra, selv om du har måttet investere litt ekstra i den...

 

Lykke til!

 

Kanskje ikke super relevant ift motorbytte, og lrtime/Christian er ingen ekspert, men han tar opp ett par ting som er viktig for at TDV/SDV motoren skal trives, i.e hvorfor rett olje og oljepumpe er viktig hvis du skal bytte den og bytter du den så er det naturlig å ta regreim samtidig:

 

 

De har en serie videoer om motor oppbygging og da ser man fort hvor mye jobb det innebærer:

mqdefault_6s.webp?du=3000&sqp=CN3F3JQG&r

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest om en del motorhavarier på d4, men nesten bare fra utlandet. Hender det kommer noen på Finn som har byttet motor. Tråden som blir nevnt over er om en d3. Er tråden til JanR

Det jeg ville sjekket aller først er oljenivå og tatt ut oljefilteret og sjekket om det var noe spon i det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger spesifikasjonene til produsent ganske religiøst når det gjelder disse motorene. De skal ha en syntetisk 5w-30 olje til C1 eller C2 spesifikasjon. Det finnes også egne JRL spesifikasjoner til D4. Du må ikke la et verksted helle på en vilkårlig olje. Når det er sagt tviler jeg sterkt på at det er grunn til havari etter en måned. Om motoren går en kort tid på en moderne 5w-30 olje tror jeg neppe den tar varig skade av det. 

 

D4 motorene, og tilsvarende motor i Range Rover, Citroen C5/C6, Jaguar etc. har hatt en del tilfeller av motorhavari pga. veivakselbrudd. Ellers tror jeg det er lekkasjer i dysene som gir flest problemer. Olje spiller ingen vesentlig rolle i denne sammenheng. Jeg har D3 med den originale 2.7l motoren, der er den vanligste grunne til havari at veivaksellagrene snurrer og blokkerer oljetilførselen. i den sammenheng mistenker jeg at lange oljeskiftintervaller, slitne oljepumper og feil olje spiller en stor rolle.

 

På din motor ville jeg, om det var min bil og jeg hadde den hjemme, tatt ned bunnpannen og demontert oljefilteret. Dersom det er metallspon i bunnpannen eller filteret er det sannsynligvis fra veivaksel eller veivaksellagre. Videre ville jeg undersøkt veivakselen for brudd, med bunnpannen nede ser man fort om det er brudd evt. kan man snurre forsiktig på reimhjulet (som er skrudd til veivakselen) og se om hele eller bare deler av veivakselen beveger seg.

 

Andre feil jeg har lest om er kamkjedebrudd , det krever litt mer demontering foran på motoren for å kunne se. Hvis lekkasje/feil på dysene har gitt detonasjoner kan det være hull i stempel, da må man inn i sylindrene (via hull til dyser eller kanskje glødeplugger) med et kamera.

 

Veldig kjedelig med motorhavari, og lite til hjelp at det ikke er så veldig uvanlig med disse motorene.

 

Mvh

Tron

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ingen garanti at på noen tidspunkt motor skal ikke havarere. Nylig lest at D4 med 350 på telleren fikk knekt veiv. Det var oljepumpebytte tidligere og alle anbefalinger utført… kjedelig med motorhavari. 
 Findel har motorer som kunne passe din bil, ellers finne noen som kan bytte. Jeg personlig kunne tenkt om å bytte til 3.6l RR motor, men usikkert om noen i Norge kan utføre slik motorbytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd og oppmuntring. Jeg har sjekket litt rundt og fått en pris på kjøp av en skademotor for 57 tusen. Noe som kanskje ikke hørtes så galt ut. Jeg må innrømme at jeg vil jo nødig kjøpe katta i sekken så lurer på om det er noen som kan ha noe erfaring med Baltnor? Har sjekket litt rundt, men fikk ikke noe referanser fra de jeg kjenner. Det betyr jo ikke at det er noe galt av den grunn. Håper jo virkelig at dette kan være et bra alternativ om motoren må skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du. Kjedelig når slikt skjer. Har akkurat vært igjennom det samme selv, min årsak var et turbo havari som pumpet bilen tom for olje, og kombinert med en sjåfør som ikke oppfattet at noe var galt så gikk hele greia i oppløsning.
Fikk min lokale meknonmen mann til å ta jobben og ble sammen enige om å bestille fra han som selger overhaling på Finn.no. En del sur frem og tilbake, men mye kan nok tilskrives korona. Lang story kort (bilen har stått i nesten 10 mnd) så er den i ganga igjen nå, overhalte turboen og alt annet som burde være nytt er nytt. Ca. 100` inkl jobb. Håper jeg har bil for en stund nå, men det er jo klart at det er jo bare motoren som er «ny» og ikke alt annet småtteri som går galt fra tid til annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering, en del ting som tyder på at det ikke er motorhavari likevel... Dessverre har verkstedene fryktelig mye å gjøre om dagen så ting går litt smått, men alt er jo bedre enn motorhavari:) De tror det er dysene, men kan ikke garantere det. Er det noe å spare på å bestille dyser fra øya? Noe man skal varsom med eller det bare å gå for de rimeligste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis verkstedet målte 1% kompresjon (mekanisk feil i motor konstatert) i en sylinder (og nesten normalt i resten) så kan det ikke være "dysene" (flertall) det må vel da være en dyse som slipper ut all luft?  Hvis verkstedet sjekket kompresjonen ved å trekke motoren på starteren så er jo ikke veiven knekt (og sannsynligvis heller ikke en råde)?  Hull i stempel?  Nja... Hvis verkstedet målte sylinderlekkasje (med trykkluft) så er situasjonen en annen (men da målte de ikke kompresjon...).  Mye som skurrer her ..  Og hvordan kan en dyse slippe ut all luft? (1% kompresjon) - da må vel dysen være nesten ute.  Kan det være relatert til ventiler?  Dyser høres i hvert fall for meg ut til å være en blindvei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bilen hjem. Plukk ifra hverandre motoren selv og finn ut hva som er galt før du bestiller deler. Det tar litt tid. Men verkstedet du har bilen din på høres ganske inkompetente ut (les dersom diagnosedatamaskinen ikke forteller dem hva som er galt klarer de heller ikke å finne ut av det). Med slik tilnærming risikerer du at de bytter en haug med (dyre) deler som det er helt unødvendig å bytte. Mulig jeg er litt steng nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt overfor trådstarter, og uten kjennskap til vedkommendes interesse- og kompetansenivå, så har jeg kanskje en følelse av at det ikke er et aktuelt valg for ham å splitte en D4 motor hjemme på tunet. Han har f.eks. nevnt at han har hatt den på verksted for å skifte olje. Da tror jeg kanskje ikke motordiagnostikk er noe vedkommende kjenner seg trygg på, eller har tid til?

 

Uansett, jeg ville nok "overført" pasienten til et verksted som vet hva de driver med og har mulighet til å se på det litt fort. Høre med Strømmen bil kanskje? De er jo anbefalt av flere, jeg har selv hatt mitt eneste LR verkstedbesøk der. Det er jo ikke svartekunst for et godt verksted å undersøke om veivakselen snurrer greit rundt og er hel. En sjekk av oljen i bunnpannen og oljefilteret avslører raskt om det er noe "grus" fra ødelagte deler der. Hvis alt det foregående er ok gjenstår feilsøking på register, dyser, høytrykkspumpe etc.

 

Ad spørsmålet om dyser: Jeg ville ikke kjøpt dyser før du har fått slått fast at feilen ligger der. Så vet jeg ingenting om D4 dyser, men når det gjelder D3 har jeg undersøkt litt og er ikke i tvil om at jeg ville bestilt fra England. Jeg tror ikke det er noe særlig annet enn originale dyser eller tilsvarende å få kjøpt til min bil i hvert fall.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elchund skrev:

Med all respekt overfor trådstarter, og uten kjennskap til vedkommendes interesse- og kompetansenivå, så har jeg kanskje en følelse av at det ikke er et aktuelt valg for ham å splitte en D4 motor hjemme på tunet. Han har f.eks. nevnt at han har hatt den på verksted for å skifte olje. Da tror jeg kanskje ikke motordiagnostikk er noe vedkommende kjenner seg trygg på, eller har tid til?

 

Uansett, jeg ville nok "overført" pasienten til et verksted som vet hva de driver med og har mulighet til å se på det litt fort. Høre med Strømmen bil kanskje? De er jo anbefalt av flere, jeg har selv hatt mitt eneste LR verkstedbesøk der. Det er jo ikke svartekunst for et godt verksted å undersøke om veivakselen snurrer greit rundt og er hel. En sjekk av oljen i bunnpannen og oljefilteret avslører raskt om det er noe "grus" fra ødelagte deler der. Hvis alt det foregående er ok gjenstår feilsøking på register, dyser, høytrykkspumpe etc.

 

Ad spørsmålet om dyser: Jeg ville ikke kjøpt dyser før du har fått slått fast at feilen ligger der. Så vet jeg ingenting om D4 dyser, men når det gjelder D3 har jeg undersøkt litt og er ikke i tvil om at jeg ville bestilt fra England. Jeg tror ikke det er noe særlig annet enn originale dyser eller tilsvarende å få kjøpt til min bil i hvert fall.

 

Mvh

Tron

Enig - pasienten bør overføres til en institusjon som kan sjekke symptomene på en skikkelig måte. Så langt så virker det som (u)kvalifisert gjetning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Atle G skrev:

Hvis verkstedet målte 1% kompresjon (mekanisk feil i motor konstatert) i en sylinder (og nesten normalt i resten) så kan det ikke være "dysene" (flertall) det må vel da være en dyse som slipper ut all luft?  Hvis verkstedet sjekket kompresjonen ved å trekke motoren på starteren så er jo ikke veiven knekt (og sannsynligvis heller ikke en råde)?  Hull i stempel?  Nja... Hvis verkstedet målte sylinderlekkasje (med trykkluft) så er situasjonen en annen (men da målte de ikke kompresjon...).  Mye som skurrer her ..  Og hvordan kan en dyse slippe ut all luft? (1% kompresjon) - da må vel dysen være nesten ute.  Kan det være relatert til ventiler?  Dyser høres i hvert fall for meg ut til å være en blindvei. 

Vil tro de måler kompresjon med dyser ute, siden det er, såvidt eg vet , eneste sted med åpning ned til stempel og sylinder....  

Vet ikke om det finnes andre metoder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, oggioffshore skrev:

Vil tro de måler kompresjon med dyser ute, siden det er, såvidt eg vet , eneste sted med åpning ned til stempel og sylinder....  

Vet ikke om det finnes andre metoder? 

LOL - selvsagt - da blir det et enda større spørsmål hvordan defekt(e) dyse(r) kan gi 1% kompresjon...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tippe det kanskje er noe diagnosetool alla det DiagnoseDan demonstrerer her:

På ca 16:48. Hvor han selvsagt verifiserer etterpå med skikkelig måleverktøy...

 

Håper det ikke er så ille til slutt med pasienten.

Få den til noen som kjenner bilen litt bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...