Gå til innhold

Hjullagerkvalitet Fiat Ducato, std vs bobil


SveinHa

Anbefalte innlegg

Havnet i litt rush nå med alle 2 bilene som forfaller til PKK samtidig og fikk hjullagerfeil på bobilen. Verkstedet ville ha 1500 for lageret og totalt ca 5200 for å skifte men de sa der var 2 typer lager: For bobil og for ikke-bobil men de kunne ikke si hva som var forskjellen. Noen her som vet? På nettbutikkene viser ingen slik forskjell...

 

Om Ducatoen er bobil eller vare/lastebil burde ikke bety stort i mitt hode...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette foran eller bak? 

 

Min første tanke er at om det er en delintegrert bil, så kan det jo hende de bruker forskjellig aksling bak avhengig av om det er varebil med standard karosseri vs bobil hvor hele bakpartiet er spesialbygget.

 

om det er en bybobil aner jeg virkelig ikke hva forskjellen skulle være, om noe.

 

Var det noe prisforskjell på lagerne?

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er framme på helintegrert bobil.

 

Der finnes en masse lager på Autodoc og jeg har funnet lager i 2 dimensjoner der den minste passer med årsmodellen (men det er heller ikke helt konsekvent) men ser ingen passer med aksellast og enkelte er merket "ikke bobil". Prisen varierer fra 275 til 2000. Tror nesten jeg må plukke i beter før jeg bestiller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedige greier.

 

Det eneste jeg kan tenke meg er at en helintegrert bil jevnt over har mere vekt på framakslingen enn en varebil - og dermed kan de være de har økt lagerdimensjonen PGA dette? Høres merkelig ut, men det er vel eneste sannsynlige forklaring - og prisforskjellen var jo skikkelig sprikende og.

 

Lykke til med å finne riktig del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Iveco Daily 3, og der er det også to typer foran. 

Det er litt som ny og gammel Defender, den ene løsningen har 2 lager og gammeldags justering, mens den andre har ett komplett lager som dras til med stort moment.

 

Kan det være slik på Fiat også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, YMK skrev:

Kan det være slik på Fiat også?

Disse lagrene ser helt like ut men har 2 forskjellige dimensjoner. Det merkelige er at de er klassifisert for 1100, 1500 og 1800 kg og flere av de på 1800 kg er merket: "Ikke for bobil". Der er også et skille på 09/2004 men også her er begge dimensjonene på begge sider av skillet. Har stilt samme spørsmålet på fiatforum.com men så langt ingen svar der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det verkstedet jeg valgte virket seriøst nok og de ga meg delenummer på lageret slik at jeg kunne bestille riktig når jeg ville gjøre jobben selv. Etter å ha sett litt på saken fant jeg ut at det blir litt for stort og tungt for en gammel skrott å holde på med og jeg måtte også handle inn en del verktøy så verkstedet fikk jobben og ville montere SKF lageret jeg hadde kjøpt. Jobben skulle gjøres en torsdag men det viste seg at også verkstedet måtte handle inn verktøy, i 2 omganger til og med, og det lageret jeg hadde kjøpt var feil dimensjon... Jaja, det ble onsdag før bilen var klar... Noen ganger er det greit å betale for at andre skal ta seg av slitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...