Gå til innhold

Veteranbusstreff i Tønsberg 26.-28. mai 2022. Maier arena.


Anbefalte innlegg

Info her: https://rhf-vestfold.no/Alle PDF/Rutebil/2022/168 2022-1_A.pdf

 

Etter litt påtrykk hos Gaute forrige helg, har jeg ryddet plass til å dra ned på dette treffet med Lierbussen på lørdag og så får jeg se hvordan den tas imot i veteranbussmiljøet. Det burde være ganske mye annet gammelt og fint å studere her, så det er kanskje flere som er interessert?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at den har vært mye omtalt i miljøet, så jeg er litt spent på reaksjonene når den dukker opp. De har forhåndspåmelding og treffavgift for delta, så jeg har liten tro på at bilen blir invitert inn på utstillingsområdet eller til å være med i prosesjon/kortesje, men jeg håper å kunne knytte noen kontakter til dette miljøet også, og da tenker jeg at jeg har oppnådd det jeg ønsker - særlig hvis vi kan vekke litt oppsikt også.  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var begivenheten over, og vi er meget fornøyde med mottagelsen vi fikk.

Vi fanget interessen umiddelbart, og allerede før vi fikk parkert, var en liten flokk på vei bort til oss for å ta bilen nærmere i øyesyn, og slå av en prat.

DSC_0862.JPG

Etter hvert flyttet vi oss inn på en ledig plass i 1. rad etter noen som hadde dratt hjem i går, og da var det stadig folk innom som syntes det var spennende med denne svært annerledes bussen. Blant mange andre traff vi en som hadde kjørt den mens den tjenestegjorde hos Kr. Karlsens Bilruter, og som syntes det var veldig flott å se at den var tilbake på veien igjen. Den skiller seg like mye ut blant busser som blant vanlige biler - bare med motsatt fortegn. På en plass beregnet for en buss, blir en Serie I liten...

DSC_0903.JPG

DSC_0898.JPG

Den "nærmeste" ellers på treffet (i størrelse) var vel denne 12-seteren. Sjåføren fortalte at motoren på den går så rolig at en 10-krone fint balanserte på høykant på motoren mens den gikk!

DSC_0906.JPG

Masse andre flotte, gamle og unike busser, men det hører vel hjemme på et annet forum.

Takk til Rutebilhistorisk Forening (rhf.no) for en riktig trivelig dag i Tønsberg! :)

 

Hjemreisen ble også litt begivenhetsrik da vi fikk en stygg lyd i bilen rett etter å ha passert Asker. Inn til siden, og rask inspeksjon avdekket flatt venstre bakhjul. Heldigvis var det en SOS-lomme 50 meter lenger fram, så vi listet oss dit og fikk byttet hjul takket være standsmessig jekk og fungerende reservehjul på panseret. B)

DSC_0966.JPGDSC_0965.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på om du mener "Lierbussen" eller Lierbussen..:huh:

 

Land Roveren hadde aldri noe logo på siden, men jeg har sett bilder av busser tilhørende Kristoffer Karlsens Bilruter både med og uten logo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...