Gå til innhold

RRS/D3/TDV6 regreimbyttespørsmål


Anbefalte innlegg

Hallais! 

 

Jeg har lenge hatt lyst på en l320 RRS, og fikk en mulighet nylig. Hadde egentlig nok med l322 og RRC, men ble for fristende. Kjekk bil som kjører knallfint, men trenger en regreimservice. Tenker jeg gjør den selv, men har noen spørsmål. 

 

Spørsmålet er: trenger jeg noe spesielle låseverktøy? Bytter oljepumpe i samme slengen. Den har også en liten kjølevæskelekkasje i front, er det noen typiske gjengangere her på tdv6? 

 

Og har noen en dieseltankholder til overs? Den plata under. Virker kronglete å få tak i fra UK

 

Blir et prosjekt for sommer/høst, da jeg egentlig har nok andre prosjekter for tiden, men tar alle råd og tips. Bestiller deler ila en ukes tid 

20220526_165558.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales å bruke låsepinnen til veiva når man bytter oljepumpe. 

Da må starter ut, og pinnen inn. 

Ellers må jo kammene låses.

 

Jeg bruker alltid den låsepinnen når jeg bytter registerreim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, YMK skrev:

Anbefales å bruke låsepinnen til veiva når man bytter oljepumpe. 

Da må starter ut, og pinnen inn. 

Ellers må jo kammene låses.

 

Jeg bruker alltid den låsepinnen når jeg bytter registerreim. 

Stress å få ut startmotoren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ett sett fra Sealey VSE5000A.

 

Startmotor er relativt grei å ta ut. 

Lurt å flytte dieselkjøleren, den skal mot alle odds oppover ;)

VSE5000A.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, YMK skrev:

Jeg bruker ett sett fra Sealey VSE5000A.

 

Startmotor er relativt grei å ta ut. 

Lurt å flytte dieselkjøleren, den skal mot alle odds oppover ;)

VSE5000A.png

Har bestilt dette kitet. Men synes det er vanskelig å finne en konsis DIY på dette ink oljepumpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bestilte alt hos advanced factors då eg bytta regreim og oljepumpe. Meiner eg bestilte veivpakning  av type Victor reinz då denne kom på ein plastikkon som gjorde det lett å tre den på. Eg brukte ei passende pipe til å skru den inn litt forsenka, det finns også LR spesialverktøy som fikse dette. Montere du den flush miste den smøringa - det har du sikkert lest deg til.

 

For å låse kammene kan du bruke 2 stk 7,8 mm bor, men kjøp eller lån låseverktøysettet - du trenger det for å låse veiva når du har tatt ut startmotoren. Det er noke knot, men går tilslutt. Det trangeste syns eg var å få skrudd av og på kablene på startmotoren. 

 

Send meg ein PM viss du ikkje får lånt låseverktøy lokalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, jschille skrev:

Eg bestilte alt hos advanced factors då eg bytta regreim og oljepumpe. Meiner eg bestilte veivpakning  av type Victor reinz då denne kom på ein plastikkon som gjorde det lett å tre den på. Eg brukte ei passende pipe til å skru den inn litt forsenka, det finns også LR spesialverktøy som fikse dette. Montere du den flush miste den smøringa - det har du sikkert lest deg til.

 

For å låse kammene kan du bruke 2 stk 7,8 mm bor, men kjøp eller lån låseverktøysettet - du trenger det for å låse veiva når du har tatt ut startmotoren. Det er noke knot, men går tilslutt. Det trangeste syns eg var å få skrudd av og på kablene på startmotoren. 

 

Send meg ein PM viss du ikkje får lånt låseverktøy lokalt. 

 

Har bestilt låseverktøy, men mer usikker på verktøy for veiv pakning. Omtalte løsning e utsolgt. Men har funnet noen nødløsninger.

 

Men savner en god DIY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for at eg misforstår deg eller forklare det åpenbare :)

 

Veiva må låses for å få av veivmutteren/ jesusmutteren som du må ha av for å få av oljepumpa. Den ryddige, ordentlige måten å gjer dette på er å skru ut startmotor, sette inn låseverktøyet slik at du låser på svinghjulet, så kan du i fred og ro løsne veivmutteren. Er rett fram skruing.

 

Fordelen med den avbilda heimemekka låsegreia i den lenka pdfen er at ein slepp å ta ut startmotor, er fort 1time spart. Men Er ikkje sånn det er meint å bli gjort. 

 

Som sagt, beklager viss eg forklare det åpenbare, eg ser andre plasser du er høvelig flink å skru, dette klare du heilt fint !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, jschille skrev:

Med fare for at eg misforstår deg eller forklare det åpenbare :)

 

Veiva må låses for å få av veivmutteren/ jesusmutteren som du må ha av for å få av oljepumpa. Den ryddige, ordentlige måten å gjer dette på er å skru ut startmotor, sette inn låseverktøyet slik at du låser på svinghjulet, så kan du i fred og ro løsne veivmutteren. Er rett fram skruing.

 

Fordelen med den avbilda heimemekka låsegreia i den lenka pdfen er at ein slepp å ta ut startmotor, er fort 1time spart. Men Er ikkje sånn det er meint å bli gjort. 

 

Som sagt, beklager viss eg forklare det åpenbare, eg ser andre plasser du er høvelig flink å skru, dette klare du heilt fint !

Tusen takk for oppklaringen! Jeg har vel lært meg en del skruing etterhvert, men jeg liker en god oppskrift første gang jeg gjør det. Finner enorm glede i å lære meg disse tingene, som jo er litt av grunnen til at jeg kjøper en del biler med utbedringspotensial. Men på ting som sveising og regreimbytter så blir det så kaotisk om man ikke gjør det skikkelig, derfor jeg spør så mye. Men gleder meg veldig til å teste ut dette, men greit å finne en god forklaring. Innstilt på å ta ut startmotor ja! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...