Gå til innhold

Rover V8 manifold r.h "utstikker" på cyl8 kommer borti fotbrønn.. man man fjerne??


oterpoter

Anbefalte innlegg

hei. 

Skulle teste å montere manifold på høyre side for å se klarering etter modifisering av fotbrønn. Manifolden har en utstikker , og uten denne ville manifold passet perfekt uten flere modifikasjoner.

 

Har denne utstikkeren (se vedlagt bilde) noen misjon, eller kan jeg kappe den, og få sveist igjen? 

eller har dette noe å gjøre med scavenging?

ManifoldLump.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre gjett på funksjon til "utstikker":

- Den er der av produksjonstekniske årsaker.

- Ein eller annan variant av motor har ein sensor plassert der.

- Ein eller annan variant av motor har noko kopla til her som til dømes høyrer til avgassrensing.

Endret av Himat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Himat said:

- Den er der av produksjonstekniske årsaker.

denne er den jeg ble bekymret for..

kan den ha sammenheng med scavenging? dog. den flate toppen får meg til å tenke at de har samme støpeform for med eller uten sensor, og at de med sensor bores opp.

 

vil nødig spise mer av fotbrønn .. jeg må barbere enda mer enn jeg har gjort på fører siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at den klossen er der for biler med høyrestyring og er der med gjenget hull for å feste varmeskjold, for å beskytte bremsekraftforsterker og annet. 

Gjør som Rolf sier og kjenn på innsiden hvor mye du kan slipe vekk. Er innsiden glatt uten dulp, kan du slipe av ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vidar S said:

Gjør som Rolf sier og kjenn på innsiden hvor mye du kan slipe vekk. Er innsiden glatt uten dulp, kan du slipe av ganske mye.

det er akkurat like tykt som resten. Så her er det snakk om å kutte vekk hele "klumpen", og så lage meg en stålplate som er curvet så godt som mulig, og sveise dette sammen. den er dessverre ikke solid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støpjern/gods har en tendens til å sprekke hvis det blir sveiset eller materiale blir fjernet på en plass.  Men det kan fungere greit mange år innen det skjer...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2022 den 21.20, 101 skrev:

Støpjern/gods har en tendens til å sprekke hvis det blir sveiset eller materiale blir fjernet på en plass.  Men det kan fungere greit mange år innen det skjer...  

Det må forvarmes først, mener det var rundt 450 grader, sveises, så må det inn i ovnen igjen å gradvis nedkjøles. Riktige pinner er også viktig.

Fikk gjort dette på Eiva sitt kurssenter i Oslo for en del år siden og han sa: kom igjen i morgen da er den kald nok til å hentes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt frisert fotbrønnen.

Garantert holdbart i 50 år til da.

Passasjerer med flytebrygger får fortsatt plass likevel.

Tommelfingerregelen ved bygging i yngre tider var minimum tommelbredde rundt motor og gir.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...