Gå til innhold

Defender puma ustabil varme


antz82

Anbefalte innlegg

Hei

På vei hjem fra treff i helgen så dukket det opp en feil på bilen...

Fikk veldig dårlig effekt/varme fra anlegget ved lav fart og nedoverbakker...ble kald luft selv om varmen sto på maks...

Men på flatmark og oppover så kom varmen for fult...

Temp på mottor lå på rund 81-99 

78-81 i nedoverbakke/liten belastning...

-sjekket kjøleveske=ok nivåe

-løsnet luftenippel= greit trykk uten luft

Noen som har noe forslag?

Virker som det kanskje er litt mye trykk i systemet, eller en propp?

Bytte termostat og "varmekontrollventil til ventilasjon" (eller hva nå det heter)

Endret av antz82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mest ut som luft i kjølesystemet. 

I tilfelle vil ofte nivået i ekspansjonstanken være på riktig nivå, for kjølevæske har byttet plass med luft i motoren. 

 

Prøv å sette litt trykk på ekspansjonstanken mens du åpner lufteskruen. Da trykkes luft videre og tilslutt ut. 

 

Jeg setter kjeften på og blåser, men husk at kjølevæske er giftig. Stapp en brødpose nedi og brett rundt kanten så du unngår å få kjeften full. Hold trykket helt til du har skrudd igjen lufteskrue.

 

 

 

Det var da merkelig mye styr med innlogging for å poste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mottorn ble kald åpnet jeg lokket på ekspansjonstanken så fosset glykolen over...

Ganske sikker på at jeg ikke har fylt for mye...

Lukter ikke eksos fra den heller

Ikke noe tegn til oljefilm i tanken

Heller ikke på peilepinnen...

16538254857278405490008305525645.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en sikkelig luftesekvens, med webaston innkoblet, kom en del luft...og tilslutt gjevnt tilsig med glykol.

Etter en kjap kjøretur virker det som jeg har greit med varmluft fra hele anlegget...hvis det bare ikke var webaston som kompenserte...?

 

Temperaturen er jo +6-7 grader og lett regn...så kanskje webaston ikke følte for å hjelpe til under kjøretur i dag og at puman ikke klarte å lage nok varme...?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppførselen her stemmer desverre veldig bra med kompresjonsgass i kjølevannet ja. Spesielt det at det "kokte over" med kald motor når du tok av lokket tyder jo på komprimert luft/eksosgass andre steder i systemet (hvor det definitivt ikke skal være luft) som så ekspanderer og presser veske ut når lokket plukkes av, og det får mulighet til å ekspandere...

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det lureste er å ikke starte bilen mer, for det vil renne vann inn på sylinderen, og ved oppstart kan det føre til bøyd råde og full overhaling.

 

Skal det kjøres, så skru ut glødepluggene slik at kjølevæsken blir kastet ut før oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tatt en måling av kjølevesken...ingen tegn til noe co2.

De var muligens kommet luft i systemet etter kjøring i løypene i Elvedalen.

Skal ta en telefon til William på Skøyen... og høre om han kan ta en sjekk også...

 

Den gav seg også med å gulpe etter jeg fikk tatt en lufting av systemet i går ettermiddag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk luftet i dag etter å har lest verkstedshåndboka...veldig mye luft som fortsatt var igjenn....og nå har bilen fått en mye bedre driftstemperatur gitt...

Og så lærte jeg att det ikke er noe luftenippel på puman...:blink:

Sånn her gjorde jeg det...

-max varme på bryteren i dæsjen, og webaston på

-rus mottor opp til 3000rpm i 1 min

-tomgang i 4 min

-rus mottorn opp til 3000rpm

- sjekk at mottoren har fått driftstemperatur og termostat har åpnet (82-88 grader) (kan sjekkes med diagnose)

- skru bitte bitte litt på ekspansjontanklokket og slipp ut trykket med ikke glykogen

- stopp mottor og la den kjøle seg ned og sjekk veske i beholderen er riktig nivå...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...